Billigare kraftfoder?

skjona

Trådstartare
Jag fodrar med Kraffts sortiment kombinerat med ett bra hösilage enligt uträknad foderstat.Tycker det fungerar väldigt bra men också att det blir väldigt dyrt!
Finns det något likvärdigt helfoder som Krafft men billigare?Vill inte mixtra själv med havre eller kli eller diverse utan söker ett bra likvärdigt helfoder,eftersom det är bekvämt att fodra med.

Sv: Billigare kraftfoder?

Jag fodrar med fibergi bas. Var och tittade på priser på krafft (funderade på att gå över till det på grund av att båda våra hästaffärer som säljer fibergihade stängt över jul och jag hann inte köpa kraftfoder före jul) och förstår att du blir lite besviken. Jag insåg att energi och proteinvärden är rätt lika mellan krafft och fibergi men fibergi kostade strax efter jul 180 kr /25 kg medan krafft var uppe över 200 kronor/ 20 kg vad jag kunde se. Jag ger hippos mineraler som tillskott. Fibergi funkar för mig i alla fall och hästarna ser fina ut och tycker det är gott. Krafft är väl ganska billigt om man köper det på bulk, men att det var så dyrt på säck trodde jag faktiskt inte (jag hade för mig att fibergi var dyrt...)

Jag gav tidigare groov 990 men har nu gått över till hippo bas cool. Liknande analys men drygt 2 kr billigare/kg.

Krafft är blan de dyrare fodren så det finns många som har lägre pris på likvärdiga foder. Det är men en fråga om var du bor och vilka typer som finns tillgängliga där än vilka märken.

Något att tänka på när man ska jämföra färdigfoder är hur konsenterade de är. Kan mycket väl vara så att som kostar mindre i inköp per kilo ändå blir dyrare p g a det går åt mer för att täcka hästens behov.

Jag fodrar med Kraffts sortiment kombinerat med ett bra hösilage enligt uträknad foderstat.

Om du nu har ett BRA hösilage så behöver du då verkligen ge nåt kraftfoder alls då? I normalfall behövs ju inte det...
Men det kanske inte riktigt var tillräckligt med protein i ditt silage? Även om det kan kallas för "bra"...
Och/eller din häst kanske inte vill äta så stora mängder grovfoder? Den kanske dessutom är svårfödd?
(finns ju lite olika skäl till att man ändå behöver ge kraftfoder)

Jag fodrar med fibergi bas. Var och tittade på priser på krafft (funderade på att gå över till det på grund av att båda våra hästaffärer som säljer fibergihade stängt över jul och jag hann inte köpa kraftfoder före jul) och förstår att du blir lite besviken. Jag insåg att energi och proteinvärden är rätt lika mellan krafft och fibergi men fibergi kostade strax efter jul 180 kr /25 kg medan krafft var uppe över 200 kronor/ 20 kg vad jag kunde se. Jag ger hippos mineraler som tillskott. Fibergi funkar för mig i alla fall och hästarna ser fina ut och tycker det är gott. Krafft är väl ganska billigt om man köper det på bulk, men att det var så dyrt på säck trodde jag faktiskt inte (jag hade för mig att fibergi var dyrt...)

Krafft har 25 kg i sina säckar och vet ej vilken sort du gämförde fibergi bas med men kraft grund kostar 129kr/25kg.

Hippo har pelletsfoder och du är just intresserade av pelletsen E*o säljer de för runt 130-160 kr/säck

använder mustang som foder till min polle. finns som olika pelletshelfoder å som müsli...e ett av de billigare fodren jag har testat. en 25 kg säck kostar ca 120 kr

VAD för sort av Kraffts foder använder du? Det är ganska relevant. Vissa av färdigfodren är i princip jämförbara med havre innehållsmässigt, de är rätt enkla att byta ut till annat helfoder och så motsvarande värden. Däremot andra av Kraffts färdigfoder saknar i princip motstycke hos de andra tillverkarna, och är betydligt knepigare att byta ut och få ner kostnaden.

Har du etta v de helfodren som har värden jmf med havren kan du ju byta rakt av mot havre t ex, du slipper blanda och dutta med annat, men sänker kostnaden radikalt. Men som sagt, allt beror på VILKET krafft-foder du ger?

Sen är ju frågan, om hösilaget är bra, räcker det inte att ge mer hösilage, eller vill hästen inte äta mer?

Tack för alla era bra svar.!!
Alexandra,hösilaget är analyserat ,men har lite lågt proteinvärde,lågt Selen och lite annat. De får mellan 6-8 kilo beroende på varierande torrsubstans.
Ena ponnyn,båda är tävlingsponnyer behöver mer energi.Han är lite kinkig och inte så matglad.
Enligt foderrådgivare ska den ponnyn ha Krafft sport (1,5kg)och Krafft grund(0,5kg).Ponnyerna väger c:a 330-350 kg.
Andra ponnyn får bara Krafft grund 2kg.

Tack för alla era bra svar.!!
Alexandra,hösilaget är analyserat ,men har lite lågt proteinvärde,lågt Selen och lite annat. De får mellan 6-8 kilo beroende på varierande torrsubstans.
Ena ponnyn,båda är tävlingsponnyer behöver mer energi.Han är lite kinkig och inte så matglad.
Enligt foderrådgivare ska den ponnyn ha Krafft sport (1,5kg)och Krafft grund(0,5kg).Ponnyerna väger c:a 330-350 kg.
Andra ponnyn får bara Krafft grund 2kg.

Jag antar att det var en foderrådgivare från KRAFT. Så där mkt kraftfoder borde du säkert inte behöva ge, om du kan lyckas få i hästen några kilo hösilage till. Och sedan kanske ge ett kraftfoder som har högre proteinvärden. Räkna på hippocampus exempelvis, tror du kan få till det mkt biligare. Kraft grund kan du kanske ersätta med något vanligt "spannmål" .

Jag håller med fjordinghanna!
Ge mer hösilage, om du kan, och ersätt Kraffts foder med vanligt spannmål + ett mineralfoder. Plus ev. något proteinkoncentrat om nu proteinvärdet var för lågt i silaget.
Då kommer du garanterat ner i pris!

Edel Avel är nog ganska likt innehåller 135 gram smbrp, där jag köper kostar 25 kg 130 kronor inkl moms.

Har aldrig hört talas om det, har de någon hemsida?
Annars finns ju:
Hippo breed grow alfa 135 smbrp 155 kr 25 kg
Mustang protein 130 smbrpg 25 kg 155 kr

Hippon verkar rätt så smkalig vår unghäst verkar gilla det o hon är smått kräsen periodvis. Mustang fodret har jag precis köpt o ej öppnat påsen men det innehåller mkt mineraler men också linfrö, har en häst som haft ett problem med magen i sen höstas så tänkte det kunde va shyst

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 153
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 988
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 970
Senast: Johanna1988
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 531
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka