Bitande hund...

D

dorisdoris

Har ju en husky som jag är plastmatte åt, och nu har jag blivit biten av hunden!

Det hände i söndags när vi var ute och gick långpromenad, så träffade vi på den hund som han absolut inte gillar, så han satte ju igång med sitt ylande, hoppande och morrande (INGET "kom o lek med mig"-ljud, utan "Kommer jag åt dig vill jag SKADA dig"-ljud). Och eftersom jag inte gillar att han håller på så (med andra hundar har vi kommit så långt att han kan sitta och vänta på mig när vi möter dem).

Så jag tog tag i nackskinnet på honom och sa till honom på skarpen, och då HUGG på handleden (präktig blåmärke där nu, tur jag hade jackan...).

Blev så in i bängen arg på honom då så då åkte han ner på backen och fick visa magen för mig . När han morrade åt mig när han inte fick resa sig upp så tog jag tag om strupen på honom och skällde på honom (låg stämma "vad gör du för någonting, så här får du inte göra... etc etc). Såg nog ganska underligt ut...:crazy:

Men men, vad har ni för tips? Varför bet han mig? Var det för jag kom emellan honom och den andra hunden? Han måste ju ändå kunna ta en tillsägning av mig?
Eller skall man acceptera att i vissa situationer så ligger jag lågt jmft med hunden? (sista har jag svårt att förlika mig med...)

Sv: Bitande hund...

Hunden utförde antagligen ett omriktat beteende. Det är därför man ska vara försiktigt med att grabba tag i en hund som är inne i aggression. Antingen gör man sig då beredd på att ta ett bett eller så får man försöka bryta beteendet med rösten. Helst av allt ska det inte gå så långt att hunden går in helt i aggression för det är då dessa omriktade beteenden kan komma.

Jag skulle heller inte rekommendera att alfarulla en sådan hund och definitivt inte om den svarar upp. En korrigering ska vara hård men snabb och en alfarullning är för utdragen. Dessutom hamnar din näsa i riskzonen. Hellre smackar jag till rejält med kopplet.

Bryta med rösten..:crazy: Det till en hund som i princip struntar i mig när vi är ute och går. Efter 1 år, som jag har varit plastmatte (och han fått lära sig lite hyfs o fason :smirk: ) så bryr han sig liite när jag sägen NEJ, när han drar i kopplet...

Att använda kopplet, ja det vore ju en idé... är inte trevligt att man är ute o går och han totalt ignorerar en när han får syn på andra hundar..

Btw jadzia (du verkar veta mycket) om jag har hunden kopplad och det kommer en lös springande hund och min hund hoppar på den hunden och biter i nacken så blodvite uppstår, gör jag fel att hålla i min hund då (=blir han tuffare av det) eller ska jag släppa ut kopplet? Den lösspringande hundens matte påstår nämligen att jag har en dåligt uppfostrad hund och att (citat) "Inga hundar är farliga om man inte lär dem det.."

Att han så uppfostrad kan jag hålla med om (han skulle behöva uppfostras av en hund...så att han kommer från sin lilla rangpiedestal...), men att han skulle sluta bita föra att jag släppte ut honom?!

dorisdoris skrev:
om jag har hunden kopplad och det kommer en lös springande hund och min hund hoppar på den hunden och biter i nacken så blodvite uppstår, gör jag fel att hålla i min hund då (=blir han tuffare av det) eller ska jag släppa ut kopplet? Den lösspringande hundens matte påstår nämligen att jag har en dåligt uppfostrad hund och att (citat) "Inga hundar är farliga om man inte lär dem det.."

Att han så uppfostrad kan jag hålla med om (han skulle behöva uppfostras av en hund...så att han kommer från sin lilla rangpiedestal...), men att han skulle sluta bita föra att jag släppte ut honom?!

Denna matten menar nog att du förstärker honom genom att hissa/hala in honom, eftersom han då tolkar din inhalning som stöd. Det är rätt vanligt på rätt ofarliga hundar, som gärna gör mycket väsen av sig att de förstärks av sin ägare om de halar in kopplet. För en aggressiv självständig hund kvittar det.

Och jag tror inte att han behöver uppfostras av en annan hund, han behöver uppfostras av er. Det kvittar hur högt han är i rang mot andra hundar, du ska vara över det och då är det DU som bestämmer om han ska bråka. Men det är för sent att fostra honom när du står där och riskerar andra hundars hälsa.

Träna, träna, träna, så som du har börjat och konfrontera honom inte med hundar närmre än att du klarar av honom. Han ska INTE möta den hunden han tycker illa om, för då blir det problem. Ska du korrigera ordentligt så gör som Jadzia skriver, använd kopplet, ingen brottningsmatch. Vet man inte vad en alfarullning är och vilka tecken man ska leta efter så blir det fel...

//E

Jag skulle absolut inte grabba tag i en sådan hund som är inne i sitt beteende. Min hund biter också till om jag skulle göra det så jag låter helt enkelt bli att sätta dit fingrarna när hon är förbannad. Jag får skylla mig själv som satt henne i en situation som vi inte klarar av. En hund som är full av adrenalin kommer iaf inte att känna våra myrtag om dem. Så lagomt avstånd och öka på lydnaden att han inte får spänna sig mot andra och lyssna på dig.

Lyssnar han inte på röst så är koppel en bra metod. Då får man ett visst avstånd till hunden och man slipper att hunden omriktar och biter en. Man ger hunden en extra sekund att tänka då den vänder sig och det gör ofta att de vaknar upp och inser vad de är på väg att göra. Något att hålla i åtanke är dock att man måste avväga en koppelsmäll så att det är tillräckligt för att bryta beteendet. Om man tar i för lite kan man istället tagga hunden och göra den än mer ilsken. Gör man rätt kan man ordna till ett liknande felbeteende rätt snabbt, men om man gör fel kan man förvärra. Jag tror också det är därför man så ofta rekommenderar avledning och liknande istället. Även om det inte skulle fungera så blir det i varje fall inte sämre.

Vad gäller att hala in hunden i koppel så är det olika från individ till individ. En hund som egentligen inte är så kaxig kan triggas av spänt koppel och gå igång ännu mer. För en lugn och självsäker individ spelar det egentligen ingen roll om man blåhåller. De går oberört ändå och struntar i annan hund. En rädd hund kan behöva närhet från föraren och känna att man finns där bak för att våga låta bli utfall. Generellt är dock att man inte ska spänna kopplet och hala in hundne vid hundmöten då det kan ge signaler om att det är farligt. I vissa lägen får man dock strunta i det, speciellt om man vet att man har en hund som det kan smälla med. Detta för att undvika kostsamma ersättningar om den andra hunden skulle bli skadad. Jag gör lite olika beroende på situation då vi möter andra hundar. Ibland får hon ligga ned, ibland går hon fot förbi. Är det trångt, som på en buss, så är det stramt koppel som gäller. Kommer det en lös hund kan jag ibland fånga in den hunden, ibland sätter jag min vid sidan och lägger en hand vid hennes kind. Då biter hon i varje fall inte och den andre kan fånga in sin lösa hund. Hinner jag inte göra något av sakerna så stannar jag till och ger min hund fullt koppel. Hon kan spänna sig om hon känner att hon inte kan fly, så för henne fungerar det med löst koppel och jag kan även släppa det helt om hon behöver mer utrymme.

Dock har även min hund en värsta fiende som hon bara avskyr och där skulle det bli slagsmål om jag lät henne möta hunden med löst koppel.

Att det inte finns några "farliga" hundar är en något modifierad sanning. Många hundar triggas av sina ägare och blir värre än vad de verkligen är, men det finns också hundar som verkligen tycker illa om andra hundar och som kommer att göra det oavsett uppfostran. Man kan få dem att gå lugnt förbi och ignorera andra hundar, men de blir sällan glada om en lös hund rusar fram. Två hanar av liknande rang och ålder som möts behöver heller inte vara dåligt uppfostrade eller speciellt knäppa för att ryka ihop och slåss.

lady_vip skrev:
Denna matten menar nog att du förstärker honom genom att hissa/hala in honom, eftersom han då tolkar din inhalning som stöd. Det är rätt vanligt på rätt ofarliga hundar, som gärna gör mycket väsen av sig att de förstärks av sin ägare om de halar in kopplet. För en aggressiv självständig hund kvittar det.

Och jag tror inte att han behöver uppfostras av en annan hund, han behöver uppfostras av er. Det kvittar hur högt han är i rang mot andra hundar, du ska vara över det och då är det DU som bestämmer om han ska bråka. Men det är för sent att fostra honom när du står där och riskerar andra hundars hälsa.

//E

Men hur vet man att man är över i rang då? Hunden gör ALLT jag säger till den, inomhus... Utomhus så ignorera han mig. Att han lyssnar på NEJ när han drar samt att han kan sitta ner med vissa andra hundar i närheten är ett stoort steg.

Och jag menar också att det skall vara JAG som bestämmer om han skall bråka/hälsa på andra, men om jag skall vara riktigt ärlig fattar jag inte hur jag skall komma dit. Om han ser en hund (vilket han gör fortafre än jag...) så börjar han direkt föra liv och stå på bakbenen..

Om han träffar på (i 99 % av fallen en hanhund) en hund han inte gillar så spelar det ingen roll om jag har honom löst i koppel/hårt hållen. Min sambo brukar lyfta upp honom, men lyfta 25 kg som hoppar o har sig gör jag bara inte...

Lägga handen på hans kind? :rofl: Han beter sig ungefär så här -->:bump:

Fast jag skall försöka pröva det om han lugnar sig någon gång...

Jag brukar försöka ställa mig emellan lösa hundar och min hund, då kommer de iaf inte åt varandra... Och löst koppel, tjoflöjt... Inkallning vad är det? Han vänder inte ens på örat när man kallar på honom... Han älskar pip-leksaker och torkade fiskar, och inte ens det får man någon som helst reaktion på utomhus..

Men hur hårt skall man ta i vid koppelkorrigering? Vad är för löst/hårt? Helst av allt skulle jag vilja gå hundkurs med honom, speciellt spårning eftersom det tycker han är kul och är duktig på, men jättekul liksom när han beter sig så här mot andra hundar.. :(

Jag tror inte att han tycker att du är ranglåg, vad jag menar är att hans beteende mot andra hundar har börjat nånstans. Antingen en händelse eller så är det så att ägaren inte har sagt ifrån när han har börjat mopsa sig.

Huskys är otroligt speciella hundar, som är "svåra" överlag. Det där med inkallning är vanligt inom rasen, de är helt enkelt inte speciellt föriga, men man kan träna upp det.

Sök dig till en tränare som är van vid "problemhundar", alltså inte en brukshundsklubb. Brukshundsklubbar har tyvärr ofta dålig kunskap om sådana här hundar, de är inte till för hundar med bekymmer... De som kan har ofta dåligt med tid och risken är stor att du kommer få stå i ett hörn "tills din hund lugnar sig". Och jag är ändå aktiv inom SBK, men vet hur det brukar se ut...

//E

Du bör nog inte lägga handen på hans kind eftersom han kan omrikta. Jag tog det bara som ett exempel på diverse konstiga grejer som kan fungera. Anledningen till att det fungerar på min hund är att hon till varje pris vill undvika att bita matte. Matte brukar bli så arg då. Är då min hand mellan hennes huvud och den andre hunden så kan hon helt enkelt inte svänga ut truten och nafsa utan risk att träffa mina fingrar. Därför låter hon bli.

Du kan säkert hitta någon liknande fånig pryl som fungerar på din daghund. Det gäller bara att leta.

Hur hårt man ska ta i?
Hmm, hellre lite för mycket än för lite. För lite taggar hunden och kan göra det sju resor värre. Man ska också tänka på att en hund i aggression är väldigt okänslig. Den har gjort sig beredd på slagsmål och så att säga stängt av smärtreceptorerna. Om man tittar på vissa hundar som har blivit riktigt jäkla förbannade så kan man i princip sätta stackel på dem och hissa upp dem i innan de känner något. Eftersom det varierar så mycket från hund till hund är det svårt att säga hur hård korrigering din hund behöver. Du skulle egentligen behöva ha någon som kan titta på dig och hunden. Som en fingervisning kan jag ta mig själv. Jag är 160 cm kvinna, inte överdrivet stark men heller inte svag. I de lägen jag haft en större hund i kopplet och jag känt att det börjat gå helt överstyr så har jag klappat till med kopplet allt jag har. Hittills har ingen hund blivit förstörd av det och en och annan har inte ens brytt sig. Dock, om du är tyngdlyftare med armar a la Popeye ska du nog hålla igen lite.

Jadzia skrev:
Jag är 160 cm kvinna, inte överdrivet stark men heller inte svag. I de lägen jag haft en större hund i kopplet och jag känt att det börjat gå helt överstyr så har jag klappat till med kopplet allt jag har. Hittills har ingen hund blivit förstörd av det och en och annan har inte ens brytt sig. Dock, om du är tyngdlyftare med armar a la Popeye ska du nog hålla igen lite.

Men du förstör mina illusioner om dig!!! Jag som trodde du var superwomen ;) :angel:

//E

lady_vip skrev:
Antingen en händelse eller så är det så att ägaren inte har sagt ifrån när han har börjat mopsa sig.

De som kan har ofta dåligt med tid och risken är stor att du kommer få stå i ett hörn "tills din hund lugnar sig".

Jo, jag vet varför han börjat mopsa sig, han har alltid fått tillåtelse till det av sina två hussar (min sambo och hans bror (brorsan hade hunden när han var valp))... "För det är ju en sådan ras.." Men jag som är van vid uppfostrade (något iaf :angel: ) hundar som man kan gå ut med utan att man är helt slut efteråt.

Ja, om jag får stå i ett hörn tills han lugnar sig lär jag få stå där...

Bettet var inte riktat mot dig utan du råkade bara vara ivägen helt enkelt!

Håller med tidigare inlägg att det bästa är kanske ett rapp med kopplet och bättre då en gång rejält än en massa småslag som ger negativ effekt. Och om man använder "alfarullning" så måste man helt klart veta vad man gör och när man väl gett sig in i detta så får man för allt i världen inte ge sig. Har själv gått några sådana "brottningsmatcher" och man måste vara beredd på att hunden börjar "kämpa för sitt liv" och kan bli enormt stark! Helst skall man då i mina ögon vara två stycken så att person nr2 kan hoppa in och hjälpa till vid nödfall. För vinner hunden en sådan fight har du grävt din egen grav så att säga. Det blir ännu svårare att få ledarskap över hunden.

Du riskerar även att få dig några hugg under tiden, så man skall helt klart ha tänkt igenom det hela om det är en både psykiskt och fysiskt stark hund man har att göra med.

Det är enormt jobbigt när en hund är aggressiv mot andra hundar.

Jag tar för givet att du använder stryphalsband när du är ute och går. Med ett vanligt halsband känns inte korrigeringarna lika bra, speciellt inte om hunden börjar fokusera på en annan hund. Sätt gärna styphalsbandet lite högt också så tar det bättre.

Men det är bra att du försöker få bukt med detta. Fortsätt träna ledarskap/dressyr hemma. Även om du tror att det fungerar bra så är det där grunderna läggs. Sedan kan du succesivt fara på ställen där det finns mer störningsmoment. Ta hela tiden små steg framåt.

Får du till 100% dressyr så kan du tack vare detta kanske få bukt med hundens beteende. Men det krävs mycket "blod, svett och tårar" Det bästa är ju som jag tror det nämndes tidigare att du går i träning hos någon som är expert på området!

Lycka till och ge inte upp, för det finns oftast en lösning på de flesta problem!

Du ska inte stå kvar! Du ska ta hunden ur situationen! Har han redan fått spel så kan du knappt göra något där på plats. Han ska avbrytas innan spelet kommer så att det aldrig uppstår. En blockerad hund kan ta emot hur mycket som helst utan att förstå vad som händer.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·
  • Låst
Hundträning Lite funderingar så här en erfarenhet rikare. I fredags hade vi fågelhundsträning, superkul med apportering och släpspår. Vi kör alltid...
8 9 10
Svar
191
· Visningar
14 805
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar