Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag jämförde med Mustang protein och Krafft musli grön, så då är krafft protein nästan hälften så billigt per dag som mustang protein och kraffts musli grön är nästan 3 gånger så dyrt per dag.
Hadde jag haft mustang protein hade jag fått ge 1 kg/ dag och en 25 kg säck kostade 180 kr det blir 7.2 kr/dag. Med kraffts musli grön skulle jag oxå få ge 1 kg/dag och en 20 kg säck kostade ca. 260kr det blir ca. 13kr/dag. Med krafft protein behöver jag bara ge 0.3 kg/dag och en 30 kg säck kostar 449 kr, det blir 4.49kr/dag.
Så räknar man så är krafft protein klart billigast, man måste kolla protein innehålelt och hur mkt det är i säcken.
En häst har ett visst energibehov/dag resten som tillförs blir fett. Ger jag mycket av hösilaget får han ca 200% mer MJ än han behöver = dubbla bilringar.:smirk: ´Halm innehåller betydligt mindre MJ(energi) än hösilaget. Därför byter jag ut en del av det mot halm = mindre MJ som kan bli fett. Men eftersom halm inte innehåller knappt något protein måste jag ge ett proteinfoder för att undvika bukighet och att musklerna försvinner.
Nej, nej, nej Jag fodrade min extremt lättfödde valack med en kvot på 10. Hög energikvot och han hade aldrig sett så fin ut efter en vinter. Och enbart hö gick de på.
Visst gäller inte för alla djur.