Bitig arab - varför?

Sv: Bitig arab - varför?

Jo, det är ju en finess, de betalar ju mer :d

Vad har du gjort åt saken? Eller har hon fått hållas?
Gör vad en annan häst skulle göra ! Kanske en smäll av änden på grimskaftet, och ett hotfullt utfall!
Om du inte gör något åt det så har du ju accepterat att bli biten, i hästens ögon.

burton skrev:
Jag skulle nog inte krama den iaf. :smirk:
Lika lite som jag skulle våga krama Humelibumlans sto. Man vet aldrig hur hårt hästen håller på sin integritet.
Vad gäller humlans häst och kanske även denna så skulle troligtvis hästen bli ganska arg om man gjorde så. Bara hävde sig på den utan att "be om lov".
Du har helt rätt i dina antaganden, Humlan ser inte ut som en ilsken huggsnok för att hon vill bli kramad och den som ens skulle komma på tanken, skulle förmodligen illa snabbt befinna sig i en farlig situation. :crazy:

Ride on skrev:
Det är när dom är på 1,5 meters avstånd dom är som farligast, med riktig närkontakt är det inget att oroa sig för, då är det bara att krama på. :love:
Kan se dig fastklamrad runt Humlans hals, medans du glatt kramar vidare och hon med alla medel försöker bli av med dig. :devil: ;)

De där 1.5 m gäller det att ta sig fram till hästen snabbt på och sen klamra sig fast? Risken att man möter 2 hovar på vägen är ju ganska överhängande? :angel:

Ride on skrev:
En sån häst frågar man inte om lov, en sådan kramar man bara rätt av. Jag skulle garanterat krama Humelibumlans häst, tokig som jag är i "hopplösa" hästar. Jag har en granne vars häst ser ut som en huggorm när någon närmar sig boxen och jag kan aldrig låta bli att pussa den på mulen när jag går förbi. Ville den inte ha en puss höll den sig ifrån boxdörren när jag kom, men den bara måååste provocera trots att den vet att det blir en puss i alla fall.
Oh jösses! Dig skulle jag aldrig våga släppa in i stallet, än mindre i box eller hage! :eek:
Är inte särskillt förtjust i män utan näsa :angel:

Humelibumlan skrev:
Oh jösses! Dig skulle jag aldrig våga släppa in i stallet, än mindre i box eller hage! :eek:
Är inte särskillt förtjust i män utan näsa :angel:
Alla "knepiga och farliga" hästar som jag träffat på, på mina planlösa irrfärder mot det eviga ljuset har jag fått en sällsamt god kontakt med. Fråga mig inte varför, för jag har slutat lyssna på varningar från hästarnas ägare men jag har umgåtts med dom mest asociala individer och det har aldrig hänt nånting. Jag har aldrig ens sagt till på skarpen åt en häst utan bara just - umgåtts. Visst är det knepigt? :crazy:

Ride on skrev:
Alla "knepiga och farliga" hästar som jag träffat på, på mina planlösa irrfärder mot det eviga ljuset har jag fått en sällsamt god kontakt med. Fråga mig inte varför, för jag har slutat lyssna på varningar från hästarnas ägare men jag har umgåtts med dom mest asociala individer och det har aldrig hänt nånting. Jag har aldrig ens sagt till på skarpen åt en häst utan bara just - umgåtts. Visst är det knepigt? :crazy:
Knepigt? nä? Dumdristigt o respektlöst skulle jag snarare säga. :crazy:

Humelibumlan skrev:
Knepigt? nä? Dumdristigt o respektlöst skulle jag snarare säga. :crazy:
Kan du då förklara varför såna hästar alltid dras till mig som flugor till en koblajja? Går jag ut i en hage så ska alltid den farligaste hästen, ilsknaste kossan och folkilskna tjuren komma och undersöka mig och gosa och kela. :love: Jag kan inte förklara det i alla fall. Sen hänger dom på mig som magneter och följer mig ända till grinden utan att någonsin visa en tendens till att vilja anfalla. :d

Ride on skrev:
Kan du då förklara varför såna hästar alltid dras till mig som flugor till en koblajja? Går jag ut i en hage så ska alltid den farligaste hästen, ilsknaste kossan och folkilskna tjuren komma och undersöka mig och gosa och kela. :love: Jag kan inte förklara det i alla fall. Sen hänger dom på mig som magneter och följer mig ända till grinden utan att någonsin visa en tendens till att vilja anfalla. :d
Hur skulle jag kunna förklara det? :smirk:
Att gå in i en hage o djuret söker din kontakt är en sak, att gå fram till en häst som med all tydlighet visar att den inte vill ha dig i sin närhet, är en helt annan sak.

Men det är inte samma sak som att inte respektera en häst önskan att bli lämnad ifred eller respekten för en hästägare som förklarar för dig att hästen kan vara farlig.

Ingen häst har hittills sagt åt mig att lämna den ifred, det gäller att kunna kommunicera trådlöst och välja rätt frekvens har jag fått det förklarat för mig en gång. Lite lagom flumflum alltså. :crazy: :angel:
När jag började umgås med hästar på en ridskola så kom jag bäst överens med stallets skräck, som inte ens ridlärarna litade på. Den hästen hade fått smak på människokött men hon och jag stortrivdes ihop trots att hon kickade åt mig och högg efter mig. Har det varit någon annan än jag som sadlade och tränsade henne lös i boxen hade dom fått ringa efter ambulans påstod ridläraren. Hon gav mig aldrig ett blåmärke trots att hon såg ut som om hon skulle mörda mig. Henne kramade jag mycket och gosade med, men hon var bara tvungen att protestera. Det var ju ett sto och då måste hon ju hålla på sin värdighet. :cool:
Min nuvarande älskling är en avbild av den damen, lika livsfarlig och lika full i fan. :love:

Ride on skrev:
Ingen häst har hittills sagt åt mig att lämna den ifred, det gäller att kunna kommunicera trådlöst och välja rätt frekvens har jag fått det förklarat för mig en gång. Lite lagom flumflum alltså. :crazy: :angel:
När jag började umgås med hästar på en ridskola så kom jag bäst överens med stallets skräck, som inte ens ridlärarna litade på. Den hästen hade fått smak på människokött men hon och jag stortrivdes ihop trots att hon kickade åt mig och högg efter mig. Har det varit någon annan än jag som sadlade och tränsade henne lös i boxen hade dom fått ringa efter ambulans påstod ridläraren. Hon gav mig aldrig ett blåmärke trots att hon såg ut som om hon skulle mörda mig. Henne kramade jag mycket och gosade med, men hon var bara tvungen att protestera. Det var ju ett sto och då måste hon ju hålla på sin värdighet. :cool:
Min nuvarande älskling är en avbild av den damen, lika livsfarlig och lika full i fan. :love:
Det spelar ju ingen roll om du aldrig upplevt en häst bett dig dra på allvar?

Min häst leker inte, hon visar med all tydlighet att hon vill vara ifred, trycker du då på, så visar hon det än tydligare, fortsätter du, så kan hon göra allvar av hoten :crazy:
Att då gå på och tycka det är kul att krama en häst som inte vill, tycker jag är respektlös mot hästen, skulle du vara i mitt stall o gå o pussa min häst på mulen om hon hugger efter dig, så skulle jag nita dig. För hon skulle inte uppskatta det, utan du skulle bara reta o hetsa henne ännu mer. :crazy:

Talar jag om för dig att min häst kan vara farlig och du lik förbannat ska in i box/hage för att visa dig duktig eller vad man nu vill bevisa och hon gör dig illa, så får du självklart skylla dig själv. :smirk:
MEN, jag är som ägare ansvarig för min häst och hur mycket ditt eget fel det än var, så är det jag som står med "den där farliga hästen som anföll den där killen" och jag som får ta ställning till hurvida hästen är farlig o ska avlivas eller inte.

Det vill säga att konsekvernserna av ditt dumdristiga kamakazi handlande drabbar inte bara dig, utan både hästen och hästen ägare.

Du har aldrig hört talas om horse-sense va? En del har det medfött, en del får det aldrig.

Slutdiskuterat från min sida.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 331
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Miingla
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
9 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar