Sv: Bits!

Jag fetstilade av en anledning. Det är inte metoden som avgör vad som är misshandel, det är reaktionen! Man behöver definitivt inte fysiskt ta i någon - vare sig häst eller människa - för att utföra ett övergrepp och orsaka skada.

Självförsvar är en sak, det du gjorde något helt annat. Om du stod "en bra bit ifrån" befann du dig uppenbarligen inte i någon fara längre och det gör det ännu stördare att du inte slutade när hästen försökte fly utan fortsatte tills den kissade på sig av rädsla och stod och skakade, intryckt i ett hörn.

Jag håller med Hoppelhase till fullo. Det beskrivna är LÅNGT över gränsen för hur mycket man får skrämma ett djur. Ett djur som blir så skrämt att det släpper urin eller avföring... nä fy f*n, så långt får man som människa inte gå!
 
Sv: Bits!

Ja du var ju med så du vet ju vad som hände. :grin:


Om en häst oprovocerat försöker hugga mig i ansiktet utan att jag gjort mer än varit inom räckhåll så reagerar jag,,,,,,,,mycket. Veckan innan hade hästen dessutom helt oprovocerat försökt hugga hästägarens lilla dotter i ansiktet, det var bara tur att dottern ramlade i rätt ögonblick annars hade det blivit akuten.


Det där är den enda häst jag skällt ut, och den enda häst som hittills försökt skada mig och jag hoppas jag slipper möta en sån häst igen, med det beteendet så gör dom sig bäst som hamburgare.
 
Sv: Bits!

KL

Jag skulle faktiskt inte vågat ge din häst en käftsmäll om han bet -jag känner igen typen om man säjer så (been there, done that..) och en del hästar börjar slåss på riktigt om man ger igen. Och det vinner man aldrig.

min häst kan vara sån. men med honom krävs det bara att man har en grundlägande bra komunikation. jag har jobbat mkt med honom från marken, och klickar allt där så är han en pärla i alla tillfällen. testar han ledarskapet då och då, eller "bråkar" om småsaker, då brukar jag t.e.x ta ut honom i rundcorallen, eller en skogspromenad, och jobba en del med honom tills vi är överrens om hur hur båda vill ha det. dock har han aldrig bitits eller sparkats, så erfarenhet av det från en sån häst har jag inte.
men det är kanske något liknande du behöver jobba med...? grundläggande bra ledarskap och sammarbete.
 
Sv: Bits!

Svår fråga det där.. Jag vet inte heller om jag skulle våga klappa till den hästen..
Som en annan skrev, så kan hästen tro det är bråk på riktigt och då kommer du få ett helvete..

Min häst jag haft i 6år har bitit mig 1gång när jag skulle spänna sadelgjorden..
Hon fick sig sån jävla utskällning med hot om slakt och hamburgare och jag vete tusan mer vad jag sa + en rejäl handflata över halsen så det "klatschade" till i hela stallet..

Efter det har hon aldrig gjort om det.. Visst hon kan fortfarande visa missnöje när man spänner ibland, men sen är det inte mer med det.
 
Sv: Bits!

Hej ! Jag hade absolut provat anti bit som andra föreslagit.. Men kan oxå funka att aktivera hästen mer ! Arbeta den hårdare helt enkelt.. eller ge homom en hagkompis att bita på .. Sen måste man vara bestämmd o konsekvent i uppfustran , kan vara en idee att ta ett spö o smälla till homom på nosen en eller ett par ggr, det brukar räcka. Sen har du satt gränsen o då e det bara att underhålla det. Använd rösten oxå i uppfustran... Lycka Till !!
 
Sv: Bits!

KL

Jag vet hur otrevligt de är med hästar som hugger, har lyckligtvis inte haft allt för många men en shettis jag hade på inkörning högg regelrätt när man inte gav godis till henne så fort man hanterade henne.

Hon bet rakt igenom två tjocktröjor och en vinterjacka i bröstet så det började blöda :crazy:
Dock fick jag tag på henne samma sekund och bet tillbaka.
Kanske inte så genomtänkt för hon skulle kunna bita i ansiktet men det gick på reflex och hon gjorde inte om det iaf.

Men i hennes fall var det en ful ovana att bitas för hon krävde godis, hon bad inte och folk hade alltid låtit henne få som hon ville.
Oavsett vilket, eloge till dig och ditt tålamod men ta det varligt.
Bett kan hamna illa.

Hotar han innan han hugger så försök fösa bort honom alltså backa mot honom och lyft på benet som hästarna själva gör.
Är han lika bufflig mot andra hästar eller bara människor?
 
Sv: Bits!

Ja du var ju med så du vet ju vad som hände. :grin:

Jag vet vad du skriver hände. :grin: Stämmer det inte längre?

Om en häst oprovocerat försöker hugga mig i ansiktet utan att jag gjort mer än varit inom räckhåll så reagerar jag,,,,,,,,mycket.

Ja, du har klargjort det, och jag (med flera uppenbarligen) finner det inte okej någonstans.

Veckan innan hade hästen dessutom helt oprovocerat försökt hugga hästägarens lilla dotter i ansiktet, det var bara tur att dottern ramlade i rätt ögonblick annars hade det blivit akuten.

Att någon är för korkad för att hålla sina barn borta från en farlig häst ger dig rätten att misshandla hästen? :confused:

Det där är den enda häst jag skällt ut, och den enda häst som hittills försökt skada mig och jag hoppas jag slipper möta en sån häst igen, med det beteendet så gör dom sig bäst som hamburgare.

Och hästar som borde avlivas förtjänar att misshandlas först?

Vissa människor vore nog bäst om de enda djur de hade kontakt med vore de som redan är hamburgare. :cool:
 
Sv: Bits!

Förlåt, men du skällde ut hästen så den kissade på sig?

Alltså snart får jag ta o samla dina "hästhistorier" i en bok
 
Sv: Bits!

*delvis kl*

Andra djur kan ju släppa avföring/urinera när de känner stor stress, kan inte hästar göra det? Min ena tjej släpper mycket och väldigt vattnig, lös avföring så fort jag måste hantera henne utan hennes bästakompishäst i stallet. Då är hon "bara" uppstressad i en annars trygg miljö. Skulle jag börja gapa och skrika på henne i det läget skulle jag inte förvånas om hon också skulle släppa urin.

En häst som blivit farlig för människor ska hanteras därefter och SKA behandlas med respekt för individ och djurart fram tills den blivit en "hamburgare", om man nu anser att det är bästa lösningen. Sedan kan man skrika och slå till den kissar på sig om man nu känner behov av det.:mad:

//

Jimma
 
Sv: Bits!

Jo visst kan djur kissa på sig av stress, vet bara inte en enda häst som gjort det. Vet inte heller hur vanligt det är bland flykt djur....
 
Sv: Bits!

saknar en gillaknapp ;)

Vill också inflika att vad hästen gjorde för en vecka sedan mot en unge är helt irrelevant, särskilt för hästen.
Som att den kommer ihåg det för det första och för det andra kopplar att "Jomen visst, jag höll på att bita en unge i onsdags, det var dumt. Det är därför jag får på moppo nu. Så bra, då vet jag att det var fel..".
Samma smarta logik som att doppa en valpnos i en kisspöl.. :grin:

En häst som kissar på sig och står och skakar i ett hörn är inte så svårt att lista ut orsaken till varför den biter heller.
Men känner man sig som en riktig hästman för att man kan trycka ner en häst såpass är det väl bara att gratulera då..och tacka Gudrun för att man inte föddes till häst i det stallet :crazy:
 
Sv: Bits!

Hotar han innan han hugger så försök fösa bort honom alltså backa mot honom och lyft på benet som hästarna själva gör.
Är han lika bufflig mot andra hästar eller bara människor?

Det finns hästar man ALDRIG ska stå och vifta åt, då får man skylla sej själv. Backar hästen för att man viftar bort den när den är för närgången har man ett lätt problem.
Har man en häst som inte backar har man ett större problem, och man kan göra illa sig jättemycket.

Hade du vänt ryggen åt mitt förrförra nordissto och viftat med ett ben för att flytta henne hade hon gått framåt och flyttat på dej istället.

Jag vet inte riktigt vad TS ska göra åt sin häst för jag känner den inte och vet inte vilken sort det är, jag vet hur jag löste hanteringen av mitt sto och jag gjorde aldrig illa mej.
Ge aldrig tips som potentiellt sett kan vara farliga när du inte känner till hästtypen, det är allt jag vill säja.
 

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 468
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 067
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp