Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts
Sv: BIR-vinnande bulldog och pekingese klarade inte vet.bes. på Crufts
Toppen bra! Skulle ju vara kanon om de hade det på världsutställningen i vår och även på våra svenska utställning.
Detta borde ju få domarna att inse problemet. Måste vara otroligt pinsamt att döma fram en hund till BIR och den sedan inte får gå in i finalen pga veterinären.
Många domare plockar ju fram BIR utifrån vilken hund denne tror kommer gå bäst i finalen, och med denna rutin så lär det ändras vilken typ av hundar som tas fram!
Lägger in samma som jag skrev på fb..
Härligt :-) Kanske man ska fortsätta hålla på med avel då :-) även om inte schnauzer är där än. Så ju mer man håller på, ju mer skit får man veta.
Vet knappt hur man ska kunna försvara den renrasiga aveln kontra blandraser längre. För folk vill bara vinna i ringen, sen hur det avlas, det tar ingen hänsyn till, allt döljs och ska hållas tyst om.
KL
Är lite nyfiken på hur det gick till.
Jag menar - Crufts är ett välbesökt ställe även för besökare, så blev det "show" där de två första togs ut och efter det en veterinärbesiktning och sedan ytterligare "showande" - eller fick aldrig publiken se att vinnaren byttes ut ?
Hade veterinärbesiktningen varit för uttagningen, så borde vare sig pekignesen eller bullen blivit BIS alls först. Hänger ni med i mina tankar ?
Fantastiskt bra!
Gissningsvis kommer det att bli en mycket livlig debatt efter detta! Många kommer förmodligen att tycka att tilltaget var skandalöst och att hundarna borde ha diskvalificerats redan från början. Det finns säkert de som tycker att det hade varit mest schysst mot de aktuella utställarna och mot de domare som satte de diskvalificerade hundarna som BIR. Men förhoppningsvis kommer det att leda till att domarna tänker både en, två och tre gånger innan de placerar en svårt sjuk hund som BIR. Jag tycker att det var ett mycket bra tilltag!
Detta är så jäkla bra! Äntligen får uppfödarna ett riktigt starkt incitament att börja jobba för sundare hundar. Hoppas verkligen att detta sprider sig, för då kommer vi att se förändringar som heter duga. Alla vinner på detta på längre sikt, inte minst vi som har och älskar raser där det finns hälsoproblem. Jag brinner för mopsen, men jag vill ha hundar som kan andas ordentligt och leva aktiva, härliga hundliv.
Jättebra!
Jag är inte alls insatt i hundavel eller utställning mer än att jag har en Dobermann från en seriös kennel där uppfödaren slitit hårt för att få in testning av DCM (hjärtfel) innan hundarna går till avel, eftersom det finns extremt många Dobermann som lider av detta. Jag blir så glad när uppfödare tar sitt ansvar för att föda upp sunda djur, och att detta ni skriver om ovan kommit in i utställninsvärlden känns verkligen bra!
Som jag förstår det blev de fråntagna BIR-titeln.
Bra på så vis att det väcker uppmärksamhet (ett jäkla liv i England) , men tycker att bedömningen borde gjorts av mer en en veterinär el tex två vet o en domare samt att skälen borde redovisats.
PL
Trädgård & Växter Lupinerna är ganska lätta att grepa upp, de lär bara bli fler om ni fräser samma med gullriset. Buskarna vet jag inte om jordfräsen rår...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.