"Billy Allen" bett.

bigganl

Trådstartare
Har funderat på att köpa ett 3-delat Billy Allenbett till mitt sto som inte verkar gilla några bett. På det vanliga ridforumet är det tydligen ingen som känner till dem. Är det någon här som har erfarenhet av ett sådant? Berätta vad ni tycker om dem. Kan de passa en häst som biter tag i betten och lyfter upp dem, samt slänger tungan över lite då och då? Vad tror ni?

Sv: "Billy Allen" bett.

Jag tror stenhårt på billy allenbetten!!! :-D Har sätt många hästar som varit knepiga att hitta bett till men dom har stor trivts med billy allens bett. Se dock till att inte köpa ett för tjockt! Ett lite tunnare tycker dom offtast bättre om! :-D

Det är tredelat men det är en metallrulle i mitten som gör att bettet inte kan vika sig i munnen på hästen. Finns både som tränsbett och stångbett.

Jd_659_59.jpg

Jag har ett BA tränsbett som jag aldrig använder. Min häst gillar det inte. PM:a mig om du vill köpa det. Jag ska till karlstad på Hästexpot på lördag.

Vad ska du göra där? Titta eller vara med????? Vi kanske kan ha en minibuketräff...... :D

/Carina :eek:

Men...
Jag har ett Billy Allen och det är inte tredelat trotts att det är indelat i 3 delar, förstår du vad jag menar? Den är inte ledad kring mitten delen.. Eller jo, så att du kan höja ena handen utan att ta i hela bettet.. Men inte så att de två mundelarna på sidorna om mittdelan kan vika sig framåt eller bakåt.. som ett annat vanligt tre delat.. fattar nån vad jag menar?

Och jag har ett sådant här:
7498.jpg

och sen har jag ett sådant här:
WI_253155nClassic%20Design%20Billy%20Allen.gif
148_254105.jpg

Alltså det jag ville ha sagt var att det finns väl inga billy allen som är riktigt tre delade??

Nej, det är ju det som är det fina med de betten. Att de är ledade men inte så rörliga i lederna som vanliga bett. Ett sånt här bett kan ju aldrig vika sig, nypa hästen o.s.v. Men blir inte så stumt som ett helt oledat bett.
Hästen kan inte vika detta bakåt och försöka tugga på det, som mitt sto gör med vanliga ledade bett.
Hur trivs du och din häst med dina bett?

Jag köpte och provade en stång med Billy Allan mundel, bara för att jag ville ha en med ledad skänkel så att jag kan lyfta upp ena bogen som exempel.
Jag tänkte aldrig på det där med att hästen faktsikt slutade att lägga tungan över bettet.
Jag hade en sådan här stång förut, ja det var den första jag köpte billigt begagnad bara för att ha en;
j+D%20605.jpg

och provade även men port på och hästen la över tungan. Betten funkade bra rent allmänt, han verkade trivas med dem liksom, väldigt harmonisk. Men så sa dom att han antagligen la över tungan för att han var ovan att inte ha nosgrimma eller nosrem eftersom han är engelskt riden och fortfarande rids så av sin riktiga matte.

Men än så länge har inget hänt, men han lägger ut tungan hela tiden på sidan och basslar, så han försöker väl.. ;)

Hehe, jo, jag tror nog vi kommer å träffas. Vi ä rätt inblandande båda två...! :smirk:

Vem i häcklefjäll är du då......???!!!....hmmmm...börjar ditt namn på A kanske......*funderar*.... :confused: :angel:

/Carina :eek:

Din häst slutade alltså lägga tungan över när du bytte till billyallenbettet? Det är bara att hoppas min tjej trivs med det också. Jag håller tummarna. Min häst funkar däremot likadant vare sig hon har nosgrimma eller inte. Det är så uppenbart att hon inte tycker om betten i munnen. Hoppas detta bett är något som hon trivs med.

Jag kör med Billy Allen; har både en stång och ett tränsbett. Tycker det är jättebra bett. Funderar dock på att gå över helt till bettlöst (bosal eller sidepull).

Jag skrev ju att det var tredelat MEN med en metallrulle i mitten som gör att bettet inte viker sig i munnen på hästen. Inget vanligt tredelat alltså...

bigganl skrev:
Har funderat på att köpa ett 3-delat Billy Allenbett till mitt sto som inte verkar gilla några bett. På det vanliga ridforumet är det tydligen ingen som känner till dem. Är det någon här som har erfarenhet av ett sådant? Berätta vad ni tycker om dem. Kan de passa en häst som biter tag i betten och lyfter upp dem, samt slänger tungan över lite då och då? Vad tror ni?

oom din häst inte gillar bett... varför har du inte hackmore lr sidepull tex?? jag hade satt de på min häst om hon inte hade gillat bett...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 174
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 312
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 014
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30