Sv: Biter tag i bettet
Tack för lång svar och många bra tips.
Han hade inte med sig ovanan när jag köpte honom, har alltid haft ett tungfrihetsbett, men under senare tid = några månader har han börjat att lägga över tungan övet bettet så fort man har krävt lite av honom, dvs då han tycker det börjar bli jobbigt.
Är alltid väldigt noga med eftergiften, så han vet när han gör rätt osv och för att inte fastna i handen. Rider alltid med en sån mjuk hand som möjligt och tar inte i han om jag verkligen inte måste, utan rider mycket med rösten. Han stannar när man säger "hoow" osv. Det passar bäst för han, då han lätt blir stark och motvillig eller hänger sig i handen om man håller han för hårt. Han är rätt stor & kraftig så det är mycket häst att få med sig, men det går jättebra vissa dagar & vissa dagar är han mer motvillig, men det är väl så för de flesta antar jag. Bakdelen är väl den som han glömmer bort att han har, men det jobbar vi på just nu.
Jag gör mycket olika övningar när jag rider, börjar ofta på ridbanan, mycket volter, flytta åt sidan, serpentiner, ställa åt olika håll på både böjt & rakt spår, öppna, rygga, halt, tempoväxlingar, kyssa stigbygeln -mycket bra tycker jag osv. Har ridit för instruktör många ggr och dom har inte påpekat på nåt i själva ridningen.
Det är inte då jag tar i tyglarna han biter sig fast, utan det är när man ska göra något speciellt med han; för det mesta när man ska ställa han åt höger (varit "stel" i höger sidan länge, han har svårare för denna sida, även höger galopp) då kan han bita sig fast.
MEN, inte nu längre när jag rider med äppelbettet, det bettet har han alltid gillat, så jag kör med det ett tag nu för att se vad som händer & sker. Tungfelsbettet jag red på verkar vara för stumt i munnen & jag tror att det kan bero mycket på det varför han bet tag i bettet. Det är aldrig en lösning på ett problem, men efter en lång tid att försöka bli av med detta problem så skaffade jag ändå ett sånt för at rida på ett litet tag och sen byta tillbaka. Har du nåt annat tips på det problemet?
Bettlöst vore faktiskt kul att prova, bara för att se vad det gör för en skillnad. Han har inga sår i munnen & raspning av tänderna är snart dags igen. Kan ju vara nån vass tand långt inne i munnen som inte jag kan känna mig fram till.
Vore kul om du svarade igen med mer tips och reflektioner, det är väldigt lärorikt.
Men som sagt; Funkar mycket bättre nu med detta bett som är snällare för han, han är även mjuk i höger sidan då och är mer samarbetsvillig.