Biverkningar vid vaccination-lös mage?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare kickikompis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 3 059
K

kickikompis

Hej!

Någon som vet hur vanligt det är att de reagerar från mag/tarmkanal efter vaccination? Hur snabbt reagerar de isf och hur länge sitter det i? Går det över av "sig självt" ?

Ja många frågor. Vi vaccinerade en av våra igår em, vanligt influensa samt botulismvaccin på klinik. Ett par timmar efter vaccinationen blev hästen akut dålig i magen och har även varit dålig idag. Först tänkte jag att hon dragit på sig något när vi var iväg men kom sedan idag på att det kan vara vaccinationen. Hon var inte stressad när vi var iväg och hon "stressbajsade" inte. Magen körde igång först när vi varit hemma ngn timme. Har hört om biverkningar från magen....men har väl ej lagt det på minnet för jag blir lite osäker på om jag minns rätt.

Jätteglad för svar, får tag på min vet. först imorgon:)

Sv: Biverkningar vid vaccination-lös mage?

Från vacc. har jag aldrig hört talas om det. Av avmaskning däremot är ju inte helt ovanligt.

Men jag tycker det låter lite konstigt om det skulle ge effekt på magen. Ska bli intressant att se om ngn varit med om det. Jag gissar dock på att det var resan och besöket som orsakade det.

Förra året när vi vaccinerade våra gamlingar mot stelkramp och hästinfluensa blev båda två dåliga i magen. Det varade nog tre-fyra dagar och gick så småningom över av sig självt.

Tack för svar!
Jag har kollat i fass men hittade inget där. Däremot hittar jag inte vad botulismvaccinet heter så det har jag ej kunnat kolla. Däremot tror jag att det jag hört om reaktioner från magen gällt just influensa o stelkramp.
Hur snabbt efter injektionen reagerade dina?

Saigon: Jag tror inte enbart reaktionen kommit av resan el besöket. Hon bajsade normalt under transport dit, la en hög där och bajsade sedan normalt under hemresan. Det skulle varit om hon fått i sig ngt där t ex när hon stod i deras box. Jag valde ändå ut en "ren", är lite hönsig eftersom min valack är extremt känslig...:)

Eftersom de vaccinerades i hagen dagen innan jag var och kollade dem så vet jag inte exakt. Dagen därefter var det i alla fall väldigt rinnigt men jag förstod snabbt vad det berodde på så jag blev inte speciellt orolig eftersom bägge reagerade likadant.

Liknande trådar

Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 167
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 939
Senast: Lipperta
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·
Hästvård Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande.. Jag skulle idag rida mitt 18åriga...
Svar
17
· Visningar
2 289
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka