Billigaste proteinfodermedlet??

Clancy

Trådstartare
Som rubriken säger, vad är billigast?? Har fodrat med krafft protein ett par månader vilket funkar bra förutom att jag blir ruinerad..:crazy: så in med förslag!

Sv: Billigaste proteinfodermedlet??

Jag har för mig att det inte är så dyrt om man räknar hur mycket protein man får för pengarna. Sedan tror inte jag att man bara ska se på priset.

Varför inte satsa på grovfoder med bra proteinvärde så behöver du kanske inte fodra så mycket annat. Har ju ingen aning om hur mycket protein du behöver i fodret.

knapplån (tryckte på fel knapp)

Jag vet inte hur många trådar det finns här som handlar om proteintillskott. Jag tycker som många andra här att lusern är jättebra. det är ju ett grovfoder och inte ett proteinkoncentrat så det är nog inte det billigaste. Däremot är det bra för hästen.

Soja...Inte det bästa för miljön, men ganska överkomligt pris, brukar ligga på ca 200:- för 25-30kg.

*delvis knapplån*

Jag föredrar lusern. Det är bra för lilla magen :d Man får väl vara väldigt försiktig med soja så det inte blir FÖR mycket protein?
Lusern är billigt men sen beror det ju som nån annan skrev på hur mycket mer protein hästen behöver.

Sojamjöl är nog fortfarande billigast. Men kassast för miljön och i mina ögon också för hästen.

Föredrar lusern, och då främst Kvarnbys som håller hög % smrp (betydligt högre än t ex Krafft).

Räknar du pris per gram smb rp så hamnar nog tex Kvarnbyfoders Lucern på samma pris som Krafft Protein, men du kommer automatiskt att få lite mer energi med lucern och det kanske inte passar i din foderstat. För hästens mage är nog lucern bättre och den kommer ju att få lite längre ättid med en större mängd foder. Om du har möjlighet att köpa en större mängd lucern hel/halv pall så blir det billigare.
Sojaskrå är troligen det billigaste alternativet!

Jag jämförde med Mustang protein och Krafft musli grön, så då är krafft protein nästan hälften så billigt per dag som mustang protein och kraffts musli grön är nästan 3 gånger så dyrt per dag.
Hadde jag haft mustang protein hade jag fått ge 1 kg/ dag och en 25 kg säck kostade 180 kr det blir 7.2 kr/dag. Med kraffts musli grön skulle jag oxå få ge 1 kg/dag och en 20 kg säck kostade ca. 260kr det blir ca. 13kr/dag. Med krafft protein behöver jag bara ge 0.3 kg/dag och en 30 kg säck kostar 449 kr, det blir 4.49kr/dag.
Så räknar man så är krafft protein klart billigast, man måste kolla protein innehålelt och hur mkt det är i säcken.

Vi har ett egenodlat kanonhösilage med en kvot på 8,5. Men har man som jag en MYCKET lättfödd häst/tjockis så blir det på tok för mkt. energi.:( Därför fodras han enligt uträknad foderstat med lite hösilage + halm (god halm me lite grönt i). Därför behöver jag kompensera proteinbortfallet med något proteinfodermedel..
Jag får inte fodra med soja (genmanipulerat, vi har ekologiskt jordbruk och får därför ej fodra med soja. Hästarna skiter på marken vi brukar ekologiskt.) suck, antar att jag får fortsätta slänga ut dyra pengar.:(:cry::smirk:

Jag jämförde med Mustang protein och Krafft musli grön, så då är krafft protein nästan hälften så billigt per dag som mustang protein och kraffts musli grön är nästan 3 gånger så dyrt per dag.
Hadde jag haft mustang protein hade jag fått ge 1 kg/ dag och en 25 kg säck kostade 180 kr det blir 7.2 kr/dag. Med kraffts musli grön skulle jag oxå få ge 1 kg/dag och en 20 kg säck kostade ca. 260kr det blir ca. 13kr/dag. Med krafft protein behöver jag bara ge 0.3 kg/dag och en 30 kg säck kostar 449 kr, det blir 4.49kr/dag.
Så räknar man så är krafft protein klart billigast, man måste kolla protein innehålelt och hur mkt det är i säcken.

Håller med om att man måste kolla innehållet, krafft protetin innehåller mest smrp i förhållande till MJ av de fodermedel jag kollat på.. Men måste man ge minst 2 kg per dag (pålle kräver hög kvot, blir lätt bukig. kvoten landar då på ca 7,5..) så svider det i börsen!!:cry:

Jag är inte så van vid att räkna foderstater men jag tycker på något sätt att du verkar resonera lite bakvänt. Varför inte ge mer av ensilaget och mindre halm? Halm innehåller ju också energi. Men jag kan tänka fel.

En häst har ett visst energibehov/dag resten som tillförs blir fett:devil:. Ger jag mycket av hösilaget får han ca 200% mer MJ än han behöver = dubbla bilringar.:smirk: ´Halm innehåller betydligt mindre MJ(energi) än hösilaget. Därför byter jag ut en del av det mot halm = mindre MJ som kan bli fett. Men eftersom halm inte innehåller knappt något protein måste jag ge ett proteinfoder för att undvika bukighet och att musklerna försvinner.

Jag är helt medveten om det du skriver. Jag har själv en häst som jag anser vara ganska så lättfödd så jag tycker nog att jag är insatt i problemet. Men för att i alla fall jag ska kunna förstå hur du menar så måste jag veta mer om dina siffror. En kvot på 8,5 och ett stort proteinbehov säger i alla fall inte mig så mkt.

Någon dl foderjäst eller bryggerijäst? Innehåller ca 300-500 g smrp per kilo. Det borde väl bli billigt? Dock ges det normalt i små givor (ett eller två hekto).

Raps, lin, ärtor är tillåtna proteinfodermedel i ekologisk produktion och lämpliga för häst. Om KRAFFt protein är det är tveksamt. HH

En häst har ett visst energibehov/dag resten som tillförs blir fett:devil:. Ger jag mycket av hösilaget får han ca 200% mer MJ än han behöver = dubbla bilringar.:smirk: ´Halm innehåller betydligt mindre MJ(energi) än hösilaget. Därför byter jag ut en del av det mot halm = mindre MJ som kan bli fett. Men eftersom halm inte innehåller knappt något protein måste jag ge ett proteinfoder för att undvika bukighet och att musklerna försvinner.

Nej, nej, nej Jag fodrade min extremt lättfödde valack med en kvot på 10. Hög energikvot och han hade aldrig sett så fin ut efter en vinter. Och enbart hö gick de på.
Visst gäller inte för alla djur.

Forest Autumn: Kan bara siffrorna på MJ och smrp i huvudet, MJ: 9
smrp: 78.

Heidi maria: Foderjäst får han redan pga. känslig mage + att han får kalasfin päls av det. ger ca 4 dl/dag, är inräknat i foderstaten.

HelenaHandberg: Kraffts produkter har vi (även om de inte är ekologiska) fått dispans med, detta pga att hästarna inte räknas in i jordbruket.

Mizz: om det bara vore så enkelt!! Har prövat ge fri tillgång på hösilaget men det resulterade bara i ännu mera fett.

Senast ändrad:

Nej, nej, nej Jag fodrade min extremt lättfödde valack med en kvot på 10. Hög energikvot och han hade aldrig sett så fin ut efter en vinter. Och enbart hö gick de på.
Visst gäller inte för alla djur.

Jag menar inte att detta gäller alla hästar utan min tjockis. :)
Har även ett sto som blir kalasfin på hög kvot.
Men visst är det så att när man har mkt. protein i förhållande till MJ, hög kvot, så funkar det oftast bra? Jag menar att man kanske kan proppa i hästen mkt MJ bara smrp ger en hög kvot?? ursäkta luddigt skrivet!:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 441
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 114
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka