Bjällerkrans?

Sv: Bjällerkrans?

Ja den är jättefin :) Ska med fixa kärran, svängel och sånt, selen är redan komplett och hänger och väntar :p

*knapplån*

Nu blev jag också sugen på en krans eller klocka.... ska nog ta o titta in på loppisen igen o se om kransen jag såg typ i somras finns kvar *tänker inte tala om VILKEN loppis* :devil: ;)

Har haft en variant av klocka (bjällra??) som ser ut som om man tänker sig en sån där jordglob folk jämt hade hemma förr (våran hade lampa i :p ) - som man kan snurra på, kapa den horisontellt på mitten och sätt i en kläpp, "globhalvorna" sitter i bågen (precis som hemmajordgloben, fast lite löst.. eller om de hade lossnat på min..??) å kläppen tjongar i dem.. Den skulle fästas uppepå däckelbågen - tror jag.. slängde den nog i nån flytt då den var trasig... Minns inte riktigt konstruktionen, nån som vet var jag menar?? Kanske är nåt finskt då det var min pappas familjs plingplong :D

Haha vad konstigt... Har fått för mig att för i tiden så var det väldigt vanligt med kransar och klockor på hästarna... Men det kankse har ändrats nu... :rofl: :rofl::rofl:

Jag kör också med bjällerkrans. Älskar det ljudet. Som tur e gör pållen de me.
Var jag fäster den beror på vilken sele jag använder men antingen halsen eller vid däckeln.
Innan jag hade riktig bjällerkrans så hade jag en "fejk". Köpte bjällerklockor hos hobbyaffärer och o trädde i ett snöre. :) Kanske inte snyggast men med rätt mysfaktor.

Men när kör ni med bjällerkrans på? Ja alltså, jag har fått för mej att de används på vintern bara. Så har jag alltid gjort.
Hmm... Kan inte min bjällerklangs-historia alls...

Vet att man använde klocka på hästarna när man körde timmer förr, kom man då i fart med sitt tunga lass nerför en backe med dålig sikt tex så visste den mötande att kliva åt sidan.

Själv har jag fått för mig att bjällerkransen användes vid kyrkobesöket..? Ett finare "här kommer vi" - men vet inte :D

Sirpafinnen skrev:
Vet att man använde klocka på hästarna när man körde timmer förr, kom man då i fart med sitt tunga lass nerför en backe med dålig sikt tex så visste den mötande att kliva åt sidan.

Själv har jag fått för mig att bjällerkransen användes vid kyrkobesöket..? Ett finare "här kommer vi" - men vet inte :D

Så har jag hört förklaras med. :)

Sirpafinnen skrev:
.

Med andra ord skulle jag kunna använda den andra årstider än vintern utan att "skämmas"? :idea:
Fast kanske vore bättre med klocka då...

Jag tror att det även vid kyrkbesöken gällde på vintern! Släden går ju så tyst, så varningsljud kanske behövdes.
På sommaren behövs inga bjällror eller pinglor för att det ska höras att man kommer..... ingen mer än jag som har en vagn med järnhjul :angel:
Lotta

Knapplån!

Jag tror att det går att få tag på "riktiga" klockor på Hylténs Industrimuseeum i Gnosjö. Det är några år sedan jag var där, så minnesbilden är inte helt klar, men kommer jag ihåg rätt så lär de inte ha ändrat på sortimentet i alla fall. Jag har en mindre klocka med "skaft" (för att kalla på betjäningen ;) ) som minne därifrån.

Om inte annat så är det ett rätt trevligt ställe där det fanns gamla prover på en hel del gjutgods med (och utan) hästanknytning.

Fö har ingen av de hästar jag träffat på tyckt illa om klockor! Jag hade något som mest liknade koskälla(!) på min ridhäst när det var snö i Delsjön i Göteborg (på den tiden det var vinter på vintern alltså) för att få folk att masa sig åt sidan på ridvägarna och han om någon brukade reagera på ljud, men skällan gillade han.

I ännu äldre forntid, runt 1960 sådär, när jag hjälpte grannen köra timmer hade vi klocka på hästarna om vi hade mer än en med i skogen. Visst var det delvis som varning när man kom fort på knepiga ställen, men även som hjälp för att hålla koll på var den andre var, inte det lättaste i snöig skog där man inte ser så långt och de flesta andra ljud dämpas helt!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
R
Hästhantering Har precis flyttat in en ny tjej med sin nya foderhäst i vårat stall på 10 platser. Hon har tidigare varit medryttare/skötare på ca två...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 786
Senast: RoyalRocket
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 671
Senast: scizofren
·
Körning I senaste Ridsport finns en artikel om körningen. Det är Christer Pålsson som reagerar på bristen av utveckling inom körningen. Han har...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
17 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka