Biter på allt

Sv: Biter på allt

Okej säjer redan nu att vi inte har en så stor hund utvändigt men invändigt är den stor ja vi har två Taxar.
Den yngsta är nästan precis ett år och ja den är överaktiv men håller sej till sina leksaker och mina tofflor som han jagar när ja har på mej dom.

När denna lilla virvelvind bitar på saker så har vi en tomburk med lite ris i tror jag ellr något större kanske ärtor ellr nåt. Men iallafall när han är på väg att ta något att bita på slänger vi burken bredvid honom och han slutar. Vi lockar fram beteendet genom att sitta vid datan/tven och vänta på att han ska bita på nogot och slänger då burken. Detta låter lite brutalt men det funkar alldeles utmärkt:angel: . Och när han biter på något och man inte har burken så tar man bara ett stadigt tag i örat och säjer FYY och tittar in i ögonen.
Nu är denna lille tax ja i prinsip liv rädd för burkar på ett sskojjigt sätt då han går långa omvägar om han ser någon på marken.
Vet att det kan låta brutalt men det funkar och han biter nu ENDAST på sina leksaker.

Lycka till :banana:
 
Sv: Biter på allt

Nu är hon ute och biter på nå älgben. Ibland är hon som en ängel och ibland känns det inte som man gör annat än säger Nej till henne och då får jag ju dåligt samvete. Däck, det ska jag fixa....:rofl:
Men idag när jag kom ner hade hon bitit sönder killens hanske.... förra månaden bet hon sönder mina ridvantar...... Så ligger hon där och är så gullig!

Problemet är antagligen just att du tjatar hela tiden.."Nej nej nej"..Det ger nog inte så mycket..Det måste finnas en JA och en NEJ sida. Vad får /resp vad får inte hunden göra. Jag tror inte din hund förstår poängen om du Nejjar konstant utan att förklara vilket som är det acceptabla och önskvärda beteendet. Biter hon i ngt ska du ta henne på bar gärning. Gillra en fälla. Lägg fram favoritbitsaken och gå omkring och låtsas som inget. Så fort hunden stoppar det i munnen ryter du nej. Så fort hunden släppt ska den ha redigt med beröm! Det är detta folk ofta glömmer. För att hunden ska förstå vad som är rätt och fel kan man inte bara förklara vad som är fel. Man måste även förklara vilket som är rätt för att förtydliga reglerna. Om du gör på rätt sätt ska detta beteende försvinna ganska omgående. Men om din hund har tuggbehov ska den givetvis på tugga på annat. Ex ben. Sen kan det som Jadzia sa vara en fråga om stimulans.. Att dra med din korsning kan vara ett bra alternativ oavsett om den är mer åt brukshållet än vice verca.
Rottweilern och molosshundar i allmänhet drog vagnar under krig förr , och dom används även i tungviktsdrag som sport i vissa länder (bla USA) . Domhar förvisso ingen speciell eller ingen direkt drift i kroppen att få dra. Men eftersom du har två hundar i en..Kanske det är en bra idé att träna bägge "personligheterna" ? :idea:
 
Sv: Biter på allt

Okej säjer redan nu att vi inte har en så stor hund utvändigt men invändigt är den stor ja vi har två Taxar.
Den yngsta är nästan precis ett år och ja den är överaktiv men håller sej till sina leksaker och mina tofflor som han jagar när ja har på mej dom.

När denna lilla virvelvind bitar på saker så har vi en tomburk med lite ris i tror jag ellr något större kanske ärtor ellr nåt. Men iallafall när han är på väg att ta något att bita på slänger vi burken bredvid honom och han slutar. Vi lockar fram beteendet genom att sitta vid datan/tven och vänta på att han ska bita på nogot och slänger då burken. Detta låter lite brutalt men det funkar alldeles utmärkt:angel: . Och när han biter på något och man inte har burken så tar man bara ett stadigt tag i örat och säjer FYY och tittar in i ögonen.
Nu är denna lille tax ja i prinsip liv rädd för burkar på ett sskojjigt
sätt då han går långa omvägar om han ser någon på marken.
Vet att det kan låta brutalt men det funkar och han biter nu ENDAST på sina leksaker.

Lycka till :banana:

Nu när jag läser om det kommer jag på att det där med burkar tydligen är jätte bra och effektivt! Vet en kompis till mig som hade burkar och den hunden är det stttooorrr skillnad på, fast just i det fallet var det mest att den vovven skällde typ jämnt...
 
Sv: Biter på allt

Problemet är antagligen just att du tjatar hela tiden.."Nej nej nej"..Det ger nog inte så mycket..Det måste finnas en JA och en NEJ sida. Vad får /resp vad får inte hunden göra. Jag tror inte din hund förstår poängen om du Nejjar konstant utan att förklara vilket som är det acceptabla och önskvärda beteendet. Biter hon i ngt ska du ta henne på bar gärning. Gillra en fälla. Lägg fram favoritbitsaken och gå omkring och låtsas som inget. Så fort hunden stoppar det i munnen ryter du nej. Så fort hunden släppt ska den ha redigt med beröm! Det är detta folk ofta glömmer. För att hunden ska förstå vad som är rätt och fel kan man inte bara förklara vad som är fel. Man måste även förklara vilket som är rätt för att förtydliga reglerna. Om du gör på rätt sätt ska detta beteende försvinna ganska omgående. Men om din hund har tuggbehov ska den givetvis på tugga på annat. Ex ben. Sen kan det som Jadzia sa vara en fråga om stimulans.. Att dra med din korsning kan vara ett bra alternativ oavsett om den är mer åt brukshållet än vice verca.
Rottweilern och molosshundar i allmänhet drog vagnar under krig förr , och dom används även i tungviktsdrag som sport i vissa länder (bla USA) . Domhar förvisso ingen speciell eller ingen direkt drift i kroppen att få dra. Men eftersom du har två hundar i en..Kanske det är en bra idé att träna bägge "personligheterna" ? :idea:

Ska erkänna att jag kan vara dålig på att ge henne beröm när hon släpper, klart jag berömmer henne ju, men kanske inte så som jag borde alla gånger! :o Ben har hon MÅNGA av, alla ligger nergrävde utom den där älggrejen som hon har. Den var riktigt bra för faktiskt har dom senaste 2 dagarna blivit som bättre när hon är inne. Hon ligger å sover och myser på. Sen har det blivit mkt sök/sitt/ligg/stanna/ inkallning osv. Pratade nyss med uppfödaren, en kompis, pappan är en sån som biter på allt om han är otålig osv. Det är väl det här som är med blandisar, innan man har kommit på vilken ras dom mest är "inne" på.
Alltså ligger hon å biter på ngt som hon inte får bita på, när jag kommer in i köket så släpper hon det på en gång och låtsas som ingenting. Tack för att du svarade och tack alla andra! Så kul när man få hjälp :bow:
 
Sv: Biter på allt

Nu har jag inte läst alla inlägg så jag kan ha missat nåt. Men apporpå att hon lyder i skogen (tror jag det var) men inte hemma. Så kan det vara en ganska vanlig grej. Om du lär hunden något inomhus och den kan det till 110% kan den mycket väl titta på dig med dumme blicken såfort ni lämnar huset. Man får helt enkelt börja om på varje nytt ställe. Det brukar dock bli lättare när hunden är äldre.


Ja, det där kan jag känna lite grann när vi är på planen å tränar, hon vet vad som gäller där. Nu har ju grannen tagit in hönsen så nu tränar vi på inkallning osv på gården.... går bättre än väntat.
 
Sv: Biter på allt

Har hunden en fungerande av-knapp?

Av-knapp är det typ när man busar och när det räcker så slutar hon? För i såfall har vi en sån, det är hon 110% duktig på!

Det jag kan tänka på nu är att vi kan vara ute i timmar i skogen och hon springer å springer, blir trött ca 30 min sen är det som " vadå, har vi gjort ngt jobbigt" men nu när jag börjat köra mera med sitt/ligg/ stanna/ sök /inkallning då sover mera inne.

Ibland undrar jag om hon vet att jag sitter här och ber om råd om henne :rofl: ,sen dess har hon bara blivit bättre och bättre, men i grund och botten är det väl jag som lyssnat på er som hjälpt mig! :bow: Visst biter hon fortfarande men hon är ju fortfarande en liten valp, eller liten vet jag inte men.... :angel:
 
Sv: Biter på allt

Nej, inte riktigt. Det du har är ett stopp/bryt-kommando och det är förvisso också trevligt, men hjälper dig inte med tuggandet inne. Av-och påknapp syftar till att hunden kan gå igång i 190 när det är dags för jobb och slå av på två röda när det är vilopaus. Enkelt förklarat är att hunden är igång i full fräs ute, men kopplar av direkt när man går in. En välinstallerad av- och påknapp fungerar även ute. Hunden kopplar av och slappar när inget händer, men då det är dags att jobba igen så är det full fräs på nytt.

Om hunden inte har en av-knapp med sig naturligt är det upp till oss förare att installera en och det görs enklast med bur. I en bur kan man inte hitta på tok. Det är tråkigt, trist och man kan bara sova. Som förare behöver man heller inte springa och passa på hunden och man ger den ingen uppmärksamhet i form av beröm eller fyande som kan dra upp hunden igen. Gjort på rätt sätt blir buren en signal till hunden att det är dags att nanna natten och de snarkar i princip direkt man stoppat in dem. I början kan många pipa, gnälla eller röja runt. Bli inte förvånad om din hund börjar sjunga/yla. Det finns en del att läsa om detta inom hundlitteraturen och där är tillvägagångssättet mer utförligt beskrivet. I buren kan hunden också gärna få ha något tillåtet tugg.

Fördelen med bur mot att ställa hårda krav på att hunden ska ligga plats är att i buren kan inte hunden misslyckas. Den är inte under kommando och behöver därmed inte heller korrigeras. Man slipper kampen med hunden. Hundne får också själv komma på att det är trist och tröttsamt så det är bäst att sova. De slappnar av på annat sätt än om man som förare trycker ned dem plats. Ofta ligger de kvar, men då spända som stålfjädrar.

Och hur vet man om den är nog aktiverad?
Tja, har den fått någon timmes motion och dessutom gått en spår eller körts lite lydnad borde det vara bra. Det är något man lär sig se på hunden. Enklast ser man detta i lydnaden. När hunden börjar tappa fokus och inte orkar hänga med till max, då har det gått lite för långt. Man ska sluta precis innan. I spåret ser man när hunden kämpar trots trötthet. Den börjar slå eller strula mer, misstag kommer kanske.

Mental aktivering tröttar mer än fysisk så sätt igång och greja lite med lydnad, spår eller sakletningen så ska du se att hunden blir trött.
 
Sv: Biter på allt

Menar du att denna lösningen är den ideala? Jag upplever att vissa hundar kan känna sig trängda i bur och/eller blir väldigt tydliga med att markera att detta är deras revir (finns en rottis i en hundaffär i trakten som har en väldigt fin bur där den kan få lugn och ro från folk..men går man förbi låter det inte roligt därinne) ..Jag vill bara poängtera att det kanske finns liknade lösningar. Tex att trots att man inte ha bur kanske man enbart kan lära hunden att inne leker man inte. Inne = ligg..Så har jag gjort med mina iaf..Har dock stött på alltfler som burar in sina jyckar med både gott och mindre gott resultat även efter lång tids användande..Många har fått resultatet bur= sov..ut ur bur= flams och trams.
Jag menar bara att om man orkar finns andra alternativ.
 
Sv: Biter på allt

Jag ser det som den enklaste och bästa lösningen. Man besparar både hunden och sig själv mycket jobb. Det går utan också, men varför göra det svårare än man behöver. Gör man rätt är det inte svårt att överföra slappandet från buren till hela huset. Man får aldrig tillåta racing inne. Det är alltid lugnt överallt inomhus, men vem orkar ha full kontroll på valpen 24/7. Därför blir en bur enklare. Då tar man ut den när det är läge.

Med buren får även hunden en trygg och lugn plats. Vissa kna känna sig trängda och andra vakta, men det har egentligen inget med buren att göra. En trång, mörk bur är en rätt naturligt plats för en valp att vila på. Den påminner rätt mycket om en lya. Känner sig hunden trängd har man inte lyckats göra buren till en trygg plats. Vaktar den, på grund av att den är trängd, gäller samma sak där. Vaktar den på grund av inbyggd vaktighet, får man styra det med lydnad och det är inte värre än en hund som vaktar huset. Med en valp är det strunt samma för den vaktar inte alls. Det är inte utvecklat ännu och styr man rätt kommer hundne inte att känna sig trängd eller att vakta överdrivet. En rottis torde vakta i vilket fall som helst i vuxen ålder, men de kan göra det tyst. Ofta håller de truten tills någon öppnar buren och först då tar det hus i helsike.

Bur kan dessutom lika gärna ersättas med valphage.
 
Sv: Biter på allt

. Ofta håller de truten tills någon öppnar buren och först då tar det hus i helsike.

.
Jo men det är just det jag menar. Att så fort buren öppnas är det holabandola som gäller. Det gillar jag inte riktigt. Jag anser att en hund ska få vara ifred i sin bur eller på sin sovplats..Problemet är ju att vissa hundar då ser den lilla biten som enbart "sin" och jag upplever att det blir starkare när det blir en liten "grotta" att bo i .
Jag gjorde först misstaget att bara låta hunden vara på sin sovplats mer än att jag bäddade där. Men så fick jag just det resultatet jag inte önskade. Han började vakta sin korg..samma sak med utrymmet under sängen (där det var värre) så då fick jag lägga en massa tid på att lära herrn att jag fick vara där om jag behövde det.
Bur kan såklart vara en lösning. Men min poäng är att det kanske inte passar varje individ.
 
Sv: Biter på allt

Naturligtvis ska man ägarfamiljen kunna öppna buren hur som helst och stoppa in och ut hunden. Det brukar det inte vara några problem med. Om man ändå får det problemet som du beskriver ligger orsaken på en djupare nivå än just burvistelsen eller korgen som i ditt fall. Hunden hade lika gärna kunnat vakta mat eller ben istället eller varför inte soffa säng, eller kök. För en dominant eller revirhävdande hund spelar det inte så stor roll vad som vaktas, bara det är något som kan hävda hundens status. Paradoxalt nog kan sådant beteende även brytas med bur. Som med alla redskap gäller det bara att veta hur de ska hanteras och hur hund ska hanteras rent allmänt.

Av de hundar jag träffat på som tränat passivitet med hjälp av hage eller bur är det inte en enda som börjat mopsa sig på grund av buren. Det har helt och hållet berott på sned maktbalans hund och ägare emellan. Inget eliminerande av bur hade kunnat hjälpa upp det. Klarar man inte av att styra upp hunden går det på tok oavsett om man använt bur eller inte. Burvaktande är bara ett symptom, inte det egentliga problemet ( i alla fall väldigt sällan).

Och min kommentar om hus i helsike syftade till om någon okänd öppnade buren.
 
Sv: Biter på allt

Ja visst är det så. Då förstår jag vad du menar. Fick känslan av att bur var det enda alternativet i det här sammanhanget..Och min hund har det ju lite konstigt med ledarskapet pga av att vissa i familjen låter den lilla "gullegrisen" låter han gör som han vill..Skönt att man får med sig lille Gollum hem till nya lyan sen . Då blir det nog bättre ordnin gpå allt.
 

Liknande trådar

Hundträning Min unghund har mani på att äta precis allt han hittar och igår fick jag prata med en veterinär för att han bajsade ut en bit plast han...
2
Svar
32
· Visningar
7 643
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 258
Senast: mmbot
·
Övr. Hund Nu börjar jag bli desperat här.... Det är så att jag och hunden, whippet på 11mån, flyttade in hos min mamma och mina 2 småsyskon för...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 349
Senast: pumah
·
Övr. Hund Nu behöver jag verkligen eran hjälp! Detta gäller en rottweiler hane på 50 kg. I oktober flyttade jag, sambon och hunden hem till...
Svar
18
· Visningar
3 451
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp