Biter utan anledning....

caradan

Trådstartare
Herla vintern har varit frid och fröjd här hemma. Hunden (som vi fick i augusti -05) har anpassat sig jätte bra efter att vi hade problem med att han stal mat och gick till attack och bet mig då jag sa till honom. Detta har han slutat med helt och de få gånger de inträffat så har jag kunnat ta det han stulit i från honom utan problem.

Nu har han börjat att ta leksaker från barnen, när jag vill ha dem så morrar han men jag får ta det han har.

Idag när vi vart ute på en längre promenad så kom vi in och jag satte mig brevid honom på golvet och skulle gosa lite med honom (som jag gör flera gånger varje dag) han ser mig och när jag ska klappa honom så biter han mig...helt oprovocerat. Han skäms efteråt och jag säger till honom att gå och lägga sig, vilket han gör.

Han har varit ganska instbil den senaste tiden vilket jag tycker är jätte konstigt då jag nu sedan 1 mån tillbaka är hemma på heltid och innan dess var han själv i ca 10-12 timmar/dag. Han borde vara lugnare nu när han har sällskap och vi går ut mera och det finns mkt mera tid för honom....

Kan ju tillägga att han är 7 år i år och jag har småbarn här hemma.
Vet inte om jag vågar vänta och se vad som händer eller om det är lika bra att ta bort honom nu innan det sker en ordentlig olycka??
Har försökt att omplacera honom men helt utan framgång.

Sv: Biter utan anledning....

Har varit i den situationen och min rekomendation är att ta bort hunden, då han uppenbarligen inte är pålitlig.

Håller med Gnist i detta. Hade en hund som började med att morra år min son (när pojken var liten) och veterinär gick igenom honom utan att hitta något fysiskt fel, hennes råd var då utan att tveka en avlivning. Farligt när de är så instabila och man har barn i huset.

Svar till er båda....
Det var nog det svaret jag hade väntat mig.....vill ju inte men barnens säkerhet går först.
Usch vad hemskt...han hatar att vara hos veterinären men vad ska man göra??

Ring och hör med dom om de kan skicka ut en veterinär för avlivning hemma.Skönt för er båda att befinna er på hemmaplan.

caradan skrev:
Svar till er båda....
Det var nog det svaret jag hade väntat mig.....vill ju inte men barnens säkerhet går först.
Usch vad hemskt...han hatar att vara hos veterinären men vad ska man göra??

Det finns veterinärer som kommer hem. Jag håller med de bägge andra, det är inte rimligt att utsätta barnet för risken.

Tyvärr skulle nog inte jag heller tveka i det här fallet. En hund som biter så oprovcerat kan man inte lita på och inte heller placera om igen. Jag lider med dig och hoppas du hittar en bra vetrinär som kan komma hem till dig och låta din hund somna in.

Tröstkramar Javan

Själv skulle jag då inte avliva, men då har jag heller inga barn i familjen. Men jag tycker det låter konstigt då Du skriver att han skäms efteråt. Låter inte som en aggressiv hund!? Du får den vanliga motfrågan som dyker upp i alla trådar som påminner om denna: Har Du uppsökt en veterinär som gjort en grundlig koll?

Annars skulle jag försöka omplacera alt. om det känns som den enda rätta, avliva. En hund lider inte av att somna in.

Lycka till!

Jag skulle avliva.
skulle inte ge nån annan ansvaret för ett djur som ej är stabila psykiskt.

Kram

Jag kan inte förstå heller varför man ska skjuta ifrån sig problemen till någon annan. Han är dock 7år,det är mer synd om honom att flyttas hit och dit då än att låta honom somna in.

Shettisar skrev:
Jag kan inte förstå heller varför man ska skjuta ifrån sig problemen till någon annan. Han är dock 7år,det är mer synd om honom att flyttas hit och dit då än att låta honom somna in.

Skjuta ifrån sig problemet?

Jag känner många som gillar att jobba med "problemhundar". Det får ju stå för den som ska ta hand om omplaceringen om denne orkar/vill ha en "problemhund". Annars tackar man väl nej.

Och att hundar mår dåligt av att byta matte/husse är bara ett önsketänkande från oss människor. De allra flesta hundar har inga problem med det. Får de mat, vatten, aktivering, respekt och kärlek så kommer de snabbt in i sin nya miljö.

GaurdianAngel skrev:

Jag känner många som gillar att jobba med "problemhundar". Det får ju stå för den som ska ta hand om omplaceringen om denne orkar/vill ha en "problemhund". Annars tackar man väl nej.

Och att hundar mår dåligt av att byta matte/husse är bara ett önsketänkande från oss människor. De allra flesta hundar har inga problem med det. Får de mat, vatten, aktivering, respekt och kärlek så kommer de snabbt in i sin nya miljö.
Ja och många äldre hundar blir påverkade psykiskt av att omplaceras.
Efter att sett flertalet "problemhundar" omplaceras i både ung och äldre ålder så är en omplacering helt olika från individ till individ.
En omplacering är ju upp till nuvarande ägare helt klart,men som ni skrev i ett tidigare inlägg så borde hunden genomgå en vet undersökning först för att ev fysiska problem ska uteslutas.Därefter får man ta ställning till avlivning/omplacering.En bra veterinär brukar kunna ge en goda råd i den frågan.
Men ska man utgå från Caradans berättelse om hundens beteende med oprovocerade utfall så hade jag valt för hundens skull att låta den somna in.Det finns alltför många hundar redan som rör sig i omplacerings cirkusen,av både bra och mindre bra psyke.

GaurdianAngel skrev:

Jo det finns dom som tar i mot problem djur utan att ha kunskap och/eller tid och detta bara för att klappa sig på bröstet för att dom har räddat ett djur från döden och sedan när dom inte orkar mer så ger dom djuret till nån annan.

Och risken är stor att djuret blir vandrigspokal och det är inget jag vill ha på mitt samvete.

Kram

Svar till er alla....
Jag har försökt att omplacera honom i januari och även nu en vecka tillbaka men jag får inte ett enda svar på annonsen så att omplacera är uteslutet...
Han är inte aggresiv av naturen och hade jag vart själv utan barn så hade jag inte tvekat att ha honom kvar, men nu när min minsta är 3,5 år och ibland har lite svårt att låta honom vara i fred så vet jag inte om jag vågar lita på att inget kommer att hända i ett oövervakat ögonblick.
Vill verkligen inte avliva honom för han är min bäbis, men jag vet inte vad jag ska göra annars.

Paradis skrev:
Jo det finns dom som tar i mot problem djur utan att ha kunskap och/eller tid och detta bara för att klappa sig på bröstet för att dom har räddat ett djur från döden och sedan när dom inte orkar mer så ger dom djuret till nån annan.

Och risken är stor att djuret blir vandrigspokal och det är inget jag vill ha på mitt samvete.

Kram

Nu tror jag trådskaparen är så pass kunnig och seriös i frågan så hon lämnar nog ut till någon som kan och vet vad de sysslar med.

Det är ju bara ägaren som kan svara på hur hon tror att just denna hund kommer att reagera på ett ägarbyte. Jag är ganska insatt i just detta med hund byter ägare/familj för gott eller tillfälligt. Och det är få hundar som faktiskt blir oroliga. De tar någon dag eller två, sen är de glada och harmoniska igen.

Samma här, men det har dock hänt att de som visar sig vara bra för hunden och dess "problem" har också svikit.Sen är karusellen igång.:(

Jag tycker ägaren gör som hon känner rätt för sig själv och inte minst sin hund.

Vad är det för hund? renrasig/blandras?

Jag tycker inte att du ska fortsätta som du gjort. Antingen tar du hjälp av kunnigt folk eller så omplacerar eller avlivar du hunden.

Vi hade en rottistik förut, en mkt trevlig hund, men med stort försvar.
Hon markerade mot sambons son vid några tillfällen och vi valde därför att skicka iväg henne till tjänst istället.
Det finns ingen anledning att vänta tills det händer en olycka. Vet man vad man har för hund och varför hunden beteer sig som den gör så så kan man därefter ta beslut om hur man ska göra med hunden.

Jag tvivlar starkt på att det är något fel på din hund, troligtvis ligger felhantering till grund för markeringen.
En hund som vill skada, den angriper. Om din hund markerade så är han ärlig, men han kommer absolut att göra det igen om det inte sker en förändring av din hantering av honom.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 418
Senast: lilstar
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 219
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar