Billigare stallhyra för shettis?

det jag menade var ju jsut et att om alla boxar i ett stall är lika stora så tycker jag att priset skall vara detsamma för alla hästar oavsett storlek... kanske luite att mindre hästar får subventionera de större :crazy: men om man har ett stall med massor av jätteboxar och även boxar för pygméer så ser jag ingen anledning till att pygméeägarna skall betala lika mycket som elefantägarna :angel:

Åh, intressant!
Tack för tipset, jag ska läsa det reportaget! Har knappt öppnat Ridsport på flera veckor pga tidsbrist...

Jag har eget stall och hyr ut boxar men jag har helinaccorderingar. Jag tar ut 20kr/dag för box+arb(in&utsläpp,fodring,mockning,av/på med täcken mm) sen lägger jag på ungefär vad fodret kostar mig. Jag håller inte på och ändrar månad för månad oavsett om hästarna äter olika utan jag tar ex. 850-1000kr för A-B ponny, c-d ponny 1000-1200kr, stor häst 1500kr.
Priset kan naturligtvis variera lite men om någon vill ha en stallplats så resonerar vi lite om saken och utgår ifrån vad ägaren vill ha för foder och mängd. Nu har jag inte så många boxar men det kan nog bli problem i större stall om alla skall betala olika. nån stans måste man ha en "mall" som man utgår ifrån men jag tycker att man alltid skall diskutera utifrån behov och efterfrågan.
Naturligtvis vill man också tjäna en "extra hacka" annars kunde man syssla med välgörande ändamål på ett enklare sätt.

OM fodret ingår i stallhyran så skulle jag helt klart kräva att få betal mindre än dom med storhästar tex. Det blir ju LITE skillnad i matkostnad. :smirk:
Men om det är bara kallhyran så är ju oftast summan densamma för alla, om inte boxen är mkt mindre, då kan man ju ofta ha billigare. :)

Mina boxar kostar 1200:-/ månad, lika för alla. Samma mängd hö och strö ingår. Boxarna jag hyr ut är alla lika stora. Det är samma jobb med en shettis, oftast mer faktiskt då andra staket krävs, vattenkopp och krubba ska flyttas osv. Den lilla skillnad som ett par kilo hö per dag gör är minimal. Min egen shettis går på fri tillgång och är uppe i mellan 6 och 7 kilo per dag. Det ingår 8 kg hö i hyran. så det blir inte många kronor i månaden i skillnad.
Ponnymamman

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 870
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 716
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama