Biter på allt

T

Tess_P

Hej!
Har en underbar blandis,rottweiler och alaskan malamute på 7 månader. Hon är otroligt duktig och lättlärd! Har även gått valpkurs med henne och dom tycker jag ska börja tävla i lydnad.:bump: Nu till det jag vill ha lite tips om,hon biter på allt,allt,allt! Idag hittade jag ännu ett par strumpor till min dotter söndertuggade,gosedjur, leksaker allt :devil: .
Vi har köpt ben till henne men dom går hon bara å gräver ner. Rastlös kan hon väl vara vissa kvällar när jag inte hinner fara med henne så hon får springa. Men inte varje kväll! Några tips om vad man kan göra, sen varför hon gör så?:confused:
 
Sv: Biter på allt

Köp en aktivitetsboll - en sådan man kan lägga foder i med ställbart hål. Låt henne inte ha den hela tiden - då blir det snart tråkigt. Att låta dom jobb till sig en portion mat ger bra hjärngymnstik till en livlig hund. Men som sagt var - bollen ska inte ligga framme jämt.
 
Sv: Biter på allt

Då ska jag genast åka å köpa en sådan! :) Tack för tipset! :bow:
Ska börja med vardagslydnad med henne till våren.Hon älskar ju sånt där. Hade inte tiden att gå nu som det var tänkt. Varför tror du att hon biter på allt, beror det på att hon har tråkigt, att hon vill ha uppmärksamhet :confused:
 
Sv: Biter på allt

Min schäfer (7mån) blir väldigt stressad av aktivitetsbollen, han springer och snurrar o snurrar på den och efter ett tag börjar han låta och skälla på den om det inte går fort nog att få ut godiset.Jag lägger in godis i en handuk som jag viker o lägger mer godis, när den är färdigvikt så får hunden den - och den ligger framförallt still.
Vår valp biter också på mycket, om han inte får uppmärksamhet omedelbart så hämtar han något han inte få ha och lägger sig att tugga. Kan inte ha honom ute utan att titta till honom varje minut, han hittar ofta på något han inte får göra, jämt. Väntar sen länge på att något av tokfasonerna ska "växa" bort. Tycker att jag ger honom lagomt mycke aktivitet men det räcker tydligen inte.
Han tycker om sök, det försöker vi göra ofta. Tränar lite lydnad varje morgon för att han ska va lite trött i huvudet när jag åker o jobbar.
Springa i skogen gillar han också men sist var det så många svampplockare där, vet inte om han kommer vid inkallning alla ggr.
 
Sv: Biter på allt

Kul när du beskriver din schäfer, känns lite som om man läser om våran hund....:rofl:
Ska testa det där med handduken också ;) Köpte en sån där boll man kan lägga godis i. Funkar för stunden, men när jag lägger bort den så kanske hon lägger sig och sover en stund, sen när hon vaknar hittar man henne med ngt i munnen hon inte får ha! :devil:
Vi tränar också mkt leta, stanna, sitt, ligg, ja allt sådant.
På inkallning lyssnar hon när vi tränar på planen, men kan inte ha henne lös hemma för då vet hon inte ens vad hon heter...:mad:
Förra månaden bet hon ihjäl 4 av grannens höns....:o
 
Sv: Biter på allt

Å shit! Än så länge har han inte bragd någon om livet...
Men i måndags skrämde han in fem små tailändare i en bil i skogen!
Och då var han kopplad - men vad gjorde det människor i skogen,de har aldrig varit där förut, måste va något farligt, bäst att skälla...

Vi har satt staket runt gården nu, kunde inte sluta jaga katterna över tomtgränsen, farligt på vägen. Utan katterna så höll han sig på tomten. Inkallning i skogen är han duktig på, eller var. Blev lite osäker i måndags då han var svår att övertala att komma när han fått nys om tailändarna, fick springa åt andra hållet en bit innan han tyckte det var bäst att springa med.
 
Sv: Biter på allt

Ja aktivitetsbollen passar inte hundar som stressar upp sig.
Men vårt 2 åriga schäfermonster ger det en stunds hjärngymnastik och gör honom mindre benägen att pocka på vår uppmärksamhet hela tiden. Han blir lugnare.
Kompisen dobermantik fick en variant av aktivitetsboll av gummi - hon löste problemet med godiset som fastnat genom att bita i den 2 ggr hårt - allt gick då i smulor och så var det klart - dom skulle nog köpt en större storlek....
 
Sv: Biter på allt

Å shit! Än så länge har han inte bragd någon om livet...
Men i måndags skrämde han in fem små tailändare i en bil i skogen!
Och då var han kopplad - men vad gjorde det människor i skogen,de har aldrig varit där förut, måste va något farligt, bäst att skälla...

Vi har satt staket runt gården nu, kunde inte sluta jaga katterna över tomtgränsen, farligt på vägen. Utan katterna så höll han sig på tomten. Inkallning i skogen är han duktig på, eller var. Blev lite osäker i måndags då han var svår att övertala att komma när han fått nys om tailändarna, fick springa åt andra hållet en bit innan han tyckte det var bäst att springa med.


Blev full i skratt när jag läste om eran skogspromenad :)
Vi har också pratat om att sätta upp ett staket, för vi har också katter och dom är ju jätte roliga att jaga! Speciellt när dom stannar och fräser en gång och fortsätter sen. Då blir det lite match, då spelar det ingen roll att jag står där och ropar och gör mig till allt jag kan för att jag ska vara roligare än katterna. I skogen fungerar det också bra med inkallning. Hm, överallt men inte hemma känns det helt plötsligt som. :crazy:

Undra vad thailändarna sa när dom hoppat in i bilen....:rofl:
 
Sv: Biter på allt

Alltså jag måste bara få skriva igen, för den där aktivitetsbollen funkar då inte för oss. Hon tyckte den var kul ett tag. Men nu.... I helgen har hon bitit sönder leksaker och handskar osv. Ändå var vi ute hela dagarna och busade i all snö osv. Finns det ingen annan som har några tips på detta hundforum?? :confused:
 
Sv: Biter på allt

Jag har skaffat ett bildäck!!! Visserligen blir han lite stressat av att inte kunna lyfta och springa med däcket som han gör med fotbollen men det håller att bita ordentligt i. Har du ett stort träd kan du hänga upp däcket i ett kraftigt rep så får hunden dingla med...
Vår hund biter bara på saker när vi är hemma (oftast) och vi får passa honom hela tiden, när vi sätter oss till bords och ska äta och det blir tyst i 2 min måste man upp och kolla, i regel har han något bus för sig. Det är väldigt påfrestande att passa hela tiden. Numer sover han mindre också. Det som fungerar bäst är när vi är i skogen, bara går och utforskar en ny stig eller kör sök. Jag längtar tills han blir större.
 
Sv: Biter på allt

Jag har skaffat ett bildäck!!! Visserligen blir han lite stressat av att inte kunna lyfta och springa med däcket som han gör med fotbollen men det håller att bita ordentligt i. Har du ett stort träd kan du hänga upp däcket i ett kraftigt rep så får hunden dingla med...
Vår hund biter bara på saker när vi är hemma (oftast) och vi får passa honom hela tiden, när vi sätter oss till bords och ska äta och det blir tyst i 2 min måste man upp och kolla, i regel har han något bus för sig. Det är väldigt påfrestande att passa hela tiden. Numer sover han mindre också. Det som fungerar bäst är när vi är i skogen, bara går och utforskar en ny stig eller kör sök. Jag längtar tills han blir större.

Nu är hon ute och biter på nå älgben. Ibland är hon som en ängel och ibland känns det inte som man gör annat än säger Nej till henne och då får jag ju dåligt samvete. Däck, det ska jag fixa....:rofl:
Men idag när jag kom ner hade hon bitit sönder killens hanske.... förra månaden bet hon sönder mina ridvantar...... Så ligger hon där och är så gullig!
 
Sv: Biter på allt

Ja det är tråkigt när de äter prylar. Man får gömma bäst man kan.

Min mellanflicka sa till mig några veckor efter vi hämtat guldklimpen, -mamma, tror du han vet att han heter Rufus, -Nja sa jag det är svårt att veta när de lär sig det så avbröt hon mig och sa - tänk om han tror han heter Nej!!!
 
Sv: Biter på allt

Ja det är tråkigt när de äter prylar. Man får gömma bäst man kan.

Min mellanflicka sa till mig några veckor efter vi hämtat guldklimpen, -mamma, tror du han vet att han heter Rufus, -Nja sa jag det är svårt att veta när de lär sig det så avbröt hon mig och sa - tänk om han tror han heter Nej!!!


Bra sagt av din lilla flicka! Som tur är så har vi det inte riktigt så illa att hon skulle misstänka att hon fått byta namn till Nej...... :rofl:
Fixa däck, gömma leksaker..... det får bli så! Tack för att du vill svara! :bow:
 
Sv: Biter på allt

:rofl:
Man fick sig en tankeställare om hur tjatig man är!
Hjälper gärna till det lilla jag kan:)

Man står ju maktlös när de inte beter sig som man har läst i alla böcker (har slutat läst böcker:smirk: det hjälpte inte:angel: )

Min hund är i alla fall världens gladaste och mina brus på honom har inte tagit ner hans självfötroende alls. Ska försöka vara glad åt det lilla han presterar i stället för att bli arg och alldeles tokig, vi mår nog bättre av det och kan behålla något som säkert behövs sen - typ att jag är rolig att vara med och lyssna på.
 
Sv: Biter på allt

De sover ju länge om de fått använda huvudet, på mornarna har man ju inte all tid i världen så efter vår morgonpromenad när vi är hemma på tomten vill han gärna leka med bollen, jag ska jaga honom och får ju aldrig tag i den (snacka om dominansövning till hans fördel) då sätter jag honom och kastar ut godis på gräset och när han suttit en lite stund får han springa iväg och söka. I bland tar det tid och och han blir tröttare av det än att jag jagar honom. Det är typ lite sånt man får hitta på, ibland stänger vi dörren till sovrummet så alla andra får sova ifred (tonåringar + katterna). Han sover i vårat sovrum på nätterna och vi vaknar när han börjar knapra på något. Ibland väcker han oss och tror att han bestämmer att det är dags att gå upp, när vi säger åt honom att lägga sig så suckar han väldigt ljudligt. Han är liksom bara för mycket, det är fakiskt svårt att veta om man gör rätt eller fel.
 
Sv: Biter på allt

:rofl:
Man fick sig en tankeställare om hur tjatig man är!
Hjälper gärna till det lilla jag kan:)

Man står ju maktlös när de inte beter sig som man har läst i alla böcker (har slutat läst böcker:smirk: det hjälpte inte:angel: )

Min hund är i alla fall världens gladaste och mina brus på honom har inte tagit ner hans självfötroende alls. Ska försöka vara glad åt det lilla han presterar i stället för att bli arg och alldeles tokig, vi mår nog bättre av det och kan behålla något som säkert behövs sen - typ att jag är rolig att vara med och lyssna på.


Nej, böcker läser inte jag heller, hur man ska göra och inte göra!
Jag har slutat blivit arg på gummsan när hon gör ngt också, jag mest säger ett bestämt Nej och sen går hon och lägger sig. Sen går det en stund så kommer hon och vill mysa eller leka. Att bli arg och alldeles tokig på henne gör henne eller vilken hund som helst väldigt förvirrad och osäker i sig själv.
 
Sv: Biter på allt

De sover ju länge om de fått använda huvudet, på mornarna har man ju inte all tid i världen så efter vår morgonpromenad när vi är hemma på tomten vill han gärna leka med bollen, jag ska jaga honom och får ju aldrig tag i den (snacka om dominansövning till hans fördel) då sätter jag honom och kastar ut godis på gräset och när han suttit en lite stund får han springa iväg och söka. I bland tar det tid och och han blir tröttare av det än att jag jagar honom. Det är typ lite sånt man får hitta på, ibland stänger vi dörren till sovrummet så alla andra får sova ifred (tonåringar + katterna). Han sover i vårat sovrum på nätterna och vi vaknar när han börjar knapra på något. Ibland väcker han oss och tror att han bestämmer att det är dags att gå upp, när vi säger åt honom att lägga sig så suckar han väldigt ljudligt. Han är liksom bara för mycket, det är fakiskt svårt att veta om man gör rätt eller fel.


Det här med att sova på nätterna och morgonen är inga problem för oss för då är hon minst lika trött som vi om inte ännu tröttare, hon gör kväll vid 22 hon...:rofl: Fast hon markerar om det kommer ngn osv som är mkt bra! Jag brukar också göra dom där söklekarna men tyvärr inte så ofta :angel: , får försöka göra lite mera sånt istället....:bump:
 
Sv: Biter på allt

Nu har jag inte läst alla inlägg så jag kan ha missat nåt. Men apporpå att hon lyder i skogen (tror jag det var) men inte hemma. Så kan det vara en ganska vanlig grej. Om du lär hunden något inomhus och den kan det till 110% kan den mycket väl titta på dig med dumme blicken såfort ni lämnar huset. Man får helt enkelt börja om på varje nytt ställe. Det brukar dock bli lättare när hunden är äldre.
 
Sv: Biter på allt

Har hunden en fungerande av-knapp?

Om inte så är det dags att installera en. Bitandet kan vara ett symtpom på understimulering, men också överstimulering av fel saker. Det i sin tur skapar stress och en hund som inte kan koppla av. En ras som Husky har då en tendens att strimla allt som kommer i dess väg.

Eftersom ingen här sett hunden är det svårt att säga exakt vilken typ av aktivering hunden behöver. Båda raserna är aktiva, men frågan är om hunden skulle må bäst av drag eller mer bruksinriktad träning. Det är svårt att avgöra med blandraser. Det är ju också en rätt ung hund som inte ska sättas i för hård träningen, men om jag vore du skulle jag satsa på dels spår/lydnad och dels fysisk motion. Jag har dålig koll på exakt när man börjar förbereda husky-valparna för draget, men om man bara ser till rottisdelen i hunden kan du gå med den lös någon timme om dagen i varierad terräng. Undvik asfalt eller annat stumt underlag tills vidare. Skogsterräng är sviktande och mjukt och där är det bara att trampa på. Du kan gå rätt raskt för troligen orkar du mindre än hunden. Var bara uppmärksam på när hunden börjar bli trött så den inte överanstränger sig. Ta pauser om det behövs. Som vuxen ska hunden lätt kunna trava fram i två-tre timmar, men det är oftast inget måste om rottis-delen överväger. Om det däremot är så att huskydelen överväger får du räkna med några timmar på cykel varje dag.

Inomhus är det vila som gäller och inget annat. Är hunden ordentligt aktiverad både i kropp och knopp kan du kräva att det ska vara sovdags inne. Sätt hunden i hage eller bur. Hunden ska inte få möjlighet att fara runt och hitta på tok. Sluta också med att kasta pinnar eller bollar. Det är bara stressande, men godisletningen kan ni gärna fortsätta med. Det är nyttig hjärngympa.
 
Sv: Biter på allt

Jättebra svar Jadzia.
Jag kan alltså kräva att hunden ligger o sover när han är inne.
När vet man att de är färdigaktiverade, har vi varit på lättare sök eller en lång skogsprommenad så sover inte han länge. Men jag kan alltså kräva att han ligger kvar o tar det lugnt. Han hittar på bus när han är ute, man får liksom hela tiden vara med och passa, annars river han ner typ filtar, kläder som vi hängt på vädring, river i allt som finns på bron osv. Han borde ju kunna vara ute på gården typ när vi varit på promenad men det går inte.
Från början har jag varit noga med att inte överaktivera honom, kort promenad på morgon och en längre i skogen lös på eftermiddagen. Har ökat längden ju äldre han blivit. Dressyr är det inte så mycket än.
 

Liknande trådar

Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
7 643
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 258
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 349
Senast: pumah
·
Övr. Hund Nu behöver jag verkligen eran hjälp! Detta gäller en rottweiler hane på 50 kg. I oktober flyttade jag, sambon och hunden hem till...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp