Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Mina 5 generella kockören: lagar man åt ett större antal folk och inte vill ha massor av rester/att mycket slängs, försöker man i möjligaste mån anpassa maten efter målgrupp och inte sig själv.

Om de flesta äter pastasallad, gör en utan sånt som många yngre petar bort eftersom det är att kasta pengarna i sjön att blanda in sånt som de flesta inte äter och har man en tight budget så bör det vara en prio att både göra något folk äter och samtidigt minska det presumtiva svinnet och på så vis inte slösa bort sina pengar i onödan.
Jag anpassar inte maten efter mig själv utan efter min budget. Inget kommer att slängas, som utretts tidigare i tråden! Börjar fundera på om jag egentligen lever i en väldigt tolerant matkrets? Att folk inte skulle äta... nej, det ser jag inte som ett problem. Tippar nog att 70 av 80 skulle glufsa i sig pärlcouscous med lite grönsaker, halloumi och såser vid sidan.
 
Btw, någon smakrik ört i salladen kan skapa en väldigt lyxig känsla tycker jag. Jag är ett stort fan av basilika. Tvålkrydda kanske man ska vara försiktig med när det är en så stor bjudning 😂 men det mesta andra brukar ju funka!

/Hon som köpte en wok till lunch vid ett tillfälle utan en tanke på att den skulle kunna innehålla koriander. Trodde först kocken hade sköljt disken dåligt, innan jag såg bladen :wtf: vis av erfarenhet bad jag därefter om mat utan koriander
 
Nu blir jag rörd, vilket trevligt meddelande att få - det är helt sant att jag ofta glömmer att folk faktiskt kanske både vill och kan hjälpa en!
Tycker det låter jättebra med sallader och resten av det ni tänker bjuda på. Jag skulle tänkt lite extra på vilka ingredienser som håller sig fräscha en längre stund även om det är lite varmare. Det betyder inte mer meckighet under själva tillfället men är väl investerad tankekraft i förväg. Särskilt vad gäller sallat.

Ruccola (som väl egentligen är en kål? Hjälp, tomattråden!) till exempel blir inte lika ledsen som isberg eller liknande och passar bra ihop med jordgubbar, basilika, balsamvinäger, någon krämig-saltig ost som feta eller rökt tofu i bitar och mograbiah. Fänkål och bladselleri i halvmånar håller också bra men kan kanske vara för specifika smaker. Samma med inlagda kapris, kronärtskockor, och grillad paprika, även om jag hade kastat mig över en sådan sallad kombinerad med ruccola, stora vita bönor och något annat bladgrönt. Kokt potatis kan också platsa i en sådan medelhavsinspirerad sallad - billigt och mättande plus bra grund för fortsatt blöt kväll. Cocktailtomater håller sig trevliga länge om de får vara hela.

Krämiga dressingar tycker jag brukar bli trista och vattniga rätt fort jämfört med vinaigretter, så jag tycker de med fördel serveras vid sidan om (som jag tror du tänkt).

Att ha olika skålar för alla ingredienser tror jag också blir svårt rent logistiskt för ett så stort sällskap. Folk kommer vara unga (delvis) eller äldre (ännu värre) och ha druckit och vilja släppa loss. Det som ser trevligt upplagt ut för de första tjugo gästerna blir ett oaptitligt kaos för alla som kommer efteråt, och det kommer ta en evinnerlig tid. Jag skulle satsa på att välja ett par ingredienser som är särskilt vackra och lägga upp dem vid sidan av också, plus sånt som ska vara separat för olika dieter.

Jag tycker man gör helt rätt i att göra det lätt för sig, det gör inte festen mindre trevlig för det!
 
Ja, det är helt upp till TS hur hen ska göra! Jag hade dock försökt göra på ett enkelt sätt som passar de flesta som ska komma. Speciellt när det är ungdomar som brukar vara mer kräsna än den generella befolkningen. 😊

Som vuxen skulle jag äta utan invändning, men som 19-åring skulle jag inte ens ha smakat en sån rätt.
Skönt att läsa att jag inte är ensam att känna tonåringar som är så kräsna, jag började tro det. :) Det är inte en rätt som skulle vara populär, vare sig på bjudningen eller som restmiddag, än mindre om det serverades lök i och vinägrett på så jag är fascinerad av att så många tycker att det är självklart för dem att äta :D För mig som vuxen ja, men inte för mina tonåringar eller deras kompisar är jag rädd.
 
Skönt att läsa att jag inte är ensam att känna tonåringar som är så kräsna, jag började tro det. :) Det är inte en rätt som skulle vara populär, vare sig på bjudningen eller som restmiddag, än mindre om det serverades lök i och vinägrett på så jag är fascinerad av att så många tycker att det är självklart för dem att äta :D För mig som vuxen ja, men inte för mina tonåringar eller deras kompisar är jag rädd.
Kräsna barn har jag mött, men kräsna studenter? Not so much. I princip det första brorsonen sa till mig när jag hälsade dem välkomna hit var "Min favoriträtt är mat. " 😅
 
Totalt helt off topic, men vad är det som gör att du kommer/måste bjuda 80 pers?
(Obs har såklart förståelse för att det kan vara en kulturell skillnad.)

Jag tycker det låter som väldigt många, då hade jag också stor fest och bjöd släkt, någon granne, ridkompisar, vänner, några ridlärare osv men tror vi landade på knappt 40 pers och det kändes som otroligt många.
Det är ju inte direkt billigt att fixa mat till så många även om det "bara" är pastasallad.
 
Totalt helt off topic, men vad är det som gör att du kommer/måste bjuda 80 pers?
(Obs har såklart förståelse för att det kan vara en kulturell skillnad.)

Jag tycker det låter som väldigt många, då hade jag också stor fest och bjöd släkt, någon granne, ridkompisar, vänner, några ridlärare osv men tror vi landade på knappt 40 pers och det kändes som otroligt många.
Det är ju inte direkt billigt att fixa mat till så många även om det "bara" är pastasallad.
Jag känner att mitt inlägg verkar "klagande"? Inte min mening, är mer förvånad över att man har så många i sin bekantskap. 🙂
 
Jag känner att mitt inlägg verkar "klagande"? Inte min mening, är mer förvånad över att man har så många i sin bekantskap. 🙂
Ja, det är många! När storebror tog studenten för några år sedan var vi runt 40 personer inklusive släkt, grannar och hans egna kompisar. Det kändes stort. När vi gifte oss tror jag vi var 65 personer. Då kom ju folk från när och fjärran dessutom.
Men denne gosse som det är studentdags för nu känner nästan halva staden vi bor i och - ja - det är viktigt för mig att han blir glad, och det blir han av att så många som möjligt av dem han tycker om får chansen att trängas hos oss. Han bryr sig inte om utanverket alls. Så jag tänker att det får gå helt enkelt. Maten får blir vad den blir. Bröd är gott. Jag är riktigt bra på att baka gott surdegsbröd. Och på att baka över huvud taget. De ungdomar jag känner äter sig lätt mätta på tårta om de dissar den andra maten.
 
Jag är som sagt inte van att skriva i forum och är överväldigad av den fina respons och det engagemang jag mött här i kväll! VIll tacka alla som gjort sig besväret att vara med! Jag vet inte riktigt hur man avslutar det hela, men jag har fått fina tips och många tankar väckts så jag tror jag är nöjd så här:love:
 
Skönt att läsa att jag inte är ensam att känna tonåringar som är så kräsna, jag började tro det. :) Det är inte en rätt som skulle vara populär, vare sig på bjudningen eller som restmiddag, än mindre om det serverades lök i och vinägrett på så jag är fascinerad av att så många tycker att det är självklart för dem att äta :D För mig som vuxen ja, men inte för mina tonåringar eller deras kompisar är jag rädd.

Min tonåring hade inte rört en sån sallad. Om det var lök/vitlök i hade jag inte kunnat äta den heller tyvärr.

Det som är mest fascinerande med den här tråden är att man säger sig vilja bjuda billigt men väljer en så pass dyr rätt. Grönsaker är svindyra nu! Priser på t.ex. paprika är nästan kriminellt högt!
 
Kräsna barn har jag mött, men kräsna studenter? Not so much. I princip det första brorsonen sa till mig när jag hälsade dem välkomna hit var "Min favoriträtt är mat. " 😅

När de väl blivit studenter på universitet/högskola är de nog inte så kräsna längre. Men när de går på gymnasiet och bor hemma och får all mat betald av mamma och pappa så är de nog mer kräsna.
 
Alltså är man kräsen så får man kanske ta ansvar för det själv? Det låter jättemärkligt att tänka att man ska komma hem till någon annan och ställa krav på anpassningar pga att man inte tycker att all mat är god? Har man väldigt snäva preferenser är det nog bäst för alla inblandade om man tar med sin egen mat.
 
Min tonåring hade inte rört en sån sallad. Om det var lök/vitlök i hade jag inte kunnat äta den heller tyvärr.

Det som är mest fascinerande med den här tråden är att man säger sig vilja bjuda billigt men väljer en så pass dyr rätt. Grönsaker är svindyra nu! Priser på t.ex. paprika är nästan kriminellt högt!
TS är ändå vuxen och vi får nog lita på att hon har koll på vad maten hon vill bjuda på kostar. Nu vill hon bjuda på sallad och det är rätt respektlöst att säga att det är ett dåligt alternativ för henne. Det kanske är det för dig, men det är inte samma sak.
 
TS är ändå vuxen och vi får nog lita på att hon har koll på vad maten hon vill bjuda på kostar. Nu vill hon bjuda på sallad och det är rätt respektlöst att säga att det är ett dåligt alternativ för henne. Det kanske är det för dig, men det är inte samma sak.

Nä, hon har kanske redan det mesta hemma. Då blir det ju billigare. Grönsaker är annars hysteriskt dyrt just. Kan iofs ändras till juni. Man får ju hoppas det. Dessutom är sallad svårt att spara om det blir nåt över.
 
Det som är mest fascinerande med den här tråden är att man säger sig vilja bjuda billigt men väljer en så pass dyr rätt. Grönsaker är svindyra nu! Priser på t.ex. paprika är nästan kriminellt högt!
Jag tyckte det var tydligt att TS önskemål inte var billigast möjligt, utan inom hennes budgetramar.

Det är rätt stor spännvidd på pris inom kategorin grönsaker och möjlighet att påverka kostnaden beroende på vilka en väljer, och hur en blandar proportionerna av de olika ingredienserna. I juni lär väl en del ha börjat komma mer i säsong som inte är det nu dessutom.
 
Jag oroar mig redan för årets student. Kan inte ha catering. Jag skulle vilja ha en enda rätt, inte buffé. Den får gärna vara vegetarisk, men skulle kunna innehålla fågel. Och förstås gå att göra i förväg och helst räcka till runt åttio personer. Jag har provat en matvetesallad med halloumi som lät god, men den smakade nyttigt och torftigt och såg så ut också. Såsen av turkisk yoghurt blandad med pesto var dock god!
(När förra barnet tog studenten gjorde jag caesarsallad med kycklingfilé men då var det covid och mycket glesare med gäster.)
Några förslag?🙏
Jag tycker du fått jättemånga bra förslag! Tror också på pärlcouscous eller pasta, mtp att de flesta ändå kan peta i sig lite pasta utifrån kräsenhetsdiskussionen. Bröd äter nog de flesta också. Jag som har en 4-åring hade känt mig lugn med att tom hon hade blivit mätt på lite pasta och bröd/smör. Om möjligheten finns kanske det där med att koka korv vid sidan om inte är en dum idé, man kan ju ha självbetjäning och folk får liksom leva med att korven är lite sladdrig, men det blir ju ett moment till.
 
Ts verkar ha fått hjälp med idéer, jag tänkte ändå skriva om min studentmat.

Vi hade hummersoppa med bröd och creme fraiche. Det låter lyxigt men det fanns iaf då en pulversoppa som var god och som vi spetsade med grädde och vitt vin. Uppskattat och enkelt att göra.
 
Som sagt, ni gör precis som ni vill. Jag hade, som 19-åring, inte provat äta. Hade det varit uppdelat så man själv fått komponera sin rätt hade jag ätit. Jag upplever att "dagens ungdom" har ännu mer åsikter än jag/vi hade på den tiden.

Nu är jag 30+ och har få åsikter, jag hade ätit utan att säga ett ord.

Hade jag hållit en mottagning för 19-åringar hade jag haft en tänkte på alla de som är "kräsna" och utgått från det. Vill du utgå från enkelhet/budget är det ditt val, inte mer med det.
Var och en gör som den vill givetvis. Jag hade utgått från vad själva huvudpersonen gillar i häradet sallad eller vad som nu väljs, inte vad kräsna nästan vuxna eventuellt inte gillar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp