Bitig arab - varför?

BuenoBull

Trådstartare
Hejsan!

Vi har en liten söt arabtjej i vårat stall :love: . Hon rids av sin ägare och en annan tjej med erfarenhet, då hästen är lite opålitlig. Nu för bara någon dag sen när den här tjejen skulle komma och rida och gick och hämtade hästen i hagen, gick hästen till attack! :eek: Hon sänkte huvudet och högg efter tjejen med tänderna!Hon har också gjort ansats till att sparkas när hon har varit uppbunden för rykt i stallet.
Det jag undrar är varför hon gör så? Hon är hur gullig och rar som helst mot sin ägare (ägaren är dock fullt medveten om hästens beteende) och har inte gjort så här förut. Det jag vet är att hästen inte kan lita på sig själv och då förstår man varför det blir svårt att lita på andra, men varför gick hon till attack? Jag kan säga att hästen är uppvuxen i vårt stall och av vad jag kan förstå så är det aldrig nån som har varit dum mot henne. Nu är det flera som får lida pga att hästen är så osäker; hästen själv, tjejen som rider, flera av oss som släpper in/ut på morgon/kväll och ägaren själv. Nu har tjejen fått sluta rida för att hennes pappa och ägaren är rädd att något ska hända. :( Är det någon här som kan förklara varför hon gör så? Hon har sommareksem och blir extra svår att rida på sommaren också pga att hon blir så pigg. Kan det ha nåt eksem att göra. Vad jag har märkt så har hon inga besvär av eksem nu. Annars är hon jättegullig den här hästen.

Sv: Bitig arab - varför?

Hon kanske helt enkelt är en enmanshäst som inte gillar en massa olika människor.

PMS? :D... Nej, jag skojar bara. Jag tror också på teorin om "enmanshäst" eller i detta fall enkvinnashäst.

Har hon försökt att skada någon eller är det bara "munväder"? Min madam hugger efter mej nästan varje dag bara för att sätta igång lite bus, dock ser hon ut som om hon gärna skulle vilja ta en tugga av mig. När jag märkte dom tendenserna från första början gick jag rakt på hästen och gav henne en kram. Har dom huvudet på axeln kan dom inte gå till anfall och det har resulterat i att hon kräver att få både kvälls och morgonkram. Hon har dock aldrig lagt av med att hugga efter mig, utan hon brukar nypa i byxorna när jag mockar och bita lite i jackan när hon känner för det. Det är liksom hennes "grej", samt att hon backar upp och kickar lite försiktigt åt mig. "Å vad farlig jag är." Testa med att gå på hästen och ge henne en kram, samt en morot. För mig har det funkat och vi har lika kul båda två åt hennes vildhästfasoner.

Ride on skrev:
Har hon försökt att skada någon eller är det bara "munväder"? Min madam hugger efter mej nästan varje dag bara för att sätta igång lite bus, dock ser hon ut som om hon gärna skulle vilja ta en tugga av mig. När jag märkte dom tendenserna från första början gick jag rakt på hästen och gav henne en kram. Har dom huvudet på axeln kan dom inte gå till anfall och det har resulterat i att hon kräver att få både kvälls och morgonkram. Hon har dock aldrig lagt av med att hugga efter mig, utan hon brukar nypa i byxorna när jag mockar och bita lite i jackan när hon känner för det. Det är liksom hennes "grej", samt att hon backar upp och kickar lite försiktigt åt mig. "Å vad farlig jag är." Testa med att gå på hästen och ge henne en kram, samt en morot. För mig har det funkat och vi har lika kul båda två åt hennes vildhästfasoner.

Okej, men hur gör man med alla andra i stallet då? Vi har en gammal tant som är jätterädd för den här hästen och jag tror knappast att hon kommer vilja krama henne. :( Hon är ju liksom inbitet rädd för henne. Tyvärr har nu tjejen som red henne innan också blivit det. De vågar knappt gå in och byta/sätta på täcke på henne. Grejen är att man får inte vara rädd för henne, hon är ju själv så osäker. Men man måste vara på sin vakt hela tiden.

Tjaaa.varför är jag inte förvånad?
Många araber är enmanshästar.
Det tycker jag man ska respektera.Jag är en enhästmänniska..jag håller mig till min häst och tycker egentligen inte om någon annan häst alls än min.Min arab tycker heller inte gentligen om människor eller hur man ska se det. Han är också enmanshäst till viss del.
Båda mina araber vill ha en människa inte fler.
Min första arab blev osäker med andra människor och tillät inte ens folk röra honom när det inte passade.Han kunde också få ryck och ville ha ihjäl folk. :smirk: Han var inte poppis på kliniken kan jag säga och jag kunde inte direkt spruta honom i en led även om jag skulle vara den enda som fick det av de som var där :smirk:
Min arab som jag har nu kan gå fram till folk men tar dem inte på stort allvar. Folk i mitt stall kan vara rädd för honom också då han både sparkat och bitit. :smirk:
Vad ska jag göra åt det? Säga ajaj!Inte göra så?
Däremot tar jag mitt ansvar att om hon som är mest rädd för honom har insläpp så tar jag det åt Henne.Min häst är mitt ansvar :D
Om jag vet hur han är så får jag också ta konsekvenserna.
Att hon inte rider sin häst just nu kan göra problemen ännu värre,då de araber jag kännt blivit tokiga av att inte få röra på sig. Men så har jag också bara haft/har arbetsnarkomaner!
När mina araber blivit understimulerade så har de faktiskt visat större "plockbehov",dragit ner saker och så kan de ha blivit nafsiga och orliga.
Att bara sluta rida en häst som tidigare varit van med att blivit riden kan bli en tickande bomb som kan explodera närsom helst;)
SÄg åt tjejen att börja rida oh ta sitt ansvar! :D ;)

Lilja_89 skrev:
Okej, men hur gör man med alla andra i stallet då? Vi har en gammal tant som är jätterädd för den här hästen och jag tror knappast att hon kommer vilja krama henne. :( Hon är ju liksom inbitet rädd för henne. Tyvärr har nu tjejen som red henne innan också blivit det. De vågar knappt gå in och byta/sätta på täcke på henne. Grejen är att man får inte vara rädd för henne, hon är ju själv så osäker. Men man måste vara på sin vakt hela tiden.

Mitt tips är SÄLJA henne..Klarar de inte av henne kommer det sluta åy h-vete är jag rädd.
Klarar man inte av hästen så blir det bara problem...
Nu är jag aknske ond..men jag tror som det låter på dina inlägg att det vore det enda rätta?

Nejdå, hon ska inte säljas. Det kanske är som den andra tjejen sa; att hon är enmanshäst och då är ju det bara att acceptera. Eller hur?! :) Hon är ju inte alls bråkig med sin ägare utan det funkar jättebra mellan dem!

Hästen blir riden av sin ägare henne. Den här tjejen som kommer och rider arabflickan är inte nån sorts delägare eller så. Hon bara kommer och rider när hon har lust och vill! Så på det sättet har hon inget ansvar. ;)

Nej nej nej, det är absolut ingenting speciellt för Araber! Hur kan man tro det?

Hon försöker ju säga någonting! Antingen är det så att hon inte vill bli riden/hämtad av någon anledning - hon kanske har ont eller tycker att det är otrevligt av någon annan anledning och protesterar därför.

Jag kan inte tänka mig att hon bara är ouppfostrad,för sådana hästar kan ju också bitas och testa. Tillåter man dom då att bitas så fortsätter dom. Då måste man visa att det inte är accepterat. Men det brukar oftast vara hos unghästar och jag tror inte att det är det som den här arabdamen gör.

Jag tror att hon är missnöjd med någonting och försöker säga det. Hon kanske har försökt säga det på ett "snällare" sätt innan men ingen har lyssnat så nu måste hon "skrika" ut det.

Jag skulle nog inte krama den iaf. :smirk:
Lika lite som jag skulle våga krama Humelibumlans sto. Man vet aldrig hur hårt hästen håller på sin integritet.
Vad gäller humlans häst och kanske även denna så skulle troligtvis hästen bli ganska arg om man gjorde så. Bara hävde sig på den utan att "be om lov".

En sån häst frågar man inte om lov, en sådan kramar man bara rätt av. Jag skulle garanterat krama Humelibumlans häst, tokig som jag är i "hopplösa" hästar. Jag har en granne vars häst ser ut som en huggorm när någon närmar sig boxen och jag kan aldrig låta bli att pussa den på mulen när jag går förbi. Ville den inte ha en puss höll den sig ifrån boxdörren när jag kom, men den bara måååste provocera trots att den vet att det blir en puss i alla fall.

Liquid Diamond skrev:
Nej nej nej, det är absolut ingenting speciellt för Araber! Hur kan man tro det?

Hon försöker ju säga någonting! Antingen är det så att hon inte vill bli riden/hämtad av någon anledning - hon kanske har ont eller tycker att det är otrevligt av någon annan anledning och protesterar därför.

Jag kan inte tänka mig att hon bara är ouppfostrad,för sådana hästar kan ju också bitas och testa. Tillåter man dom då att bitas så fortsätter dom. Då måste man visa att det inte är accepterat. Men det brukar oftast vara hos unghästar och jag tror inte att det är det som den här arabdamen gör.

Jag tror att hon är missnöjd med någonting och försöker säga det. Hon kanske har försökt säga det på ett "snällare" sätt innan men ingen har lyssnat så nu måste hon "skrika" ut det.

Men gäller det bara den här tjejen som rider då eller? För hon gör ju inget mot sin ägare: :confused:

Kära nån! jag trodde du blivit manglad av hästar så det räckte i din dar? blir du inte lite rädd om livhanken?

Jo, det gäller nog bara henne då om allt funkar bra med ägaren.

Antingen att hästen försöker visa att hon inte vill. Eller att hästen testar den andra tjejen. Hästar vill ju veta vad deras människor går för, om det är nån vilja i dom. Kan man inte då visa för hästen att man besitter ledaregenskaper då fortsätter hästen testa. Men jag tycker att det lät som ett protestbetéende.

Men det är ju vitt skilda åtgärder beroende på vad problemet beror på.

* Är det att hon inte vill - då måste ju tjejen ändra på sig så att hästen tycker att det är roligt och bra och VILL fara ut.

* Är det att hon testar tjejen så måste tjejen vara tuffare och visa vem det är som bestämmer. Då trivs hästen förmodligen bättre och tycker att det känns tryggare och roligare.

burton skrev:
Kära nån! jag trodde du blivit manglad av hästar så det räckte i din dar? blir du inte lite rädd om livhanken?
Det är när dom är på 1,5 meters avstånd dom är som farligast, med riktig närkontakt är det inget att oroa sig för, då är det bara att krama på. :love:

Varje gång jag bläddrar förbi den här tråden läser jag billig arab. Araber brukar väl inte vara så dyra i sverige.
PL

Näe, dom är lite dyrare i Saudi Arabien :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Miingla
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar