Bivverkning av vaccin

P

Pacific

Vad har ni för erfarenheter av bivverkningar från vaccin mot hästinfleuensa?

Misstänker att min häst fått det.

Fick vaccin (Equilis Prequenza) i förrgår. När jag kom tillbaka två timmar efter att han fått vaccin stod han i hagen och skakade (kan ha frusit men kändes inte spe stel eller öm i musklerna). Han var jättehalt i sitt opererade ben och såg allmänt apatisk ut och vill inte gå ett enda steg framåt. Ingen feber. Distriktaren kom ut och kollade ev korsförlamning, förstoppning m.m. och gav smärtstillande.

Han vill inte heller äta från marken.

Han blev mkt bättre under gårdagen. Var inne på klinken och kollade honom och dom hittade inget konstigt. Tog blodprov m.m.

Imorse såg han mkt bättre ut. Såg piggare ut och inte halt på samma vis.

Någon som varit med om något liknande?

Sv: Bivverkning av vaccin

Jag vill absolut inte skrämma dig nu, och jag tror inte att din häst har drabbas av detta för det är extremt ovanligt. Men iallafall min historia: Min häst fick hästinfluensa vaccin för drygt 2 år sedan. Hon stog vid den tiden på min skola. Hon var vid den här tiden halt på ett ben och stod därför i en liten sjukhagen för sig själv. Hursomhelst, dagen efter hon fick vaccinet fick jag ett samtal av en kompis när jag satt på lektion att min häst höll på att dö ute i hagen. Så jag rusar ut och får se en halvdöd flämtande häst ligga ner och kippa efter luft. Jag bryter såklart ihop helt och börjar göra allt för att hon ska resa sig upp. Tillslut med massa hästinstruktörers hjälp får vi upp henne och försöker ringa vet. som vaccinerade henne. Det enda hon säger i telefon är: "Det här är en fullt normal reaktion på vaccinet." Jag tror såklart inte mina öron och tvingar henne att komma ut. Hon kommer ut och ger henne nåt så hon mår bra igen, och säger att allt är lugnt nu. Eftersom Bambi ser normal ut så tror jag henne men håller ett vakande öga. Dagen efter har bambis hals och bog svullat upp sjukt mkt. jag ringer vet. igen och återigen säger hon att det är normalt:confused::mad: jag skiter i henne och ringer till ultunakliniken direkt och åker dit akut.
De på kliniken sa att det här var bland det värsta dom har sett och dom skulle ge henne max ett par dagar till att leva om hon inte skulle fått behandling. Dom tömde hennes bog och hals på ca. 2 liter var..Och hon fick stå på ultuna i 2 veckor. Och varje dag i flera månader fick jag gräva runt i hennes två hål rakt in i halsen för att rengöra. Men hon överlevde och idag syns knappt hennes märken efter operationen:bump: Förlåt att det blev lite långt... Jag är så utdragen när jag ska berätta nåt:D

En fd häst i stallet fick sjukt stora utslag och feber av flunsavaccin. Ägaren fick tillslut dispens från klubben så hon kunde tävla på ovaccinerad häst. Det funkade inte helt enkelt och tenderade att bli värre för varje gång hästen vaccinerades.

Har din häst reagerat på vaccin förut?

KL

lite utanför ämnet men anledningen till att travhästarna inte vaccineras är väl att främst kallbloden reagerade på vaccinet, var väl nån som dog har jag hört. Vet inte hurvida det här stämmer eller ej?

Det finns olika vaccin mot hästinfuensa. Jag blir inte klok på om Equilis Prequenza innehåller avdödat virus eller ej när jag kollade i Fass Vet.
När det gäller vaccin till andra djur ex hund såg man sällan vaccinreaktioner på avdödat vaccin (finns ej mer). (Min egen erfarenhet, jobbar med smådjur.)

Din häst kan ha haft feber. Som avtagit när du kollade "tempen". Det är också vanligt att man får fel värde på temp beroende på att den inte tas korrekt, inget påhopp bara något som är mkt vanligt.

Jag hade valt ett annat vaccin nästa gång han ska vaccineras eftersom det finns flera sorter att välja. (Även om han kanske tolererar Equilis Prequenza nästa gång.)

Påminn din veterinär att h*n skickar in en anmälan om din hästs reaktion på vaccinet. (Din veterinär vet vart.) Det glöms bort om då kan företagen fortsätta sälja sina vaccin o påstå att det inte finns biverkningar. Eller sällsynta sådana (feber nämns som biverkning) kanske egentligen är vanligare.

KL

lite utanför ämnet men anledningen till att travhästarna inte vaccineras är väl att främst kallbloden reagerade på vaccinet, var väl nån som dog har jag hört. Vet inte hurvida det här stämmer eller ej?

Att någon dog låter som en skröna!

Jag vill absolut inte skrämma dig nu, och jag tror inte att din häst har drabbas av detta för det är extremt ovanligt. Men iallafall min historia: Min häst fick hästinfluensa vaccin för drygt 2 år sedan. Hon stog vid den tiden på min skola. Hon var vid den här tiden halt på ett ben och stod därför i en liten sjukhagen för sig själv. Hursomhelst, dagen efter hon fick vaccinet fick jag ett samtal av en kompis när jag satt på lektion att min häst höll på att dö ute i hagen. Så jag rusar ut och får se en halvdöd flämtande häst ligga ner och kippa efter luft. Jag bryter såklart ihop helt och börjar göra allt för att hon ska resa sig upp. Tillslut med massa hästinstruktörers hjälp får vi upp henne och försöker ringa vet. som vaccinerade henne. Det enda hon säger i telefon är: "Det här är en fullt normal reaktion på vaccinet." Jag tror såklart inte mina öron och tvingar henne att komma ut. Hon kommer ut och ger henne nåt så hon mår bra igen, och säger att allt är lugnt nu. Eftersom Bambi ser normal ut så tror jag henne men håller ett vakande öga. Dagen efter har bambis hals och bog svullat upp sjukt mkt. jag ringer vet. igen och återigen säger hon att det är normalt:confused::mad: jag skiter i henne och ringer till ultunakliniken direkt och åker dit akut.
De på kliniken sa att det här var bland det värsta dom har sett och dom skulle ge henne max ett par dagar till att leva om hon inte skulle fått behandling. Dom tömde hennes bog och hals på ca. 2 liter var..Och hon fick stå på ultuna i 2 veckor. Och varje dag i flera månader fick jag gräva runt i hennes två hål rakt in i halsen för att rengöra. Men hon överlevde och idag syns knappt hennes märken efter operationen:bump: Förlåt att det blev lite långt... Jag är så utdragen när jag ska berätta nåt:D

Usch vad otäckt, jag som aldrig hört om att de kan hända mer än att hästen kan få feber :crazy:

Mitt sto fick en reaktion dagen efter hon fick influensavaccin första gången, alltså när jag grundade henne. Men jag vet inte om det var det hon reagerade på eftersom hon fick botulism och stelkramp samtidigt också. (Hon var inte vaccinerad mot nånting när jag fick henne).

Hon fick som en böld på halsen där vet hade sprutat, och den var blöt och geggig. Hon var jättehängig hela dagen och stod bara och vilade, hon åt dock som vanligt. Dagen efter hade hon ff bölden kvar men inget gegg eller så. Några dagar senare hade bölden försvunnit och hon var som vanligt.

Min gamla häst reagerade en gång på ett influensavaccin. Hon fick hög feber och var så hängig att stallägaren tog ut vet direkt utan att försöka få tag på mig först. (Säger något om hästens tillstånd...) Hästen var invaccinerad sedan flera år tillbaka, men det var första gången den fick det aktuella fabrikatet. Jag fick rådet av vet att inte använda det vaccinet i fortsättningen, och hästen reagerade aldrig heller på det sättet igen. Jag kommer inte ihåg vilket vaccin det var, och det är några år sedan så det finns kanske inte kvar längre.

Jag tror inte hästen hade feber eftersom han tempades både av mig och på klinken totalt ca 8 gånger och det är det som är så skumt att han blev sådär av ett vaccin (om det nu var det) utan att få feber.

Han är regelbundet vaccinerad mot både influensa och botulism och har inte reagerat förut så länge jag haft honom.

KL

Tack för alla svar.

Någon sm har någon idé på varför han blev så sjukt halt?

F.ö. mår han bra nu. Fortfarande ingen feber, äter från marken som vanligt. Något halt fortfarande men inte alls mycket.

Hon fick som en böld på halsen där vet hade sprutat, och den var blöt och geggig. Hon var jättehängig hela dagen och stod bara och vilade, hon åt dock som vanligt. Dagen efter hade hon ff bölden kvar men inget gegg eller så. Några dagar senare hade bölden försvunnit och hon var som vanligt.

Lite OT, men när man själv skulle stelkrampsvaccineras så fick jag en rejäl bula på armen! :p Kliade som sjutton och var minst 4cm tjockt! Blev sårigt av allt omedvetet kliande.

Om det kan bli såna effekter på oss människor kanske det inte är så konstigt om en del hästar också reagerar på vaccin? Fast kanske olika vanligt beroende på typ av vaccin.?

KL

Tack för alla svar.

Någon sm har någon idé på varför han blev så sjukt halt?

F.ö. mår han bra nu. Fortfarande ingen feber, äter från marken som vanligt. Något halt fortfarande men inte alls mycket.

Vad bra att han är bättre!.

Sussie

Ja jag kommer också ihåg när jag fick stelkrampsspruta i skolan, man fick en bula på armen som var öm ett tag.

Min ena häst brukar få en knöl på halsen vid stickstället, den blir större och mer öm för varje år (han är 24 år). Han kan också bli lite lojare än vanligt två- tre dagar efter vaccinationen, men ingen feber eller annan reaktion.

En annan häst i stallet har, nu två år i rad, blivit lite stelare i gången, inte direkt halt, men lite "knackig" och svullen på den sidan av halsmuskeln där han fått vaccinet. Han har haft problem med att äta hö från marken. Besvären har avklingat efter ett par dagar.

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 998
Senast: Luff
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 266
Senast: cactuspower
·
Hästvård Hej! Jag vet inte vad det blivit med vår ena häst. Får någon vecka sedan tyckte vi att han inte rörde sig hundra så han fick...
Svar
2
· Visningar
2 911
Senast: Nea_
·
Hästvård Vi har en 7-åring hemma som har funnits hos oss i fyra år. När han kom som treåring var han inte mycket hanterad och gick inte att fånga...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 566
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka