Billigaste proteinfodermedlet??

Sv: Billigaste proteinfodermedlet??

Får du inte tillräcklig ts-mängd om du bara fodrar med hösilaget upp till fylld MJ-mängd och att du därför måste byta ut mot halm?

Annars förstår jag inte heller riktigt, först plocka bort protein från hösilaget för att lägga till i KP. :confused:

Med lite överslagsräkning och antagande så om du ger 2 kg KP ger det 660 g protein och till det lite hösilage så säg 750g. Med en kvot på 6 ger det ett MJ-behov på cirka 125 (~110 med kvot på 7) vilket i sin tur leder till att du kan ge 13-14kg hösilage och få samma MJ-mängd. För att ts då ska bli för lite (räknat på 1kg ts/100kg häst, bättre med mer naturligtvis) till en 500kg häst ska det understiga 40% i ts-halt. Gör det det? Skulle bli "omöjligt" högt energivärde i så fall, över 19 MJ/ts.

Nu räknade jag generellt men med den info du gett bör det inte vara vara uppåt väggarna konstiga uträkningar iaf. ;)

ska du ha högre proteinkvot ska du inte ge halm det sänker kvoten för halm innehåller inget protein...
Om du skulle ge 2 kg Karfft protein per dag skulle ju hästen få i sig 660 g SmRp från krafttfodret bara.. hur mkt SmRp får inte han i sig med grovofdret då ??? :eek:

Får du inte tillräcklig ts-mängd om du bara fodrar med hösilaget upp till fylld MJ-mängd och att du därför måste byta ut mot halm?

Annars förstår jag inte heller riktigt, först plocka bort protein från hösilaget för att lägga till i KP. :confused:

Med lite överslagsräkning och antagande så om du ger 2 kg KP ger det 660 g protein och till det lite hösilage så säg 750g. Med en kvot på 6 ger det ett MJ-behov på cirka 125 (~110 med kvot på 7) vilket i sin tur leder till att du kan ge 13-14kg hösilage och få samma MJ-mängd. För att ts då ska bli för lite (räknat på 1kg ts/100kg häst, bättre med mer naturligtvis) till en 500kg häst ska det understiga 40% i ts-halt. Gör det det? Skulle bli "omöjligt" högt energivärde i så fall, över 19 MJ/ts.

Nu räknade jag generellt men med den info du gett bör det inte vara vara uppåt väggarna konstiga uträkningar iaf. ;)

Just nu får han bara 1 kg KP/ dag. Är skadad och vilar :cry:. Han kräver en hög kvot för att inte bli bukig, ca 8-9 minst därav den höga mängden KP. Jag valde att ge mest halm eftersom hans mage kräver mkt. grovfoder, halmen har lite grönt i sig och har ett MJ på kanske 6-7(??), då kan jag ge större mängd strå än med hösilaget. Men jag förstår din princip!!:idea:

Ok, men räkna du om litegrann, testa olika kombinationer så tror jag defintivt du kan hitta en balans halm/hösilage/KP som ger dig de värden du vill ha utan att du behöver ge så mycket KP men ändå tillräckligt med grovfoder för magen. MJ-värdet du uppgav tyder även på att det är ett högt ts i hösilaget så han borde få i sig ordentligt även med det. :)

Just nu får han bara 1 kg KP/ dag. Är skadad och vilar :cry:. Han kräver en hög kvot för att inte bli bukig, ca 8-9 minst därav den höga mängden KP. Jag valde att ge mest halm eftersom hans mage kräver mkt. grovfoder, halmen har lite grönt i sig och har ett MJ på kanske 6-7(??), då kan jag ge större mängd strå än med hösilaget. Men jag förstår din princip!!:idea:

Nu är jag nog inte med riktigt. Du hade ju en kvot på 8,5 på ensilaget. Om du ger det så får du ju den kvot du vill ha. Eller tänker jag fel? Det verkar konstigt för mig att byta ut ett bra grovfoder mot proteintillskott.

Håller med Forest autumn. Är det inte enklare att försöka hitta grovfoder med lägre värden ?? Ska du ge 2 kg Krafft pritein blir det ju väldigt mkt pritein, det är ävl inte bra att dom får så mkt koncentrerat protein heller, det ökar väl bla. risken för fång...

Ok, men räkna du om litegrann, testa olika kombinationer så tror jag defintivt du kan hitta en balans halm/hösilage/KP som ger dig de värden du vill ha utan att du behöver ge så mycket KP men ändå tillräckligt med grovfoder för magen. MJ-värdet du uppgav tyder även på att det är ett högt ts i hösilaget så han borde få i sig ordentligt även med det. :)

hösilaget har en ts-halt på 84%, nästan torrhö med andra ord.

Torrhö alltså, inte hösilage. ;)

Då spelar ts-mängden ingen roll i utbytet till halm egentligen, din häst kan få i sig fullt tillräckligt med ts genom bara höet. 10kg till 500kg häst (vet inte vad din väger) är gott och väl inom rek siffror 1.5-2kg ts/100kg häst. Den ts-mängden bör rimligen inte magen krångla på, inte pga för lite grovfoder iaf. Uppemot 12-14kg kan du ge och ändå hamna på ungefär samma näringsvärden som du idag ger.
Byter du ut 1 kg hö till 2 kg halm för att få mer grovfoder ger du dessutom mer MJ, vilket du inte ville ha.

Så att byta ut så stora delar av hö mot halm som du verkar göra
är då rakt inte nödvändigt, av någon anledning vad det verkar. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 441
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 114
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka