Sv: Biolight

Det gäller nog att veta var skadan sitter och vilken typ av läkning på vilken vävnad/skada man vill åstadkomma oavsett vilken ljusbehandlingsmetod man väljer.

Oavsett laser, Biolight, Warp eller Photizon från Pharmalight bör man ju veta vilken uteffekt i Watt eller milliWatt instrumentet har och hur många Joule(energi) per punkt det kan ge för det är ju det som ljusbehandling handlar om, att man tillför energi till cellerna under en viss tid (ca upp till 1 min per punkt) och helst med hudkontakt för att de ska läka snabbare. Och olika skador/vävnad kräver olika mycket energi och även olika våglängder. Något man också ska tänka på är att alla hästar svarar olika på behandling, då de precis som oss människor är unika individer med egna immunförsvarssysystem och ämnesomsättning mm

Biolighten behandlar över större område för att det är ett större medicintekniskt instrument men fungerar kanske mer generellt då det är 8 st förbestämda program och man kan inte styra själv över behandlingen.

Senast ändrad:

Så fort jag känner på hästen att det är nått fel kollar jag upp honom
hos en kille som kör IR-terapi, oftast har han stäckt sig i en lerig hage
under vår/höst.
Har en tid på fredag då detta säkert har hänt igen då han inte vill ta vänster galoppen

IR står ju för Infra Rött (Ljus) och handlar om våglängder utanför det vi kan uppfatta med ögonen, dvs våglängder i området 800nm till 1mm. Det ljus vi kan uppfatta med ögonen ligger inom ca 400 till 800 nm (t.ex blått, grönt, gult och rött)

IR-terapi kan ju vara både behandling med exvis laser som har våglängd 808nm eller 904nm för att behandla kroppen och cellerna medicinskt, och som hos Biolight som har två våglängder samtidigt (950nm Infra-Rött och 637nm Rött Ljus), eller så kan IR-terapi vara att använda sej av en värmekamera som också använder sej av IR, dvs infrarött ljus, men nu i våglängdsområdet 5000 till 14000nm för att upptäcka temperaturskillnader och därmed avvikelser från det normala hos hästen.

Precis som jag nämnde ovan bör man ju veta vilken uteffekt i Watt eller milliWatt instrumentet har och hur många Joule(energi) per punkt det kan ge för det är ju det som medicinsk ljusbehandling handlar om, att man tillför energi till cellerna under en viss tid (ca upp till 1 min per punkt), samt att olika våglängder når olika djupt i kroppen.

Vi har precis köpt en ponny som haft en skada på sesamoidligamentets fäste (kotsenskidan) och läkningen har gått över förväntan med handskritt och sakta igångsättning efter konstens alla regler. Vid sista återbesöket var senan näääästan återställd och vi kör nu för fullt. Veterinär har friskförklarat ponnyn.
Det jag undrar över är om någon har erfarenhet av Biolight vid sådana fall, kan man stärka senan ytterligare eller förebygga förslitning eller återfall?
Undrar över vibrationsgolv också, kan detta vara effektivt? Eller kanske finns det andra bra tips vid senskador?

*KL*

Uppar denna tråden. Funderar på att hyra en maskin själv :)

Jag har haft en IR kille här hemma hos mig som har behandlat min häst som har rörelse störning. Han är inte helt 100 än. Men otroligt mycket bättre i rörelsen. Han ska komma en gång till och behandla om ca 14 dagar så får vi se om han blir helt bra i rörelsen igen. Han vill inte fatta vänster galopp.

Hos förr ägaren är han sprutad i strålbensbursan 3 ggr, bogen 1 gång. Ultra ljudad i bogen ,benet och hoven och de hittade inget fel. Lasrad och kotknackad men hittade inget fel då heller. De påstods att han har bockhov och där av hältan. Men han har svarat otroligt bra på Ir behandlingen så jag hoppas han är helt återställd i sin rörelse snart. Det är verkligen värt att testa. Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 001
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 649
Senast: Sedna
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
618
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Kattbilder #10