Bilsemester med valp

S

soma

Vi ska åka på en liten bilsemester (från Stockholm till Göteborg) och funderar på att ta en liten avstickare till Danmark eller Tyskland. Hur funkar det med valpen? Vi har självklart kollat upp alla regler. Men man har ju inte haft möjlighet att ge han totalt rabiesskydd (ska man ens göra det på en så liten valp som 4 mån?). Är det bara att glömma att lämna Sverige i år eller ska man smyga över gränsen? :devil:

Sv: Bilsemester med valp

Det är bara att glömma att åka dit i år. Tar ca 6 månader innan all vaccinering är klar.
Jo, man kan vaccinera valp mot rabies mm.

För att ta en hund från Danmark till Sverige så ska den vara rabiesvaccinerad (kan göras från 12 veckors ålder) . Vaccinationen ska följas upp med ett blodprov för att mäta antikroppar, tidigast 120 dagar efter (sista) vaccinationen. (hunden ska dessutom avmaskas mot dvärgbandmask inom 10 dagar innan inresa till Sverige)

Undantag ges endast för valpar under tolv veckor som kan importeras utan vaccinationen.

Skulle inte rekommendera att "smyga" över gränsen, jag har ofta haft med min hund, både med färja Helsingör-Helsingborg, och över bron. Det står ofta en tullkontrollant och tittar in i bilen när man passerar, och det vore nog ganska trisst om alla papper inte var med...

Känner inte till de Tyska reglerna, men antar att de påminner mycket om de Danska.

Ok, tack för snabba svar (båda två)... Tänkte inte smyga över gränsen - men jag vet att många gör det. Skulle aldrig förlåta mig själv om det blev karantän (vill knappt åka och handla utan valpen). Det får bli nästa sommar!!!

Vi ska åka på en liten bilsemester (från Stockholm till Göteborg) och funderar på att ta en liten avstickare till Danmark eller Tyskland. Hur funkar det med valpen? Vi har självklart kollat upp alla regler. Men man har ju inte haft möjlighet att ge han totalt rabiesskydd (ska man ens göra det på en så liten valp som 4 mån?). Är det bara att glömma att lämna Sverige i år eller ska man smyga över gränsen? :devil:

Du måste ha vacsinerat mot rabies innan att du lämnar sverige. Du kan ta med smittan hit.
Det tar lång tid att vacsinera kontroller mm

VARFÖR funderar man ö h t på att dra iväg på semester med en liten valp:confused:

Ni tror inte att valpen behöver lugn och ro, lära känna sitt nya hem etc etc, istället för att kånkas runt på bilsemester?

Inte för att jag bad om din åsikt om att vi ska åka bort en vecka, men meddelandet var så snorkigt att jag vill svara. :mad: Nu vet ju inte jag vad du associerar bilsemester till, men vi ska åka till Göteborg en vecka (till sambons mamma) och i stället för att åka direkt tänkte vi göra några stopp "på vägen" mycket just för att vi inte ska åka bil 6h i ett kör (med raststopp) utan faktiskt ta oss tid och stanna ett par nätter på olika ställen. Innan hade vi planer att sticka över till Tyskland (för att fylla på förråden) men sen kom vi på att det inte går pga valpen. Jag ville bara dubbelkolla reglerna här.

Jag tror inte att det förstör valpen för alltid att åka bort en vecka. Han är en väldigt lugn och trygg valp. Han kom till oss 5 maj och har i princip varit hemma hela tiden sedan dess (med ett undantag för dagarna han har varit hos min mamma för jag har jobbat - han ÄLSKAR deras jättetomt så där är det inga problem!). Jag har semester från 15 juni till 15 augusti och vi har bara varit hemma fram till nu - den här veckan vi åker bort är den semsterresa vi gör i år (vi ska flytta till villa i augusti). Han känner sin hemmamiljö+närmiljö. Han ÄLSKAR att åka bil och han är nöjd med ALLT vi gör - bara han får hänga med. Vi tycker att det är positivt att han får uppleva mycket som liten så att han inte blir ängslig när man lämnar hemmet. Han ska vara lugn med oss - oavsett plats och det är så han är nu, ser vi andra tendenser får vi väl byta strategi.

Synd att det är en så tjurig ton här på Buke - annars är det ett bra forum, jag lär mig mycket. Speciellt om att många hundägare är riktiga besserwissers - alla kan hundar BÄST... oavsett ras, ålder osv. Jeeves, kom gärna med goda råd och tips. Men dina spydigheter kan du spara för dig själv!

Om valpen redan känner sitt hem är det väl bara bra med social-/miljöträning. Huvudsaken är att den är med sin "flock".

Min bror jobbar i Berlin och kommer hem ca varannan vecka. Han har alltid med sig sin hund - en ridgebackhane som tar upp hela baksätet och syns alltså ganska väl utifrån och aldrig har någon ens frågat honom om papper. Dock har han alla papper klara så det gör ju inget om någon skulle fråga.

Lite dåligt bara att det är så lätt att smuggla in hundar i Sverige :cool: Ska vi ha reglerna så ska man väl ha resurser för att se till att de efterlevs.

Samma var det när vi importerade vår valp från finland. Vi hade tillstånd och allt klart men ingen var intresserad här i sverige - fanns inte ens någon vid gränsövergången (värtahamnen). SKK var helle rinte intresserade av att se tillståndet när jag reggade om henne här i sverige. Hade lika gärna kunnat skita i att betala 700 kr till SJV för ett värdelöst tillstånd.

Senast ändrad:

Du tror inte att de "räknar" med att allt är ok med hunden? Eftersom den sitter så synligt i baksätet. Smugglar man hundar så vill man nog gömma dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Kajsalisa
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 637
Senast: Gabby_Ossi
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 510
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar