Förslag till en buffé vid studentmottagning (utan att ha läst tråden).
Pastasallad, pasta penne, inlagda soltorkade tomater (obs! måste vara smaksatta), lufttorkad skinka av något slag, grön paprika, oliver (om man vill) ruccola och rostade pinjenötter. Strimla skinkan och skär paprikan i bitar. Blanda allt. Hit kan det förberedas innan. Vid uppläggning, blanda i salladen och pinjenötterna.
Minispett med kyckling - kyckling har ofta extrapris. Marinera och trä på spett. Grönsaksspett, champinjoner, rödlök, paprika en körsbärstomat. Förbereds i förväg och in i ugnen samma dag. Vill man kan man även ha fruktspett.
Bönsallad. Olika sorters bönor blandat med en lite syrligare vinaigrette.
Färskpotatissallad, färskpotatis och hackad rödlök blandas med olivolja, flingsalt, citron (och något mer som jag nu glömt)
Coleslaw
Smördegssnurror - jag brukar köpa färdiga smördegsskivor, tina rulla ut och lägg på valfri fyllning. Rulla ihop. Hit kan allt förberedas. Samma dag, skär i skivor och grädda i ugn.
Potatisskin. Halvera potatis, pensla på lite olivolja. Baka i ugn. Gröp ur det mesta av potatisen och blanda med valfri röra. Lägg röran i en lufttät behållare i kylen samt potatisskinnen. Hit kan allt förberedas. Samma dag, krispa upp potatisskalen i ugnen och lägg på röran.
Ägg med räkröra. Hårdkoka ägg, halvera dem, lägg på räkröra och garnera med lite dill och en citronskiva.
Eventuellt bruschetta.
Komplettera med röror som tsatsiki (försiktig vitlök) hummus, någon mer pepprig tomat/paprikaröra.
Gott bröd och kanske någon ost.
Slut.
Edit: Man bör läsa TS inlägg först. Jag skulle föreslå pastasalladen, man kan gärna ha i lite mer saker om man vill - kan varieras bara man har kvar basen med penne, soltorkade tomater och eventuellt skinkan (kan petas åt sidan). Komplettera med spett och röror.