Fibban

Trådstartare
Nu har jag tröttnat! Rejält!!!
Min 5-åriga nordsvenska valack bits! Mycket och ofta!
Jag har stora blåmärken på händer, ben, armar, axlar ja på de flesta ställen helt enkelt!
Vad f*n ska jag göra med honom!?
Han är väldigt pillig och fixar med det mesta, han är burdus och bufflig.
Smart och lättlärd så att det ska vara så förbannat svårt att sluta bita mig kan jag inte förstå!

Numera ger han sig kortare stunder när jag morrar på honom och säger till, men han lessnar snart på att vara "snäll" och är tillbaka i bitandet.

Han kan små naffsa men även hugga till ordentligt.

Oftast verkar det vara när han inte får som han vill, när han inte får gå av transporten tillräckligt fort som exempel.
Kanske är det stress, jag vet inte men det är för jäkla tröttsamt i alla fall!

Han gör likadant ute i hagen, när man är ute för att prata med dom kan han börja hugga mig i benen, bita i jackan osv.
Jag är riktigt less på detta nu!!
 
Sv: Bits!

För det första red ut varför han biter dig. Sen så skulle jag hålla hästen på avstånd så den inte når att bita. Se till att du kan flytta honom ifrån dig.
 
Sv: Bits!

Han är ganska lätt att flytta undan, framförallt backa.
Det fick vi träna mycket i början eftersom han i mitt fejs hela tiden när man håller på med honom.
Hur ska jag egentligen kunna veta varför han biter?

Han bet hos förra ägaren också, han har hunnit vara hos taskiga fodervärdar för att sedan komma tillbaka till förra ägaren.
Tror jag är ÄGARE nummer 3, plus fodervärdar som tillkommer.
 
Sv: Bits!

Om han är på, bufflig, arrogant och burdus tror jag det bottnar i att han inte mött någon som vågar uppfostra honom och ta till med hårdhandskarna. Man ska ju försöka med minsta möjliga så långt det går, men när det inte funkar och hästen nonchalerar tillsägelserna måste man faktiskt sätta hårt mot hårt, ffa när det kommer till så pass dåliga beteenden som att bitas och ffa att hugga folk som kan ge skador som behöver sys och medicinskt åtgärdas.

Min mammas nordsvensk (12 år) är vansinnigt bortskämd och drar sig inte för att bita och riva i kläderna för att få godis. Ett beteende jag inte accepterar att han använder mot mig, och det vet han om. Sista gången han bet mig kände jag bettet genom kläderna och in på skinnet varpå han fick en omedelbar avspisning genom en kraftig örfil på halsen. Det var det som krävdes för att han skulle lägga av. "Nej!", knuffa bort, ignorera etc hade ingen effekt på hans beteende, det krävdes tillslut att man smällde till honom för att han skulle ta till sig det på allvar. Efter den incidenten har han inte rört mina kläder eller visat några tendenser att bita mig, men är fortfarande lika gosig och kelsjuk som innan.

Säger inte att du ska börja piska upp din häst, men du ska inte vara rädd att säga till på skarpen om han inte lyssnar på mildare åthutningar. Bitande är ett farligt beteende. Vem vet, en dag kanske det är ett litet barn som får sina fingrar avklippta.
 
Sv: Bits!

Han har allt fått sina avhyvlingar, när jag har sagt till hur många gånger som helst och man fortfarande har en häst hängande i jackärmen, ja då smäller det! Det finns gränser!
Och visst ser han lite skyldig ut men dagen efter är han där igen!
 
Sv: Bits!

Håller med ovanstående!

För mig är bitande en av "dödssynderna", jag varnar en gång och sen smäller det ordentligt om hästen inte lyssnat. Javisst ska man lyssna på hästen och försöka reda ut varför men jag tolerar inte potentiellt farligt beteende oavsett orsak. Jag försöker alltid att lyssna på hästens små signaler, så det ska inte finnas någon anledning för den att dra det så långt som till att hugga.

Ska tillägga att detta gäller bett och hugg, nafsningar kan jag stå ut med inom vissa gränser.
 
Sv: Bits!

Samma här! Det är helt otillåtet att bitas! Han naffsar inte, han biter!!
Som sagt ibland är det hugg!! I hagen, i hantering!
Fasen va less jag är på detta!
Han är annars så jäkla lättlärd och trevlig, alltid cool och stressar inte upp sig i onödan!
Men detta får jag inte bukt med!!
 
Sv: Bits!

Jag har träffat på en liknande häst en gång som ingen tordes sätta på plats då hon bara blev etter värre. Efter ett misslyckat hugg åt mitt håll skällde jag ut henne så grundligt så hon först försökte fly ut genom väggen (vi stod i stallgången så hon kom ingenstans) och sen kissade på sig. Jag slutade inte skälla innan hon krupit längst in i ett hörn och bara stod och skakade och där lämnade jag henne utan ett ord mera. Hon testade ALDRIG MERA att ens vara i närheten med tänderna igen.

Min egen Madam högg ju också men det var bara snälla bus-bett och aldrig nåt annat än såna, hon kunde hota och sen måtta ett hugg rätt upp i ansiktet,,,,,,och avslutade alltid med en puss. :p
Hon var knäpp. :D


*sådan husse sådan häst* :angel:
 
Sv: Bits!

Tydligen har han alltid hållit på såhär, visst kan det handla om osäkerhet osv men va sjutton!!!

En gång fällde han visst sin ägare (den allra första?) i hagen och stampade på honom, så jag kanske klarar mig lindrigt undan!! =P
 
Sv: Bits!

Hade jag varit du hade jag lappat till hästen så det rök om det och sedan kört iväg den. När den kan bete sig får den närhet och uppmärksamhet igen, men bits den igen är det örfil och ivägkörning som gäller per omgående.
 
Sv: Bits!

En gång fällde han visst sin ägare (den allra första?) i hagen och stampade på honom, så jag kanske klarar mig lindrigt undan!! =P
En sån häst gör man hamburgare av direkt, jag hoppas du inte gett mer än slaktpengen. Du har bara ett liv (och en kropp), var rädd om det. Trevliga hästar dräller det av.
 
Sv: Bits!

Hade jag varit du hade jag lappat till hästen så det rök om det och sedan kört iväg den. När den kan bete sig får den närhet och uppmärksamhet igen, men bits den igen är det örfil och ivägkörning som gäller per omgående.

Håller med (med undantag för en häst som bits av rädsla). En häst FÅR INTE bita en människa.

Jag tolererar inte heller hugg. Stoet kan få för sig sådant, helst vid brunsttider, hon markerar/hugger i luften. Jag tolererar inte sånt heller och hästen får en örfil och blir ivägschasad.
När jag ser att hästen förstått att den gjort fel, så är allt som vanligt igen. No hard feelings.

TS. Var rädd om dig. Det låter som en farlig häst du har.
 
Sv: Bits!

Svarar mig själv!
Jag får det att låta som att han är helt tokig! Det är han inte!
Första ägaren var ingen hästmänniska! Ingen i den familjen klarade av honom, de var rädda för honom och hans bufflighet, de var tydligen allt annat än snälla mot honom!
Hästen drog omkull honom i hagen och råkade trampa på ägaren. Stampade var ett dumt ordval utav mig! Har svårt att lära mig att ironi inte hörs på Buke! =)
Lät som han la krokben och hoppade på honom! Så var det inte riktigt!
Han är en svår häst men absolut inte omöjlig eller elak.... Han har hunnit vara med om mycket tråkighet i sitt relativt korta liv!
 
Sv: Bits!

Min ettåring försökte bita mig en gång. EN gång! ;) Han fick en "high five" över mulen,inte alls särskillt hårt,med det klatschade till,och han var nog inte beredd att jag kunde vara så snabb. Han kastade sig bakåt och stirrade på mig ett tag,sen kom han fram lite försiktigt och då fortsatte jag bara med borstningen som vi höll på med innan,gjorde ingen grej av det,bara ge han en hyrvel,sen återgå till det vi gjorde.

Jag skulle aldrig acceptera en häst som bet om och om igen! Det gör OOOONT!
 
Sv: Bits!

Visst fasen gör det ont!!!
Idag blev jag helt knäpp på honom och drog till honom med grimskaftet på bogen så det small, han såg häpen ut! =P
Oftast börjar han bita och dumma sig när man pressar honom, han ska göra nya saker och sådant han inte gillar.
Han är bortskämd sedan förut!
Men har som sagt inte haft det helt lätt i livet.
Är det något man ska ta hänsyn till?
 
Sv: Bits!

Jag skulle ta för vana att alltid ta med mig ett kort spö och hålla det med
fel ände upp så att ca 2 dm sticker upp ur handen. Ha spöt i den hand som är nämst hästen hela tiden. När hästen kommer för nära så markera med spöt i luften och om den inte bryr sig så knacka till den lätt med spöet på huvudet så att den håller avstånd. Om den försöker bita så knacka till den hårdare och fya ordentligt. Du får lättare att "bestraffa" i rätt ögonblick på detta sätt eftersom du lätt bara höjer handen lite och petar till medan du forfarande håller kvar t ex ett grimskaft eller en borste. Min unghäst som är urtrevlig i alla andra avseende har haft en tendens att nafsa och buffa och denna hantering hjälper på henne. Man får dock vara konskevent och lite envis!

OBS! Sätt nu inte igång en lång diskussion om lämpligheten att använda spö eller våld el dyligt! Jag menar inte att man ska prygla eller slå hästen så den blir huvudskygg utan bara markera mot den! OCH den som inte tycker att denna metod är bra behöver inte använda den och inte heller hoppa på mig eller ngn annan!
 
Sv: Bits!

Det där med spö eller inte spö är lite roligt, jag har aldrig under hela mitt liv ens ägt ett spö och för mig funkar det utan, hästarna är inte vana vid att en människa inte viftar med spön eller händer eller inte skriker åt dom utan bara går på och tar strid och ev. skäller ut dom efter noter, dom blir så jäkla paffa så det finns inte. :rofl:

Om det funkar med spö för en del så lägger jag mig inte i det alls, det är liksom inte mitt sätt och för just mig funkar det utan.


*Psst, jag har aldrig ägt ett träns heller, men säg det inte åt nån* :angel:
 
Sv: Bits!

ts

Ta på dig en gammal overall och smörj in dig med antibit.
Ha på den i hanteringen av hästen ett par ggr framöver...

Det hjälpte iaf en kompis till mig som fick hem en häst som gärna tuggade på folk:p
 
Sv: Bits!

Bra idé! Har aldrig tänkt på den faktiskt! Blir ju grymt kladdigt om man ska smeta in hela sig med salva! Är nog lättare med spray!
 

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 468
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 739
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 067
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp