biter sig fast och hänger i handen

lizan

Trådstartare
Moderator
vill ha tankar och idéer om hur ni gör med hästar som biter sig fast i ena sidan och/eller hänger i handen.

hästen jag funderar över är 11 år och ridskolehäst. lite svårriden men snäll. jag har inte ridit henne på ett tag och nu när jag börjat igen har jag märkt att hon lagt sig till med lite nyheter.

för det första så biter hon sig fast något så otroligt i höger sida.
sen så har hon även börjat hänga emot i handen, förut så var hon bara svår att få kontakt med i munnen tills hon kom till arbete då hon la sig med ett fint stöd, nu så är hon först lite svår i några minuter och sen börjar hon hänga för att sedan när hon verkligen kommer igång så slutar hon hänga och ligger fint igen.
högersidan lossnar ju också när hon är igång och jobbar ordentligt, men det tar tid och jag blir verkligen frustrerad har jag märkt! :o

jag vet ju hur jag gör för att få loss det hela, men man kan ju alltid lära sig fler varianter och idéer på hur man ska tackla det.

Sv: biter sig fast och hänger i handen

Det jag gör med en sådan häst är först och främst två saker.
Det ena är att hålla bettet liiiite rörligt hela tiden (rörligt i sidled så att den inte kan bita sig fast). Oftast syns det inte från åskådarplats men jag är noga med att bettet inte sitter fast.

Sen fokuserar jag inte så mycket på den sidan som jag upplever som att hästen hänger sig på utan tvärtom på den andra sidan. Det är oftast den som är för tom.
Då ställer jag åt den tomma sidan i båda varven och försöker få tag på den tygeln. Sen tänker jag mycket på att inte hålla fast i den starka tygeln utan att jag kan lätta på den och istället använda skänkeln.

Lycka till!/Malin

det är ju så ruskigt lätt att fastna i den tygeln ja. o man vill bara draaaaaaa loss henne.. :p

för att komma ifrån fastbitandet så fungerar det väldigt bra på henne med sidvärtsjobb, men det tar ju verkligen tid...

hängandet vet jag inte riktigt hur jag ska tackla. det jag provat nu är att göra många halter där om hon hänger i handen i antingen halten eller igångsättningen så görs en ny halt med lite "bryskare" hand.

ibland känns det som att jag vill dra till lite när hon hänger för att säga åt henne att sluta hänga, men vet inte om det är det bästa sättet?

fler tips hörrni!
det måste ju finnas fler här på forumet som rider såna hästar? :p

På en PM-clinic i höstas fick jag lära mig att om hästen hängde sig i handen i en övergång neråt att man inte skulle ge dem stödet, utan när man känner att hästen hänger i handen i förhållningen, släpper man på handen och driver framåt rätt bryskt. Detta kan medföra att hästen stupar lite framåt eftersom den tagit stöd i handen och använder den som ett femte ben. Många hästar la sig i handen på ryttarna på denna clinic, men efter några sådana "halter" så hängde de sig inte längre.

Min foderhäst har alltid varit så i traven och lite i galopp men nu äntligen har det försvunnit! Har alltid haft 15 kg i vä hand men inget i höger. Ibland fick jag kramp i vä hand för att det var så påfrestande. Värst var det på volten.

Jag provade det mesta - i galopp där det inte var lika mycket provade jag en gång att dra lite i den "tunga tygeln" för att säga: sluta med det där - och då fungerade det resten av det passet. Men tror inte att detta är lösningen på problemet eg. Sen när han blev starkare i galoppen försvann det men i traven var det fortf. hemskt.

Jag försökte ofta göra som Malingbg skrev - att ställa ifrån den hängande sidan för att fokusera på den andra. Min foderhäst blev på bogarna när han hängde så i traven och lösningen har helt enkelt varit att jag nu kommit åt honom så jag kan rida "upp" honom från bogarna. Jag måste verkligen sitta tungt på hästen i en ordentlig halvhalt - hästen måste lyssna på sätet, och sen rida fram - MEN i takten - inte forcera och skänkla på - då ramlar han ned. Han har nu kommit mer upp och fram samtidigt som att han blivit starkare i traven och jag har kommit åt honom.

Har även tömkört mycket, där han alltid jobbat jättebra och jag aldrig haft ngt problem med hängande i hand, och tror att det har stärkt honom så nu har jag sytrådar till munnen även när jag rider och det är underbart!!!

Bara att traggla på - (förutsatt att hästen inte har ont ngnstans och hänger i hand pga det) med massor av övergångar, tempoväxlingar, fokusering på den icke-hängande sidan.

Har fungerat för mig och min foderhäst iaf! Lycka till!
Ursäkta för luddigt inlägg förresten! har bråttom iväg!

ska prova det idag o se vad som händer! däremot så brukar hon bara hänga i halten i 1-3 halter sen gör hon halt fint men hänger i övrigt. :p

tömköra går inte (mest för att jag inte kan) och det är inte min häst och jag har inte möjlighet att åka iväg på sådana kurser då det är en ridskolehäst! igångsättningsveckan är den enda veckan på året hon rids av enbart mig och sen under dom två följande "kursveckorna" så rids hon mycket utav mig men även utav andra o sen är ridskolan igång.

hon biter sig inte fast i ena sidan genom att lägga mycket vikt i den, utan hon bara biter fast och följer inte tygeltagen, lite okontaktbar på den sidan.

rider man bara på så släpper det ju när hon är igångjobbad. men mitt enda knep hittills på just den punkten (förutom att i frustration draaaaa loss henne 4 gånger/volt) är sidvärtsjobb... så andra tips hade vart intressant att få prova! :p

sen allmänt så är det ju väldigt mycket jobb med att hålla koll på hennes bogar, gör man inte det får man aldrig loss henne. :p

Prova gör det vid alla typer av förhållningar (övergångar och tempoväxlingar), se till att hon bär sig själv utan att bli hängande. De hamnar ju gärna hängande om de inte har med sig bakdelen, och den aktiverar du ju med hjälp av övergångar och tempoväxlingar.

fast det är ju inte just i övergångarna som hon hänger till.

utan dom fungerar bättre, det är i ridningen där emellan som hon hänger mest.

Har hon inte bara bitit sig fast i bettet då då?

Rid mycket sidvärts och lösgörande rörelser. Tex skänkelvikningar upp i den tomma tygeln, sluta och förvänd sluta också upp i den tomma tygeln så ska du se att det blir bättre.

Och erbjud henne en mjuk, rörlig hand så att bettet aldrig kan fastna.

/Malin

Som Malin skrev, ge den inget att hänga på o försök att gymnasticera den i båda varven.
Öva mer övergångar där en förhållning betyder stopp o lätt i handen- när du ska framåt.
Det sitter inte i munnen utan därbak. Skotta på lite så att den kommer igång o börja bära sig själv- skit i formen.

Har hon inte bara bitit sig fast i bettet då då?

jag trodde att det var det jag sa att hon gjorde? :p

hon biter sig fast i höger sida av bettet, sen hänger hon även i bägge tyglar bitvis.

sluta och förvänd sluta är ungefär miljoner steg före hennes utbildning, dock jobbar vi ju väldigt mycket med sidvärts.

skita i formen måste man göra på henne. hon ser ut såhär: http://smg.photobucket.com/albums/v189/lazertomte/Kridcenter/?action=view&current=mejramfeb064.jpg och det GÅR inte att tvinga ner huvudet på henne (har försökt, mest för att se vad som händer, men det händer ingenting förutom en än mer stressad häst). sen kommer ju formen ju mer loss i kroppen hon blir och tillslut går hon i en trevlig form för en häst på hennes nivå.

däremot fungerar det inte att bara rida på framåt, bitvis ja, men fångar man inte upp henne väldigt ofta och tar tillbaka henne så går det inte alls.

men eftersom ingen kommit med några annorlunda teorier så antar jag att det inte finns så många olika varianter på hur man tacklar det, och att jag bara ska fortsätta som jag gör. :p

men tack ni som skrivit också! det är alltid skönt att höra att man i alla fall försöker göra rätt när ridläraren har semester och man känner sig lite lagom dålig på att rida. :p

Hörru!
För det första drar man inte ner huvudet, utan rider så att den trampar på bak, höjer ryggen o ger den ett litet stöd att trampa på mot.

Tycker att du rider med för korta tyglar. Det blir då svårt för den att just göra det jag skrev ovan.
läng tygeln ganska mkt o ha en stilla hand. Led åt sidan o lätta sen framåt neråt med innern-visa vägen.
den måste börja med att vara i mkt lägre form o då kunna få upp ryggen o manken.

Om du inte rider forcerat, men där den jobbar, behöver man inte göra några direkta halvhalter, utan rid lätt med fördröjning- sitt kvar ngt för länge- så bromsar du lite.Att du ska sköta takten åt den på det lilla viset.
Jogga lite o klappa med innerhanden så ska du se att den slappnar av o söker sig i rätt riktning.
Den där klappen är en bra koll om att du inte blir hängandes in innern- om den går kvar har du den på yttertygeln.

Försök m a o att rida med samma inverkan som snodden ger.

Senast ändrad:

För det första drar man inte ner huvudet, utan rider så att den trampar på bak, höjer ryggen o ger den ett litet stöd att trampa på mot.

nej det var väl det jag sa?
jag provade att se om det gick att dra ner huvudet på henne en gång, för att jag var nyfiken på vad som skulle hända. jag rider inte så och har aldrig gjort.

har jag inte så korta tyglar när hon har huvudet i det blå sitter jag med händerna i magen alternativt med hängande tyglar. däremot är handen mjuk och när hon söker sig ner och fram följer jag med så att hon får göra det. det har aldrig varit något problem att jag hindrar henne med korta tyglar, utan snarare tvärt om att jag har för långa och inte erbjuder henne något bra stöd eftersom det blir glapp.

Om du inte rider forcerat, men där den jobbar, behöver man inte göra några direkta halvhalter, utan rid lätt med fördröjning- sitt kvar ngt för länge- så bromsar du lite.Att du ska sköta takten åt den på det lilla viset.

jag rider inte särskilt forcerat (fast det beror ju på hur du menar med forcerat), och sköter takten genom lättridningen.

Jogga lite o klappa med innerhanden så ska du se att den slappnar av o söker sig i rätt riktning.

nej det gör hon inte.
men när hon väl är i arbete kan jag klappa med inner och hon går kvar. jag kan det knepet jag med! ;)

snodden reds med den allra första tiden sen märkte vi att hon går bättre med mig utan den. snoddbilderna är gamla och från ett av dom första passen hon gick i någon slags form alls, med någon ryttare sen hon kom. skritten ser nästan alltid ut sådär numera, vi har inga som helst problem med den.

Du skrev tvingar ner.
vet ju inte hur du menar då:confused:

Jag menade bara att du kanske borde börja i låg form, men PÅ TYGELN.
i princip ingen häst går på tygeln av sig själv, utan det är ryttarens jobb att hjälpa den med.

jag skrev att det inte gick att tvinga ner henne, och menade att vare sig man vill eller inte så går det inte. jag vill inte, men provade för att jag var nyfiken för att se om det gick. så menade jag! :D

fast hur menar du med att börja i låg form om man inte ska tvinga ner hästen om den inte går där självmant?

hon går med huvudet högt tills man får henne avslappnad och att hon kommer till arbete, då kommer hon ju i en låg form. sen därifrån får man ju jobba vidare utifrån hur hon är för dagen. det har jag inga problem med och det är inte detta jag funderar över.

jag funderade över hur andra gjorde när hästen bet sig fast i ena sidan på bettet och hur andra gjorde med hästar som hänger i handen.

Okej, här får du tänka unghäst.
Tycker du fått många bra råd av axel, de ska du inte förkasta - du kan ju alltid prova eller hur?
Ett bra uttryck är att man börjar med att "visa ner" hästen och det tror jag att du kan, ganska långa tyglar, mycket vändande på innertygeln, glöm ej att gå fram med ytterhanden så att hon kan vända, skit i ytterbogen. När hon slappnar av och följer med dig kan du ta lite mer kontakt i yttertygeln och börja lätta av i inner.
Medan du gör detta ska du inte använda så mycket skänkel.
När hon mjuknar framtill kan du rida utefter fyrkantspåret lite ställd utåt, då kan du göra axels tips med att sitta ner lite längre stund i lättridningen så att du hittar en bra takt på henne.

Du kan longera lite inspänd ibland också så får hon lite avlastning i ryggen.

Hej!/Malin som inte har något liv och sitter här en lördagkväll...:p

jag menar itne att jag förkastar vad hon skriver, bara att det inte var det jag frågade efter.

jag vet hur man bör rida den hästen för att få koll på henne o få henne till arbete. jag vet också vad som sagts om hur jag bör tackla dom nya problemen med hängande i handen och fastbitande i bettet, och efter att ha jobbat på det sättet i 4 dagar var det idag helt borta, inget hängande alls och inte en tillstymmelse till fastbitande i högersidan! :bow:

men även om det är väldigt OT så kan jag ju besvara dina tips också. att "visa vägen" fungerar inte på henne förrän hon redan är någorlunda loss men kommer av sig (hon tappar gärna fokus innan hon är helt loss i kroppen då hon lyssnar helt). försöker man innan det så händer absolut ingenting.

släpper man ytterbogen på henne så kommer absolut ingenting gå igenom på hela passet. om man däremot ser till att bogarna är på plats från det att man suttit upp tar det hälften så lång tid att få henne till arbete. det är som två olika hästar att rida om man rider efter någon som Inte har koll på bogarna, och en som har det.

att hitta en bra takt på henne är inte heller något vi behöver grunna på särskilt ofta.

longera kan jag inte göra, det är som sagt en ridskolehäst och jag har inte helt fria tyglar att göra som jag vill.

och så tillsist:
det är ju intressanta disskussioner om hur man rider hästar i form, men det var inte det jag var ute efter i den här tråden. utan efter den här hästen och ett par andra som jag ridit under våren som gärna bitit sig fast i bettet eller hängt i handen så ville jag höra hur andra tacklar just det, och inte hur jag bör rida i övrigt. det är itne för att jag anser mig vara särskilt duktig eller att era tips inte är värda att fundera över, utan det är bara inte det tråden handlar om! :idea:

//lizan, som inte heller har något liv. :p

Du har väldigt väldigt korta tyglar på bilden:crazy:

Om den biter mycket i ena sidan kan det också vara ett tecken på att den sparar ngt tex ett bakben, om hon gör det envist kanske det skulle kollas:confused:

Annars raktrikta hästen, få henne rak i kroppen och låt henne inte skjuta ut bogarna. Lätta i den handen hon hänger i var inte stum, . Var noga med att du själv sitter rakt över hästen.
Och som andra sagt, sidvärtrörelser.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar