Birma- hitta en avelshane?

W

Wessali

Är det någon som har en bra idé om hur jag får tag i en birma/ragdollhane som jag kan para min Birma-hona med? Helst privat, då min har stamtavla men inte är reggad.

Tacksam för förslag! :)

Sv: Birma- hitta en avelshane?

Den kan ej ha stamtavla med inte är reggad..Antingen är katten renrasig med stamtavla eller så räknas den som huskatt..

ingen uppfödare kan/vill låna sin renrasiga katt för att para en huskatt.. En uppfödare vill inte riskera att få registreringsföbud på sin uppfödning.
Det du bör tänka på är varför uppfödaren valde att inte registrera den kull din katt var i från, en trolig anledning som du bör räkna med om du ska ta kull är att en eller båda föräldrarna kan ha avelsförbud av någon anledning

Oj, jag skrev fel såklart! Den är renrasig med är inte reggad och har ingen stamtavla således. Hennes föräldrar har stamtavla. Enligt uppfödaren var det en ren kostnadsfråga att hon valde att inte regga denna kull, men det lät ju konstigt. Står det i papprena om föräldrarna har avelsförbud? Jag fick en kopia på deras stamtavlor.

Är det mao helt kört att få renrasiga ungar? Jag vill helst inte blanda med någon annan ras och inte med bondkatt iaf!
Tack för hjälpen!!!

Renrasiga blir dom förstås om du parar med en annan birma, men det är omöjligt att få stamtavla på ungarna. Med andra ord så blir dina ungar även dom klassade som huskatter gällande utrställning och vidare avel. Dvs ingen möjlighet att få in din hona eller hennes avkommor i den registrerade aveln. Det medför också att dom flesta som äger birmahanar inte får låta dom para din hona eftersom det inte i nått förbund är tillåtet att avla på oregistrerade katter.

Det kostar 200 kr/kattunge att få dom reggade, så om det inte var en enorm kull så låter det som ett rent svepskäl att det skulle vara en kostnadsfråga, antagligen har hon tabbat sig och vill inte regga ungarna för att inte bli upptäckt (kan ha parat mor/son eller liknande). Så om du inte kan få reda på det verkliga skälet till att dom inte reggades så skulle jag inte ta en kull på din hona, det kan ju vara så att "uppfödaren" har tagit en kull på en katt som har avelsförbud. Ring upp och erbjud dig att betala registreringen av din katt (det kan man göra i efterhand så det är inte kört för dig att få en stamtavla på din katt), så får du se vad h*n har för ursäkt då.

Det kostar 200 kr/kattunge att få dom reggade, så om det inte var en enorm kull så låter det som ett rent svepskäl att det skulle vara en kostnadsfråga, antagligen har hon tabbat sig och vill inte regga ungarna för att inte bli upptäckt (kan ha parat mor/son eller liknande). Så om du inte kan få reda på det verkliga skälet till att dom inte reggades så skulle jag inte ta en kull på din hona, det kan ju vara så att "uppfödaren" har tagit en kull på en katt som har avelsförbud. Ring upp och erbjud dig att betala registreringen av din katt (det kan man göra i efterhand så det är inte kört för dig att få en stamtavla på din katt), så får du se vad h*n har för ursäkt då.

Fast uppfödaren måste gå med i en kattklubb, hona och hane måste uppfylla kraven (dvs vara ID-märkta om det är SVERAK) och hela kullen ska reggas. Sen kan det bli liv om kullen är över 10 månader, vilket kan skjuta på registreringen lite. Men minst 1000 kr i alla fall.

Ja jag påstår inte att det är den enklaste sak i världen, men det är deffenitivt inte omöjligt. TS katt kanske var den enda i kullen, då är det ju inga större problem, eller så kan ju "uppfödaren" påstå att det var den enda katten i kullen, h*n verkar ju inte så noga med att "rätt ska vara rätt" i vilket fall. Jag tror inte heller att TS kommer att få någon stamtavla på sin katt, då hade hon nog fått det från början, men det skadar ju inte att ringa och pressa "uppfödaren" för att få reda på det verkliga skälet, eller?

Ja jag påstår inte att det är den enklaste sak i världen, men det är deffenitivt inte omöjligt. TS katt kanske var den enda i kullen, då är det ju inga större problem, eller så kan ju "uppfödaren" påstå att det var den enda katten i kullen, h*n verkar ju inte så noga med att "rätt ska vara rätt" i vilket fall. Jag tror inte heller att TS kommer att få någon stamtavla på sin katt, då hade hon nog fått det från början, men det skadar ju inte att ringa och pressa "uppfödaren" för att få reda på det verkliga skälet, eller?

Absolut ska man testa om man vill, men TS bör vara medveten om att det kan kosta ett antal tusen kronor att få denna enda katt registrerad.

Tack för alla svar!
Jag fick även se hennes bror när jag hämtade henne, så minst en till fanns det iaf.
Jag har också sett båda föräldrarna till henne och har som sagt fått en kopia på deras stamtavlor.

Pengar är minsta bekymret i detta fall, så bara det går och uppfödaren går med på det, så ska jag regga henne. Jag har mailat henne nu, så vi får se hur det går! :)

Tack för alla svar!
Jag fick även se hennes bror när jag hämtade henne, så minst en till fanns det iaf.
Jag har också sett båda föräldrarna till henne och har som sagt fått en kopia på deras stamtavlor.

Pengar är minsta bekymret i detta fall, så bara det går och uppfödaren går med på det, så ska jag regga henne. Jag har mailat henne nu, så vi får se hur det går! :)

Låter spännande! Lycka till

Det gick åt skogen, hon svarar inte på mina mail tyvärr..:(

Det verkar vara en privat uppfödare tyvärr....

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en 3-åring hane, som vi funderar på att para. Har kikat runt lite grann, men inte riktigt förstått hur jag går till...
Svar
5
· Visningar
1 281
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 880
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama