Billig men god sallad el dyl till 80 personer?

Ja, det gör ju det.
Fast i det här fallet har ju TS sagt att det inte är aktuellt med en massa olika skålar :) Det kan jag faktiskt förstå, att göra det till 80 pers kräver rätt många skålar.
Och det kräver att jag susar omkring och håller koll på ett sätt som jag hoppas slippa, eftersom det finns så mycket annat att hålla koll på...
 
Ja, jo, men det här är frågan om vanliga hemmaboende gymnasieelever så jag tror nog de överlever vår påvra mottagning;)

Fast i det här fallet har ju TS sagt att det inte är aktuellt med en massa olika skålar :) Det kan jag faktiskt förstå, att göra det till 80 pers kräver rätt många skålar.

Plus att blanda gör att det är lättare att beräkna mängden, dvs det blir mer ekonomiskt. Det enda är att jag i det här fallet hade haft ev lök utanför salladen eftersom jag vet många är känsliga för rå lök. Men annars hade jag absolut kunnat bjuda på en blandad couscoussallad.
Ja, det är helt upp till TS hur hen ska göra! Jag hade dock försökt göra på ett enkelt sätt som passar de flesta som ska komma. Speciellt när det är ungdomar som brukar vara mer kräsna än den generella befolkningen. 😊

Som vuxen skulle jag äta utan invändning, men som 19-åring skulle jag inte ens ha smakat en sån rätt.
 
Där vi bor är det ett par skolor per dag som springer ut. Många kommer ju på flera mottagningar. Därför struntar jag högaktningsfullt i hur mycket folk klarar att äta hos just oss. Sammantaget lär det bli bra näringsmässigt... som jag tror just du skrev så får studenten ifråga ha sista ordet inom de ekonomiska ramar vi har, och han gillar idén med halloumisallad och jag är otroligt tacksam för synpunkter och komplement jag fått här i dag! Hur det än blir kommer i alla fall lök att ligga utanför. (Och skulle vissa äta så lite att de blir drängfulla ringer jag bara deras föräldrar...)
Ja, det är helt upp till TS hur hen ska göra! Jag hade dock försökt göra på ett enkelt sätt som passar de flesta som ska komma. Speciellt när det är ungdomar som brukar vara mer kräsna än den generella befolkningen. 😊

Som vuxen skulle jag äta utan invändning, men som 19-åring skulle jag inte ens ha smakat en sån rätt.
 
Förslag till en buffé vid studentmottagning (utan att ha läst tråden).

Pastasallad, pasta penne, inlagda soltorkade tomater (obs! måste vara smaksatta), lufttorkad skinka av något slag, grön paprika, oliver (om man vill) ruccola och rostade pinjenötter. Strimla skinkan och skär paprikan i bitar. Blanda allt. Hit kan det förberedas innan. Vid uppläggning, blanda i salladen och pinjenötterna.

Minispett med kyckling - kyckling har ofta extrapris. Marinera och trä på spett. Grönsaksspett, champinjoner, rödlök, paprika en körsbärstomat. Förbereds i förväg och in i ugnen samma dag. Vill man kan man även ha fruktspett.

Bönsallad. Olika sorters bönor blandat med en lite syrligare vinaigrette.

Färskpotatissallad, färskpotatis och hackad rödlök blandas med olivolja, flingsalt, citron (och något mer som jag nu glömt)

Coleslaw

Smördegssnurror - jag brukar köpa färdiga smördegsskivor, tina rulla ut och lägg på valfri fyllning. Rulla ihop. Hit kan allt förberedas. Samma dag, skär i skivor och grädda i ugn.

Potatisskin. Halvera potatis, pensla på lite olivolja. Baka i ugn. Gröp ur det mesta av potatisen och blanda med valfri röra. Lägg röran i en lufttät behållare i kylen samt potatisskinnen. Hit kan allt förberedas. Samma dag, krispa upp potatisskalen i ugnen och lägg på röran.

Ägg med räkröra. Hårdkoka ägg, halvera dem, lägg på räkröra och garnera med lite dill och en citronskiva.

Eventuellt bruschetta.

Komplettera med röror som tsatsiki (försiktig vitlök) hummus, någon mer pepprig tomat/paprikaröra.

Gott bröd och kanske någon ost.

Slut.

Edit: Man bör läsa TS inlägg först. Jag skulle föreslå pastasalladen, man kan gärna ha i lite mer saker om man vill - kan varieras bara man har kvar basen med penne, soltorkade tomater och eventuellt skinkan (kan petas åt sidan). Komplettera med spett och röror.
 
Där vi bor är det ett par skolor per dag som springer ut. Många kommer ju på flera mottagningar. Därför struntar jag högaktningsfullt i hur mycket folk klarar att äta hos just oss. Sammantaget lär det bli bra näringsmässigt... som jag tror just du skrev så får studenten ifråga ha sista ordet inom de ekonomiska ramar vi har, och han gillar idén med halloumisallad och jag är otroligt tacksam för synpunkter och komplement jag fått här i dag! Hur det än blir kommer i alla fall lök att ligga utanför. (Och skulle vissa äta så lite att de blir drängfulla ringer jag bara deras föräldrar...)
Aha, hos oss var det bara en "mottagning!" Därför tänkte jag att det var den enda maten som erbjöds den dagen! Om det är någon form av "stopp" skulle jag köra på vad som helst!
 
Fast i det här fallet har ju TS sagt att det inte är aktuellt med en massa olika skålar :) Det kan jag faktiskt förstå, att göra det till 80 pers kräver rätt många skålar.

Plus att blanda gör att det är lättare att beräkna mängden, dvs det blir mer ekonomiskt. Det enda är att jag i det här fallet hade haft ev lök utanför salladen eftersom jag vet många är känsliga för rå lök. Men annars hade jag absolut kunnat bjuda på en blandad couscoussallad.
Samma här. Jag kan se problemet med flera olika skålar då vissa tar slut med de 40 första gästerna och resten blir stående med rätt torftiga alternativ.
 
Jag skulle ha gjort sallad på bulgur med fetaost eller halloumi. Köp torkade kikärtor och gör hummus till brödet, jag brukar skippa tahini och ha mycket citron i.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Aha, hos oss var det bara en "mottagning!" Därför tänkte jag att det var den enda maten som erbjöds den dagen! Om det är någon form av "stopp" skulle jag köra på vad som helst!
Ja jag menar nog genomsnittligt över hela studentveckan. Just våra gäster kommer troligen inte hinna med så mycket mer. Men jag tycker inte det är mitt ansvar att alla ska bli nöjda med menyn. Faktiskt. Just eftersom det är en "mottagning" och inte en middag. Och för att jag tycker att gillar man inte maten så ... ja... gå vidare i natten...
Jag tänker på min egen student en gång i tiden. Det var inte så att det fanns några förväntningar på föda eller en viss föda, eller en valfrihet. Det var mer random alltihop...
 
Sallad, även en så matig som möjligt, som jag planerar, kanske är tråkigt. Men som jag försökte nämna i inledningen så klarar jag inte mer än jag klarar. För övrigt tycker jag själv det är supertrist med den typ av mat du nämner med kallskuret på olika fat, det får man ju i stort sett jämt på mottagningar...
(att reklamera för att man beställt för mycket låter ju heltokigt!!)

Jag tycker inte alls sallad är tråkigt personligen, jag tycker att ni har en jättebra och fin tanke att kunna bjuda många och då bjuda på något som funkar till många! Så hellre att alla får komma än att man begränsar. Det är ju också en del i att bli vuxen att bli bortbjuden och då får man äta vad som bjuds.
 
Ja jag menar nog genomsnittligt över hela studentveckan. Just våra gäster kommer troligen inte hinna med så mycket mer. Men jag tycker inte det är mitt ansvar att alla ska bli nöjda med menyn. Faktiskt. Just eftersom det är en "mottagning" och inte en middag. Och för att jag tycker att gillar man inte maten så ... ja... gå vidare i natten...
Jag tänker på min egen student en gång i tiden. Det var inte så att det fanns några förväntningar på föda eller en viss föda, eller en valfrihet. Det var mer random alltihop...
Haha, allt vi fick på studenten var jordgubbar och champagne till frukost, efter det var vi on our own! :D Tycker också din idé är mycket generös.
 
Tack till båda som föreslår paj! Jag tycker bara själv att det är så himla tråkig mat. Dessutom jobbigare att göra... Är redan nu i mars helt kraftlös inför hela projektet tyvärr. Jag hade alltså tänkt mig en stor sallad allt-i-ett och till det en massa hembakt surdegsbröd. Det får liksom duga. Efterrätten tänker jag satsa på festligare komponenter. Fördelen med en matig sallad av den typ jag hoppas på är att den kan folk äta med skål och gaffel, stående om nödvändigt. Kommer inte kunna ha bord och stolar till alla och vill heller inte det, vill ha det avslappnat och inte sådär med touch av amerikanskt bröllop som blir allt vanligare där vi bor😬
Så är väldigt tacksam för fler tips! (Naturligtvis går detta att googla på och det har jag gjort så det flimrar redan)
Hur känner du för pizza? Det är ju smidigt just för att man kan börja göra det nu, en eller ett par i taget och stoppa i frysen. Då blir det inte lika mycket grönsaker som ska skäras precis när alla andra förberedelser ska göras. Går ju dessutom att äta med händerna om man vill.

Några mättande röror till brödet tror jag annars kan "rädda" dig lite. Diverse bönröror osv i alla möjliga varianter.

Salladen hade jag gissningsvis tagit mestadels delar som man inte behöver skära så mycket. Tänk typ bönor, mindre storlekar på grönsaker/sallader osv och någon lämplig form av gryn/pasta alternativt något som går att skära upp och sen förvara färdigskuret i kyl/frys ett par dagar.
 
Ja jag menar nog genomsnittligt över hela studentveckan. Just våra gäster kommer troligen inte hinna med så mycket mer. Men jag tycker inte det är mitt ansvar att alla ska bli nöjda med menyn. Faktiskt. Just eftersom det är en "mottagning" och inte en middag. Och för att jag tycker att gillar man inte maten så ... ja... gå vidare i natten...
Jag tänker på min egen student en gång i tiden. Det var inte så att det fanns några förväntningar på föda eller en viss föda, eller en valfrihet. Det var mer random alltihop...
Som sagt, ni gör precis som ni vill. Jag hade, som 19-åring, inte provat äta. Hade det varit uppdelat så man själv fått komponera sin rätt hade jag ätit. Jag upplever att "dagens ungdom" har ännu mer åsikter än jag/vi hade på den tiden.

Nu är jag 30+ och har få åsikter, jag hade ätit utan att säga ett ord.

Hade jag hållit en mottagning för 19-åringar hade jag haft en tänkte på alla de som är "kräsna" och utgått från det. Vill du utgå från enkelhet/budget är det ditt val, inte mer med det.
 
Där vi bor är det ett par skolor per dag som springer ut. Många kommer ju på flera mottagningar. Därför struntar jag högaktningsfullt i hur mycket folk klarar att äta hos just oss. Sammantaget lär det bli bra näringsmässigt... som jag tror just du skrev så får studenten ifråga ha sista ordet inom de ekonomiska ramar vi har, och han gillar idén med halloumisallad och jag är otroligt tacksam för synpunkter och komplement jag fått här i dag! Hur det än blir kommer i alla fall lök att ligga utanför. (Och skulle vissa äta så lite att de blir drängfulla ringer jag bara deras föräldrar...)
Är lök något du kan tänka dig att ha med tipsar jag om picklad rödlök. Sablar vad gott det är till det mesta! 😍
 
Som sagt, ni gör precis som ni vill. Jag hade, som 19-åring, inte provat äta. Hade det varit uppdelat så man själv fått komponera sin rätt hade jag ätit. Jag upplever att "dagens ungdom" har ännu mer åsikter än jag/vi hade på den tiden.

Nu är jag 30+ och har få åsikter, jag hade ätit utan att säga ett ord.

Hade jag hållit en mottagning för 19-åringar hade jag haft en tänkte på alla de som är "kräsna" och utgått från det. Vill du utgå från enkelhet/budget är det ditt val, inte mer med det.
Det ska väl nämnas då att det inte är 80 st 19-åringar som kommer heller. Kanske hälften är 30+...
 
Helt sant! Det kan man ju ha separat då för skojs skull. Om jag orkar. På en kraftskala från 1 till 10 ligger jag just nu på en stark tvåa skulle jag säga men det kan ju som sagt mycket väl ändras till juni!:)
Ja precis, den gör sig nog bäst om man lägger dit den efteråt ändå så det kan ju absolut bli en "om jag orkar"-grej.

Hoppas att det kommer lite ork med solen så du får ihop mottagningen utan att kollapsa. Nu vet jag inte vad du har för människor i din omgivning men ofta kan man få lite hjälp om man vågar be om den. Kanske finns det någon som är ok med att köpa en laddning extra tomater som denne sedan hackar och transporterar till dig? Någon annan kanske kan göra detsamma med gurkan och helt plötsligt har du sparat in ganska mycket tid ❤️
 
Ja precis, den gör sig nog bäst om man lägger dit den efteråt ändå så det kan ju absolut bli en "om jag orkar"-grej.

Hoppas att det kommer lite ork med solen så du får ihop mottagningen utan att kollapsa. Nu vet jag inte vad du har för människor i din omgivning men ofta kan man få lite hjälp om man vågar be om den. Kanske finns det någon som är ok med att köpa en laddning extra tomater som denne sedan hackar och transporterar till dig? Någon annan kanske kan göra detsamma med gurkan och helt plötsligt har du sparat in ganska mycket tid ❤️
Nu blir jag rörd, vilket trevligt meddelande att få - det är helt sant att jag ofta glömmer att folk faktiskt kanske både vill och kan hjälpa en!
 
Mina 5 generella kockören: lagar man åt ett större antal folk och inte vill ha massor av rester/att mycket slängs, försöker man i möjligaste mån anpassa maten efter målgrupp och inte sig själv.

Om de flesta äter pastasallad, gör en utan sånt som många yngre petar bort eftersom det är att kasta pengarna i sjön att blanda in sånt som de flesta inte äter och har man en tight budget så bör det vara en prio att både göra något folk äter och samtidigt minska det presumtiva svinnet och på så vis inte slösa bort sina pengar i onödan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp