Sv: Ny stallmedlem med * annorlunda* hästfilosofi.
Lillakumpula: Det handlar ju knappast om ren råstyrka? VAD i hästvärlden kan du vinna med din egen vikt eller styrka? Min häst är till exempel högsta chef i sin hage, men han kan inte ens bita en annan häst (han typ slickar den när han försöker) och han har aldrig sparkat någon. Han är bara självsäker, trygg i sig själv och såklart kan han hota men han har aldrig rört (alltså sparkat, bitit, han har ju vallat dom osv men ni fattar vad jag menar) vid dom andra i syftet att visa att han har högre rang. Det funkar att göra samma med människor. Det handlar om att visa att man tillhör flocken men är "klokare" än hästen och att den därför ska följa dig.
Det är väl såklart att storleksskillnaden mellan häst och människa är en viktig aspekt i hästhanteringen. Och vad kan man som människa vinna med ens fysiska styrka? Ja absolut ingeting och det var det jag försöke få fram. En häst som inte förstår att människor är högre i rang är farlig, och därför bör det vara i ägarens intresse att uppfostra hästen korrekt, inte för omgivningen att "visa hästen respekt" och välja att gå runt.
Då har din häst aldrig fått sin rang utmanad, eller så är han inte bossen som du tror. Sätt dit en kaxig unghäst lär du få se lite action såvida han inte väljer att abdikera. Jag har sett ett flertal ranghöga hästar i alla möjliga olika flockar bita ifrån ordentligt, fullt naturligt när en underlägsen häst tar sig för stora friheter, inte lyssnar eller försöker klättra i rang. Det är så hästar gör.
(Med respekt menar jag alltså att du måste göra dig förtjänt av hästens respekt (obs inte respekt=rädsla typ, utan respekt=tillit etc)
Men HUR menar du att man ska förtjäna hästens respekt? Vad har man gjort för att inte ha den från första början?
Jag följer Klaus Klaus Ferdinand Hempfling, och enligt hans metoder så behöver du aldrig röra vid hästen för nånting, det handlar om att lära dig ahntera din egen kropp och vad du sänder för signaler. Jag har försökt träna mina häster så mkt som möjligt så och det funkar utmärkt. Jag brukar även av ren vana fortsätta bete mig lika dant med andra hästar och dom svarar oftast som dom ska trots att dom inte är tränade.
Men vad har det med saken att göra?
Din metod är att bara använda kroppen, självklart fungerar det med dom flesta normalt funtande och väluppfostrade hästarna i det flesta situationerna. Men det är inte den enda metoden som finns, och att få ett grimskaft snärtat på/mot sig är inget en häst far illa av.
Jag använder själv kropp och röst så långt det räcker. Men ibland räcker inte det, och idag var jag t ex tvungen att drämma middagspåsen på en av hästarna för att han skulle sluta trängas mot mig. Det var inte respektlöst av mig, det var respektlöst av hästen att ta sig friheten att sura och knuffas mot mig.
Precis som det var respektlöst av hästen som stod och trängdes vid grinden att inte flytta på sig. Du har din metod att flytta på honom, hon har sin.
Sen tror jag dock att du ser situationen som värre än vad den var, för du verkar vara väldigt inne på att ditt sätt är det enda sättet och då brukar man inte se speciellt nyanserat på saker och ting...