Biljetter i Stockholm

Sv: Biljetter i Stockholm

Ja, jag ska inget säga. Här i min egen stad byter de biljettsystem så ofta att det är omöjligt att hänga med, i synnerhet som systemen är så förbannat krångliga att 400 chalmerspoäng inte skulle räcka för att förstå dem.

Så jag är skitnervös de få gånger jag åker, går ofta till fel maskin, trycker på fel knapp osv. Jag är alltså den där damen som de andra tittar medlidsamt på:rage:

delvis kl

Jag ar fodd och uppvuxen i Sthlm men bor sedan snart 15 ar i England och jag ar helt forvirrad varje gang jag kommer hem numera - SL andrar sa ofta att man vet aldrig vad som galler. Senast nar jag var hemma (augusti) sa blev det lite fel har och dar med det har nya systemet, mest nar jag ville aka langre an de "forbokade" 2 resorna pa ett fulltankat kort (jag lanade syrrans), och varje gang blev jag utskalld av chaufforen for att jag inte visste/gjorde fel. Trots att jag forklarade att jag inte bor i landet.

Jag skrev faktiskt ett email till SL och klagade. Jag forstar att det ar jobbigt for chaufforerna ocksa men LITE sympati och overseende ar anda inte for mycket begart... Charm Sverige i ett notskal :D

Det är ett sånt urbota idiotiskt och korkat system att jag undrar hur det egentligen gick till när man beslutade om att införa det. Var politikerna mutade? Drogade? Eller vilken annan förklaring kan det finnas till att man släppte igenom ett system med så enorma brister som vem som helst kunde begripa skulle uppstå?

Man måste be att få kvitto varje gång man drar kortet, annars kan de stjäla hur mycket som helst för en. Härom veckan skulle jag ha mer än 100:- på kortet men kom inte igenom spärren, och när jag bad att få kvitto på transaktionen hade jag debiterats varje gång jag gick genom en spärr även om tiden inte gått ut på det som dragits tidigare:banghead:
Jag kan inte se en endaste fördel med detta system. Själv åker jag numera endast kollektivt i yttersta nödfall utan kör överallt istället.

Om man registrerar kortet på Mitt SL på www.sl.se så kan man gå in och kolla alla resor man gjort de senaste 15 dagarna, om det dragits för mycket är det bara att kontakta dem.

Visserligen sant. Men man ska fan inte behova gora det. Det skall funka. De skall inte stjala fran folk och man skall inte behova bli registrerad vart man an aker i det har landet.

Nånstans så tycker jag att det är helt galet att kunden själv måste kontrollera det som borde vara automatiserad - eller det som sägs vara automatiserat. Att då behöva kontakta SL för en korrigering känns inte nånstans som "bara". Jag blir helt matt av tanken.

I övrigt så håller jag med Görel, systemet är fullkomigt genomuselt. Om det känns komplicerat och krångligt för mig som infödd Stockholmare som aldrig bott utanför länet så undrar jag hur jävligt det är för tillfälliga besökare? Jag tänker också på mina gamla föräldrar och hur de klarar av skiten, min pappa hanterar knappt en bankomat, hur ska han lösa detta?

Mitt tips är att om du kommer med tåg till Stockholm, gå till SL "butik" och be om hjälp. De brukar vara duktiga och hjälper en att få det som passar en bäst. Jag åker ett par gånger om året och det brukar fungera relativt smärtfritt trots att jag brukar åka långt ut till Täby. ;)

Man ska inte behöva registrera sig! Jag vägrar sms-biljetter av samma anledning.
Jag vill vara lika fri som tidigare och mina resor ska inte registreras.

Det är ett sånt urbota idiotiskt och korkat system att jag undrar hur det egentligen gick till när man beslutade om att införa det. Var politikerna mutade? Drogade? Eller vilken annan förklaring kan det finnas till att man släppte igenom ett system med så enorma brister som vem som helst kunde begripa skulle uppstå?

Man måste be att få kvitto varje gång man drar kortet, annars kan de stjäla hur mycket som helst för en. Härom veckan skulle jag ha mer än 100:- på kortet men kom inte igenom spärren, och när jag bad att få kvitto på transaktionen hade jag debiterats varje gång jag gick genom en spärr även om tiden inte gått ut på det som dragits tidigare:banghead:
Jag kan inte se en endaste fördel med detta system. Själv åker jag numera endast kollektivt i yttersta nödfall utan kör överallt istället.

Jag förstår ärligt talat inte varför folk är så otroligt negativa till reskassan. Är man orolig över att det ska dras för mycket pengar så kan man ju välja att gå genom den bemannade spärren istället - precis som när man hade pappersremsa. Jag tyckte att det var betydligt bökigare med remsan och jag vet inte hur många gånger jag var med om att det tjafsades om att stämpeln var för otydlig - antingen utsmetat bläck eller för lite bläck - när jag skulle gå igenom spärren. För att inte tala om alla gånger jag blivit bestulen på upp till en halvtimmes resande för att sprärrvakten glömt att ställa om stämpeln.

Det är ju det jag gör, men busschaufförer blir irriterade på mig och flera gånger drar de inte rätt antal kuponger trots att jag ber dem dra det som är rätt för det har jag inte koll på. När jag ber om kvitto ser de mordiska ut.
Haken är förstås standardresorna. Ingen av de jag känner som liksom mig bor utanför zonen där det räcker med två kuponger åker standardresor. Jag åker lika ofta för två som tre kuponger. Det går inte att slippa, jag har bett om det men systemet fungerar inte så. Detta löser man genom att återinföra enhetstaxan.

På de gamla remsorna fick man kolla stämpeln, men jag råkade nog aldrig ut för att stämpeln var för gammal. Då åkte jag för två remsor i månaden de senaste tio åren.

Haken är förstås standardresorna. Ingen av de jag känner som liksom mig bor utanför zonen där det räcker med två kuponger åker standardresor. Jag åker lika ofta för två som tre kuponger. Det går inte att slippa, jag har bett om det men systemet fungerar inte så.

Jag förstår fortfarande inte vad som är krångligare än pappersremsan. Mitt kort är inställt att dra två kuponger som standardresa. Standardresa är inget speciellt alternativ, utan det är den standard som man själv har angett när man har köpt kortet. När jag ska åka en annan resa än min standardresa så går jag bara till den bemannade spärren och får rätt resa. Det går lika fort som att stämpla en pappersremsa. Åker jag buss och ska över zongränsen så trycker jag in siffran som indikerar antalet kuponger som min resa kostar.

Jag tycker snarare att det har blivit smidigare eftersom vid de tillfällen som jag åker inom min förbestämda zon inte behöver gå igenom den bemannade spärren.

Som utflyttade sthlmare som varit på besök kan jag säga att jag anser skiten suger. Jag kan inte hålla reda på zoner när sls personal knappt kan göra det, vad som ska knappas in var och fan och hans moster. Jag kommer aldrig åka kommunalt mer i Sthlm, det är enklare och smidigare med bilen. Jag tänker inte sätta mig in i ett krångligt system för en resa med ett byte tex. Sist fick jag låna ett kort av mamma och hon som är van pendelresenär visste inte helt hur det fungerade, det var ett jädra krångel med bussen, antal kuponger och sedan måste gå genom den bemannade spärren för att få rätt antal kuponger istället för att kunna gå genom den automatiska. Hon har missat ett antal tåg pga det då det snabbt blir köer till luckan.
Nä, smidigt är det sista man kan kalla det.

Jag kan inte hålla reda på zoner när sls personal knappt kan göra det, vad som ska knappas in var och fan och hans moster.
Det behöver du heller inte göra om du inte vill. Lika lite som du behövde göra det med en pappersremsa. Det är bara att räcka fram kortet till busschauffören eller personen i den bemannade spärren och säga hållplatsen för din slutdestination. Precis som med pappersremsan.

... och sedan måste gå genom den bemannade spärren för att få rätt antal kuponger istället för att kunna gå genom den automatiska. Hon har missat ett antal tåg pga det då det snabbt blir köer till luckan.
Men med en pappersremsa var ju alla som inte hade månads- eller årskort tvungna att gå genom den bemannade spärren. Nu är det ju färre som behöver göra det. Det var ju betydligt längre köer tidigare. :confused:

Jag menar inte att negligera de inkörningsproblem som finns med det nya systemet. Men jag får känslan av att många problem egentligen är icke-existerande och beror på att gamla pappersremskramare inte vill lära sig det nya systemet.

Jag räcker fram kortet. De drar fel samtidigt som de muttrar något otrevligt. Sen visar det sig att de dragit fel. De drar för få kuponger, de drar dubbelt eller så visar det sig att de inte dragit något alls.
Systemet fungerade bra i september då allt funkade, från oktober har jag upplevt ovanstående från bussförare i norr- och västerort.

Därefter tar jag t-banan och debiteras ytterligare en gång trots att det bara var tio minuter sen jag påbörjade min resa.

Ja, jag hatar det nya systemet. Fattar inte att de inte bara kunde införa samma system som i London istället, det är ju jättesmidigt?

Man ska ju inte behöva gå in och kolla efter varje resa som man gjort att det inte debiterats fel.
jag som är en slarvig och glömsk människa skulle aldrig kunna hålla koll

kl

Jag kommer sakna Skånetraifken när jag flyttar från Skåne. Faktiskt. Det låter så krångligt på andra ställen. Här är det enkelt och ingen bemanning behövs osv osv. Stockholm verkar rätt...ute?!

Jag satt just och forsokte komma ihag hur det ar dar ... Jag kommer bara ihag att det ar supersmidigt. Lika sa i Washington DC ... som har haft ett snarlikt system sedan urminnes tider. Liksom manga, manga andra stader varlden runt. Undrar varfor SL inte bara tog ett befintligt system som fungerar bra?

Det är helkonstigt, det är därför jag undrar om de blivit mutade, vad hade de att välja på och varför man valde just detta eländiga system. Varför valde man inte något som fungerar i andra storstäder? Hur kan man ha så mycket otur när man tänker?

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 990
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama