Biltema cyklar

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Fille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 7 101

Fille

Trådstartare
Funderar på att köpa en cykel från Biltema, tänkte höra med er om det är positivt eller negativt att köpa från Biltema? Hur är kvalitén? Jag är inte den som cyklar jämt och ständigt men känner att jag vill kunna cykla mer än jag gjort senaste fem åren (har inte ägt någon cykel på typ fem år)!

Jag har en Biltemacykel till vardags och det duger den alldeles utmärkt till. Nu är min inte i så bra skick längre men det har ganska mycket att göra med att jag inte har varit särskilt snäll mot den.
Det är givetvis inte i kvalité med dyrare cyklar, men jag är ändå nöjd med min. Nu när jag ska köpa mtb så väljer jag bort Biltema eftersom att jag vill ha bättre kvalité. Skulle jag köpa en ny vardagscykel så skulle jag dock definitivt ta en titt på Biltemas cyklar igen.

Jag har en City Comfort som vardagscykel, har haft den drygt 2 år nu och den funkar finfint trots att jag inte tagit hand om den och trots att min sambo cyklade till och från jobbet på den nästan dagligen april-oktober ifjol ☺️
Har haft två likadana cyklar tidigare som jag också varit väldigt nöjd med, tyvärr har bägge blivit stulna 😔 (studentstad..) men försäkringen som man får gratis första året är super, har fått ut en helt ny cykel utan åldersavdrag väldigt smidigt 👌🏻

Jag har en biltemacykel. Någon slags hybrid. Jag använder den året om faktiskt. Nackdelen är väl att den rostar lite snabbare än tidigare cyklar som inte varit från Biltema. Jag köpte cykeln inkl montering och den som monterade min cykel missade att fetta in vissa delar men jag lämnade den på service på en cykelaffär som åtgärdade detta (sablar vad snabbt den rullade därifrån med lite fett här och var!).

Som transportmedel tycker jag att den funkar bra. Den gör vad den ska helt enkelt. Skulle absolut kunna tänka mig en ny den dagen den här ger med sig.

Vi har köpt cyklar från Biltema till barnet. Nån sa att skillnaden är att biltemas cyklar rostar snabbare och det tänkte vi att det inte gör något eftersom hon ändå växer ur dem innan dess. Den hon nyss växt ur har stått både ute och inne och har inte tagits hand om. Och ser fortfarande fin ut efter 2-3 år.

En kompis köpte en cykel från Biltema. När hon försiktigt cyklade över järnvägen så blev hela ramen sned. Givetvis reklamerades cykeln och samma sak hände med den nya.

Jag hade satsat på en beg på blocket.

Mitt syskon köpte en och den var totalt värdelös. Hen fick en ny, men även den var undermålig. Cykelreparatören hen uppsökte menade att det inte var värt besväret att åtgärda problemen eftersom kvaliteten på allt från ram till bromsar var så usel.

Jag hade hellre köpt en begagnad äldre kvalitetscykel på tex Blocket.

Tror man ska undvika de allra billigaste modellerna. Har flertalet vänner som köpt sådana och haft cyklar med både trasiga ramar och andra problem som gjort att cykeln totalt misslyckats med att vara funktionsduglig längre något år efter inköp. De lite mer påkostade varianterna verkar betydligt bättre även om rostskyddet ofta verkar vara minst sagt bristfälligt.

Köpte en oväxlad efter att ha haft så mycket problem med växlar mm
Då var det nåt mysko fel på trampdelen så det small i hela cykeln när du trampade till
De kollade på det, "lagade" och så fick jag tillbaka den. Men det gick inte att cykla i backar
Eftersom jag bodde så avsides och inte fick ta cykeln på bussen så bev det inte av att jag reklamerade den heller

Särbon har en cykel från Biltema (ingen aning om vilken) som används på sommaren. Den köptes för några år sedan och funkar fortfarande.

Jag köpte en hybridmodell från Biltema för några år sedan och jag var väl inte jättenöjd. Det var alldeles för många växlar och detaljer som kunde haka upp sig för det priset, visade det sig. Den fungerade aldrig riktigt fullt ut (den blev dock stulen så jag hann inte ha den så länge, så rost o.s.v. kan jag inte uttala mig om). Inte alls konstigt prismässigt sett, men verkligen ljusår skillnad från den Crescent jag sedan köpte.

Skulle jag köpa en lite billigare cykel idag hade jag därför åtminstone kollat efter någon bättre begagnad cykel först.

Med reservation för att det kanske kan skilja mellan t.ex. olika modeller. Någon enklare att kunna ta sig från punkt A-B-cykel kanske man kan köpa på Biltema och vara fullt nöjd med. Men vill man ha ut mer än så hade jag utefter min erfarenhet sett mig om efter andra alternativ i första hand.

Jag köpte en biltemacykel förra året. Den funkar egentligen jättebra MEN den är rätt så tung att cykla på. Jag använder den jättelite för jag är ovan vid stt cykla och dessutom lite lat, det tar helt enkelt emot när det är så tungt.
Så inget fel på cykeln egentligen, men jag ångrar mitt köp. Borde lag några tusen mer och fått en cykel som är lite lättare att trampa runt på.

Jag ångrar också mitt köp. Den är fruktansvärt tung att cykla på, speciellt som lite ovan. Med min kvalitétscykel är uppförsbackar lätta, men med cykeln från Biltema är det betydligt mer jobb. Den rostar dessutom fort (inom ett år för min). Ingen vill ta i den med tång längre :p

Min kompis som cyklar varje dag tycker den är skön och lätt dock. Så kanske beror på hur mycket cykelvana man har med.

Jag håller span på beg cresent, monark och kronan bla men dom går fort när de väl kommer ut på annons! Men igår la jag bevaknimg på blocket så att jag hinner med :p

Jag har en City comfort fr Biltema som köptes för ett år sedan. Är supernöjd! Har bara haft märkescyklar dessförinnan. Upplever inte att den är tung att cykla på. Den förvaras i varmgarage så jag har inte en aning om hur den skulle stå sig mot rost ute. Min ser fortf oanvänd ut.

Köpte även en balanscykel till dottern på Biltema för ett tag sedan.

Tycker att man får mkt cykel för pengarna på Biltema.

Liknande trådar

Relationer Funderat ganska mycket på det här med vänners betydelse på ålderns höst på sista tiden. När man är ung eller i en viss ålder så är ju... 12 13 14
Svar
264
· Visningar
12 418
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är...
Svar
18
· Visningar
1 469
Senast: Lisen82
·
Småbarn Vi har en Bugaboo Donkey Duo som sjunger på sista refrängen, och det är dags att skrota den. Jag har tittat på Thules cykelvagnar. När... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 727
Senast: Seaside
·
Kropp & Själ Jag läste tråden där någon efterfrågade tips på en fotobok och då dök denna tanke upp men jag tänkte att den gjorde sig bättre i en egen... 2
Svar
26
· Visningar
1 235
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka