Sv: Bits!

Det finns ett väldigt gammalt knep annars som militären bla. använde när dom fick in ohanterbara och farliga remonter. Koka en kålrot och sen när hästen ska till att hugga så får den hugga i den skållheta kålroten. Jag kan garantera att den lär inte glömma det misstaget att tugga på folk. Elakt kanske, men hellre det än söndertuggad ryttare.
 
Sv: Bits!

Men inte kan jag väl springa runt med kokta morötter, potatis och kålrötter?! Vart ska jag ha dom!? I termos! =P
 
Sv: Bits!

Står hästen på stall är det ju inte långt till koket (inte köket, det heter koket på militärslang);) och då stod ju hästarna uppbundna så när stallknekten gick förbi och hästen precis skulle hugga så fick den en nykokt, glödhet kålrot i truten att tugga på. :devil:
 
Sv: Bits!

När jag jobbade på travet hade jag en 3-årig hingst där som hade en riktig beteendestörning. Bet i allt och alla utan att riktigt verka mena illa eller kunna kontrollera sig. Han hade nog fått rejält med stryk tyvärr för det(i tidigare stall). Så bara man reste sig för fort när man lindat etc så blev han så rädd att han ställde sig på tårna och höll på att ramla. Sen blev han rädd för det. Och höll på att ramla etcetc. Mao gav man inte honom en smäll. Han var otroligt unghingstigt kaxig och samtidigt så rädd nästa sek.
En gång då han högg höll jag i en jättetub Helosan utan kork och var snabb nog att få in den i hans gap. Han fick en illasmakande klick i munnen. Och slutade faktisk bita efter mig.
Funkar inte det vanliga får man komma på ngt nytt. :)
 
Sv: Bits!

*kl*

Vanlig vattensprayflaska o spruta varje gång han är på väg att hugga, obehagligt med gör inte någon skada.
Spruta mot benet, det tar bort fokus från huvudet och gör han inte skygg.
 
Sv: Bits!

Egentligen bör jag väl inte skriva det här då folk tror man är dum i huvudet och misshandlar sin häst.

Men när jag hade fått min nordsvensk för 8 år sen, han var 4 då, så var han en riktig djävul, man fick inte vara i hans box, då skulle han sparka och bita tex.
Men pga det så fick han borstas i gången, dock så stod han inte stilla för fem öre så för att lugna ner honom fick han alltid lite hö att sysselsätta sej med och det funkade bra(idag står han snällt om han trivs i stallet, gör han inte det skrapar han bara med hoven...)Men en dag så fick han ett ryck och bet mej i benet när jag stod och borstade, han bet så rejält att jag typ hängde benet i luften och han släppte inte.
Jag blev så arg och när jag kom loss så sparkade jag honom hårt(med mjuka gympaskor) i revbenen och sen fick han nog nån smäll oxå. Han tog åt sej rejält och det vore konstigt om han inte gjort det, jag kokade.
Jag fick ett stort sår och blåmärke på benet, lite dåligt samvete men efter det har han knappt försökt bita/nafsa efter mej, och har han gjort det har det räckt med ett ryt så ser man , trots att det gått 8 år, att han kommer ihåg vad som hände och då ångrar han sej genast.

För övrigt så väntar jag inte med bestraffning om någon hässt biter mej, då klipper jag till ordentligt över mulen, det brukar räcka med en gång. Med undantag för strykrädda hästar, dom tillrättavisar jag inte på det viset.
 
Sv: Bits!

Nu har jag tröttnat! Rejält!!!
Min 5-åriga nordsvenska valack bits! Mycket och ofta!
Jag har stora blåmärken på händer, ben, armar, axlar ja på de flesta ställen helt enkelt!
Vad f*n ska jag göra med honom!?
Han är väldigt pillig och fixar med det mesta, han är burdus och bufflig.
Smart och lättlärd så att det ska vara så förbannat svårt att sluta bita mig kan jag inte förstå!

Numera ger han sig kortare stunder när jag morrar på honom och säger till, men han lessnar snart på att vara "snäll" och är tillbaka i bitandet.

Han kan små naffsa men även hugga till ordentligt.

Oftast verkar det vara när han inte får som han vill, när han inte får gå av transporten tillräckligt fort som exempel.
Kanske är det stress, jag vet inte men det är för jäkla tröttsamt i alla fall!

Han gör likadant ute i hagen, när man är ute för att prata med dom kan han börja hugga mig i benen, bita i jackan osv.
Jag är riktigt less på detta nu!!

Det känns som att han inte har någon respekt för dig eller rent av ej uppfostrad.

Jag är sådan som ingrorerar det hela , hade nonchalerat det. Men i vissa fall hjälper ju inte detta . En riktig tillsägelse och sedan kanske han förstår (inget småtjafs helt enkelt, det leder ingen vart)
 
Sv: Bits!

Det är nog så dessvärre!
Han är i allmänhet jäkligt bufflig och burdus.
Mot alla förutom andra hästar, vad jag märkt än så länge!

Eftersom jag vet att han varit misshandlad förut så har jag helt klart svårt att vara hård mot honom, jag tycker synd om honom!
Det värsta man kan vara, jag vet!
 
Sv: Bits!

Det finns ett väldigt gammalt knep annars som militären bla. använde när dom fick in ohanterbara och farliga remonter. Koka en kålrot och sen när hästen ska till att hugga så får den hugga i den skållheta kålroten. Jag kan garantera att den lär inte glömma det misstaget att tugga på folk. Elakt kanske, men hellre det än söndertuggad ryttare.

Jag hoppas att du skojar. Hur kan man ens föreslå något dylikt?
 
Sv: Bits!

Det är nog så dessvärre!
Han är i allmänhet jäkligt bufflig och burdus.
Mot alla förutom andra hästar, vad jag märkt än så länge!

Eftersom jag vet att han varit misshandlad förut så har jag helt klart svårt att vara hård mot honom, jag tycker synd om honom!
Det värsta man kan vara, jag vet!

Envis och konsekvent, ge dig inte! Det är verkligen dags att sätta ner foten, men det kan ta lång tid. Jag försöker vara steget före hela tiden med min nya häst, han är också bufflig och burdus. Jag har lärt mig när frambenet eller nafset/hugget kan komma. I början markerade jag övertydligt att det inte var okej och nog har han fått sig en smäll någon gång. Visa med både kropp och röst, mota iväg honom. Du misshandlar honom inte för att du gränssätter! Jag försöker att undvika "farliga" situationer, dvs sätter inte på täcke i boxen osv.
Något som också hjälpt ENORMT mycket är markarbete, markarbete, markarbete. Hästen ska lära sig att flytta sig när du ber om det, den får inte gå förbi dig när du leder o liknande. Om din häst är lika lättlärd som min, då fattar han snart galoppen! Lycka Till!
 
Sv: Bits!

Hästar reagerar ofta väldigt snabbt och effektfullt mot icke accepterbart beteende. De brukar inte behöva gå till ytterligheter såsom bitas, sparkas eller dyligt. Det brukar räcka med att gunga med huvudet, lägga öronen bakåt, gå emot den "stöddiga" hästen. Det är bara när den stöddiga hästen inte köper "antivåld" signalerna som handgripligheter tillämpas. När jag blivit biten så har det bubblat över för mig. Biter man mig, får man räkna med reprimand. Vad som händer vet jag inte men förmodligen slår jag tillbaka och höjer rösten till ett dån. Så funkar jag.
Kommer man inte till rätta med bitande, så får man inrätta rutiner så man inte blir biten. På min dotters ridskola finns det en ponny som bits. Han bet även mig, när det var ett antal får på rymmen och jag släppte koncentrationen på hästen, gissa om han passa på; helt oprovocerat bet han mig när jag stod intill honom. Alla vet att han bits, det finns lite restriktioner kring honom. Det funka bra, ingen nybörjarhäst, men en superbra häst att rida.
 
Sv: Bits!

Min första medryttarhäst var en Haflinger på 4 år. Hans förra medryttare menade på om att hästen inte gjorde vad man så, då var den dum och förtjänade stryk. Att det sedan handlade om en lite osäker unghäst som bara var riden några månader tidigare spelade liksom ingen roll.
Hästen lärde sig efter en tid att sätta hårt mot hårt. Och för att vara på den säkra sidan, så gjorde han det med alla människor till slut. Han lärde ju sig att om man gjorde utfall mot människor, trängde upp dem i boxen osv., så slapp man oftast ha med dem att göra, och han fick makten.

Eftersom den här hästen mest gjorde utfall, och aldrig riktigt siktade på att skada, utan på att skrämmas, så ignorerade jag honom när han gjorde så. Vände han rumpan mot mig stod jag kvar, försökte han tränga upp mig mot boxväggen så flyttade jag honom lugnt och stilla osv. Det tog inte lång tid innan han slutade att göra så med mig.

Men min poäng i det här är att om någon människa röt åt honom eller drämde till honom med handen, då blev han antingen rädd eller förbannad, för han högg eller sparkade mot personen med intentionen att få en träff.


Jag förstår de som inte tycker att det är ett acceptabelt beteende, och det tycker inte jag heller, men kallblod kan vara väldigt hårda i huvudet. Eftersom hästen har den bakgrund den har, var försiktig så att den inte får en "snedtändning" och attackerar dig istället.
 
Sv: Bits!

KL

Jag skulle faktiskt inte vågat ge din häst en käftsmäll om han bet -jag känner igen typen om man säjer så (been there, done that..) och en del hästar börjar slåss på riktigt om man ger igen. Och det vinner man aldrig.

Om din häst biter när du sätter lite press på honom så är det det bästa sättet han har för att slippa undan uppgifter som han blivit påtvingad förut. Om det är rent mentalt det sitter i eller fysiskt eller en kombo har jag inte en aning om. Jag vet ju ingenting mer om hästen än vad du berättat.

Däremot skulle jag se till att arbeta säkert med honom så gott det går, typ binda upp huvudet högre än vanligt på stallgången och sådär och ffa. jobba på att befästa ditt ledarskap.
En häst ska inte bita någon den respekterar -thats it. Och visst att det jättecharmigt (!) med hästar med "personlighet" som tillåts sura i boxar, hugga ut mot stallgångar och "bara accepterar mej" men min åsikt är att en häst är alltför stor, stark och kan orsaka alltför mkt skada för att sånt fjanteri till hästhantering ska få förekomma.

Målsättningen borde ju vara att hästen fungerar i alla stall, kan hanteras av alla som kan sätta på en grimma och börja borsta.
För livet fungerar så att det inte alltid är ägaren som måste hantera sin häst, och dels vill jag inte bli skadad själv men om någon annan skulle bli allvarligt skadad pga min häst skulle det vara ännu värre.
I annat fall tkr jag man gör hästen en björntjänst genom att tillåta/inte göra något åt sådana olater men nästa människa hästen stöter på börjar slå den i huvudet istället.
Kan behövas för stunden (är övertydlig här så de som utbringat smällar *inkluderar mej själv* inte känner sej trampade på).
Men jag menar att det är onödigt i många fall, det hade aldrig behövt bliva så.
 
Sv: Bits!

skällde jag ut henne så grundligt så hon först försökte fly ut genom väggen (vi stod i stallgången så hon kom ingenstans) och sen kissade på sig. Jag slutade inte skälla innan hon krupit längst in i ett hörn och bara stod och skakade

Helt jävla vidrigt. :mad: Det finns INGET beteende i min bok som kan rättfärdiga misshandel.
 
Sv: Bits!

Märk väl att detta var en häst som tidigare skadat folk rejält, och dessutom tog jag aldrig i henne, jag stod faktiskt en bra bit ifrån när hon försökte fly. Jag slår ingen, varken djur eller människor, men fan ta den som försöker skada mig, då får den skäll och det skadar ingen och det är aldrig jag som börjar.

Hur en utskällning kan skada nån övergår mitt förstånd, det är ju ingen käpphäst som går till anfall och försöker skada omgivningen precis.
 
Sv: Bits!

Jag fetstilade av en anledning. Det är inte metoden som avgör vad som är misshandel, det är reaktionen! Man behöver definitivt inte fysiskt ta i någon - vare sig häst eller människa - för att utföra ett övergrepp och orsaka skada.

Självförsvar är en sak, det du gjorde något helt annat. Om du stod "en bra bit ifrån" befann du dig uppenbarligen inte i någon fara längre och det gör det ännu stördare att du inte slutade när hästen försökte fly utan fortsatte tills den kissade på sig av rädsla och stod och skakade, intryckt i ett hörn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 468
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 067
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp