Biter sig i karleden

HannaPP

Trådstartare
hej! Har ett d-ponnysto som har fått lite mugg, dom senaste 2 nätterna så har hon bitit/skrapat med tänderna i karlederna så hon blöder på morgonen! Ringde vet och rådfråga men hon jag pratade med va ju helt inkompetent. Hon pratade om någon skabb dom kan få, vilket jag ska titta efter. Men om jag inte hittar skabb, vad gör jag då? vad ska jag smörja med? funderar på hydrokortison salva...

Några tips om detta? kan hon vara överkänskig mot helosansalva som jag smörjt på pga muggen?

Sv: Biter sig i karleden

Min häst blir värre av helosan tror att det svider och kliare på honom. HTH salva har jag och har fått celeston valerat utskrivet.
Nu smörjer jag inte med något, rakade hans ben och behandlade med kvalstermedel/skabb =)
:)
Skabben kan du itne se med blotta ögat!!!
Be vet att göra prov om du tar ut för att konstatera om det är mugg som Korven skrev nedanför mig =). Min trodde alla att dte var mugg, alla vet i flera år innan vi fick dem att ta prov.
Han har en del mugg också men det han är besvärad av är kvalsterna!!

Senast ändrad:

Ta reda på allt du kan om mugg. Sen kan du avfärda vetten som inkompetent.

Det var inte därför vet är inkompetent! Hon visste ingenting utan fick skicka vidare frågan till dom andra veterinärerna hela tiden. Det retade upp mig. Sedan kunde hon inte få fram svar på om nu ponnyn inte har skabb utan är överkänslig mot tex helosan salva vad ska jag göra då!

Hon sa också att jag skulle leta efter skabb men om den nu inte syns.... Men jag har inga nya hästar i mitt stall så hur skulle hon fått det?

Det kliar kanske!?
Man vet ju själv när man har ett sår, när det läker kliar det!

Det absolut bästa jag provat mot mugg är Anti Funghi... hjälper snabbt.

För ca 2 år sen hade mitt sto hemska problem med vad jag trodde var mugg/rasp på bakkotorna. Mycket krustor och även svullen, jag provade "allt", fick sen nys om att det skulle kunna vara hovskabb och tvättade då med hexocil schampo och behandlade sen alla benen med switch pour on. Syntes förbättring efter bara någon vecka, fortsatte med switch några omgångar till men hon blev snabbt symtomfri och det har *peppar,peppar* inte kommit tillbaka. :D

Hade dess för innan testat Virkon, jodopax, aloevera, helosan, idomin, blåspray, såpvatten mm, mm i diverse olika kombinationer, hade henne även lindad med tanke på svullnaden.

är det skabb borde väl tenutex som finns på apoteket receptfritt hjälpa ? på mugg/rasp använder jag jodopax lösning (1-2%, svampdödande och decinf.) låter luft torka och lägger på inotyol (receptfritt på apotek ca. 40-50 kr/tub) kraftigt vattenavstötande (går knappt att tvätta bort) mjukgörande. är mot lindrig exem, lindriga brännskador och röda barnstjärtar ;) den skyddar karleder/ben mot fukt/lera/smuts.

Hej!

Jag har testat nästan allt på min så nu undrar jag, var 17 får man tag på hexocil?

/ Lavinia, vars häst fick dundermugg efter lerhagen i höstas och det bara vägrar läka..

Jag köpte hexocil på Granngården. Tror vissa av djursjukhusen har också, iaf i Skara.

*kl*
Fotskabb (som veterinären antagligen menade) kan man se med förstroningsglas om man lägger hovskägg på mörkt underlag. Det är vanligast hos hästar med mycket hovskägg som tex frieser. Hästar med fotskabb har i allmänhet grav klåda och står och stampar med fötterna hela tiden. Fotskabb kan man behandla med Frontlinespray.

Mugg behandlas enl min erfarenhet bäst genom att hålla rent och torrt och daglig insmörjning med Salicylsyrevaselin (Apoteket) om det är torra krustor. Är det "fuktig" mugg kan man behöva behandla med antibiotikasalva (då måste du ha recept från vet). Man ska helst ta baktprov innan så man vet vilken ab man ska välja.
Om hästen verkar överkänslig för Helosansalva, använd någon annan salva istället. Grönsåpa brukar vara bra för rengöring. Du ska inte låta ett tjockt lager salva sitta länge då huden behöver andas.
Boots skulle jag inte rekommendera då fukt hålls kvar och grus/lera kan fastna emellan och orsaka fler småsår.

Veterinären var här idag, men hon hade inte bitit sig i natt. Tvättade igår med hexocil och smörjde med hydrokortison salva . Vet. tog iallafall med sig prov för att kolla ev skabb. Men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara det.
Ska i morgon smörja in med salysylsyrevaselin (heter det så?) bandagera 1 timma och sedan tvätta med hexocid shampo. Ska göra det på resten av pollarna som har mugg med vilka är 3 till. Hopplöst i år! Tyvärr är det den "blöta" muggen som tyvärr är jobbigast, alla försök med helosan, salysalva osv osv har inte hjälpt.
Ska också prova på ena pollen att lägga på en blandning av olivolja och vitlök. Jag hatar mugg! Tycker alla dessa feta salvor är så jobbiga då man nästan inte får bort dom sedan och torven fastnar. Bläää :devil: Har en grushage vilket inte räcker så hästarna går på gårdsplan i små hagar för att undvika leran. Vad gör man??:confused: :(

Mvh Hanna

hexocil finns tex. i djuraffärer (används även till hund och katt) ridsportsbutiker, granngården, apoteket och ekohallen.

Om du har problem med den blöta sorten, att det kommer "sav" ur karlederna som luktar vidrigt, ska du absolut inte smörja med något. Det ska tvättas med något milt, ev läggas om med pommacfärgat jod och sitta på några timmar, sen lägger man om med torrt bomull.
Hästarna bör stå inne under behandling, så att benen håller sig torra och rena, det är a och o under läkning.
När det inte savar längre och det känns torrt så kan man börja smörja. Dettta gör ont på många hästar och man måste ibland vara ihärdig, då en del börjar om när det har läkt lite.
gulan

Veterinären var här idag, men hon hade inte bitit sig i natt. Tvättade igår med hexocil och smörjde med hydrokortison salva . Vet. tog iallafall med sig prov för att kolla ev skabb. Men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara det.
Ska i morgon smörja in med salysylsyrevaselin (heter det så?) bandagera 1 timma och sedan tvätta med hexocid shampo. Ska göra det på resten av pollarna som har mugg med vilka är 3 till.
Mvh Hanna

Ett skabbprov är inte 100% tror man hittar skabben till 40% av fallen och Fotskabb sätter sig på alla raser *förr sa man de med mycket hår på benen* På halvblod kan detta visa sig tex med att de kliar man o svans ,mugg som inte förvinner *helt **blir dock bättre innan det tar fart igen och inkubationstiden innan dessa små varelser torde vara ett par månader innan man börjar se symtom av de små jäklarna :devil:

Behandling kan vara Frontline eller Sebacil .

Frågan är om det är fler i stallet som har muggsymptom om man inte ska provbehandla med skabbmedel
Mvh Miaa

Senast ändrad:

Helosan är ganska så värdelöst nu när det är så blött och fuktigt. Helosanet löses upp ute. Enda gången det funkar är inne.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 893
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V