Biljetter i Stockholm

Sv: Biljetter i Stockholm

Jag åkte pendeltåg och t-bana för första gången på 7 år förra helgen när jag var på Globen.

Köpte biljett i automaten på tågstationen och betalade med kort, tyckte zonkartan var lättförståelig och gillade de olika valen jag kunde göra.

Ja, jag hatar det nya systemet. Fattar inte att de inte bara kunde införa samma system som i London istället, det är ju jättesmidigt?

Jaaa, London var toppen, fick låna ett oyster card och det var fantastiskt enkelt att kolla saldot och toppa upp kortet.

Jag ska till Stockholm snart och efter att ha läst den här tråden bävar jag lite... VAR köper man kort? Pressbyrån?

Pressbyrån är ett bra val. Eller SL-center om du landar på Centralstationen/T-Centralen.

Ja, det är sjukt smidigt. Vårt nya system här är fullkomligt efterblivet i jämförelse.

I London så kan du ladda på pengar på ditt Oyster card och sen blippar du dig in på stationen och sedan när du går ut igen - då dras pengarna. Du kan lätt se hur mycket du har på det och det drar automatiskt rätt för just den resan du gör.

I Sthlm är det värsta skämtet, varje gång jag åker buss tar det snormycket tid med alla resenärer som inte förstår hur de ska göra (och jag förstår dem precis, detta med 'standardresa' är ju helt puckat).

Om det känns komplicerat och krångligt för mig som infödd Stockholmare som aldrig bott utanför länet så undrar jag hur jävligt det är för tillfälliga besökare?
Jodu, det är rätt intressant när man är tillfällig besökare... Och då känns det ändå som att jag har tvingats försöka lära mig skiten. Men det har hänt mer än en gång att nån sur bussförare har skällt ut mig för att jag inte riktigt vetat hur jag ska skriva på SMSet utan ber om hjälp när jag kliver på. För det SKA man ju ha gjort innan man kliver på bussen.
Som i höstas när jag skulle betala för både mig och två barn, då visste jag inte om det fanns någon speciallösning för alla i samma SMS eller om jag skulle betala tre gånger. Och OJ vad sur gubbfan blev! För det borde jag ju kunnat listat ut! :banghead: Det räckte inte att jag bräkte på småländska att jag inte är från stan.

Det är så det blir när tidtabellerna inte räcker till för att ge service.

Föraren får nästan garanterat sedan höra en massa bajs om att han är sen. Fast bussarna i Sthlm går nästan hela tiden..

Om det tar för lång tid att instruera är det väl bara att släppa på dem utan att behöva betala?

Åh det tar ÄNNU längre tid.
Det är faktiskt jättesvårt att få folk som vill betala att inte betala.
De har svårt att förstå att om föraren har sagt att det är okej så får man inte kontrollavgift om kontrollanterna kommer.

<snip>
Om det känns komplicerat och krångligt för mig som infödd Stockholmare som aldrig bott utanför länet så undrar jag hur jävligt det är för tillfälliga besökare? Jag tänker också på mina gamla föräldrar och hur de klarar av skiten, min pappa hanterar knappt en bankomat, hur ska han lösa detta?

Jag tankte ocksa pa min Mamma och alla hennes aldriga vanner. Det later inte som om de reser mycket nufortiden.:meh:
Sedan kan man ju undra ... finns infon pa fler sprak, sa att man alltsa kan valja sprak ... eller vill man inte ha turister i Stockholm langre?

Det är så det blir när tidtabellerna inte räcker till för att ge service.
Det lär väl inte finnas någon bra lösning på det, men man undrar ju liksom hur man ska göra när man står på en hållplats i skogen i en förort och inte riktigt förstår instruktionerna på tavlan.
Föraren får nästan garanterat sedan höra en massa bajs om att han är sen. Fast bussarna i Sthlm går nästan hela tiden..
Just det där tycker jag är rätt intressant, stockholmarna gnäller över dåliga kommunikationer trots att de sällan behöver vänta särskilt länge innan nästa buss/tunnelbanetåg går.

Det lär väl inte finnas någon bra lösning på det, men man undrar ju liksom hur man ska göra när man står på en hållplats i skogen i en förort och inte riktigt förstår instruktionerna på tavlan.
Annars kan man göra som busschauffören som körde bussen som går förbi oss, barnens kusin skulle åka in till stan, han var då typ 13. Det hade precis blivit kontantfritt på bussarna och det var reklam överallt hur smidigt det var med SMS biljett. Och det kanske det var om man bodde i stan, bodde man på landet så skulle man ha åkt in till stan för att köpa sig ett busskort för att kunna åka, alltså fick barnens kusin inte åka med bussen, busschauffören sa åt honom att gå av och ta nästa buss, 2 timmar senare... Fortfarande utan busskort... Nu har de ändrat igen eftersom vi på landet ringde ett par gånger om dagen för att fråga hur de hade tänkt med biljettsystemet. ;)

Just det där tycker jag är rätt intressant, stockholmarna gnäller över dåliga kommunikationer trots att de sällan behöver vänta särskilt länge innan nästa buss/tunnelbanetåg går.
De är bortskämda! ;) Och det går snabbt att bli det oxå, det räcker med en helg i stockholm och jag kan sucka över att behöva vänta 10 min på nästa. ;)

Jag tankte ocksa pa min Mamma och alla hennes aldriga vanner. Det later inte som om de reser mycket nufortiden.:meh:
Sedan kan man ju undra ... finns infon pa fler sprak, sa att man alltsa kan valja sprak ... eller vill man inte ha turister i Stockholm langre?

Det har jag ocksa undrat. Sjalvklart finns det pa SL-centers men om man som turist kommer pa kvallen efter stangningstid? Av samma anledning tycker jag att det borde finnas ett system sa att man kan betala kontant, precis som man kan i London. Det later sa enkelt att saga "bara att ga till Pressbyran" men folk fran andra lander har faktiskt inte en aning om vad Pressbyran ar och var de finns. Visst fanns det betalautomater vid tag och bussstationer ett tag? Vart tog de vagen?

Nar jag var i Stockholm i augusti och begarde annat an standardresorna sa visste chaufforerna ofta inte vad som gallde heller - och de uttryckte hogljutt sin frustration over detta.

De är bortskämda! ;) Och det går snabbt att bli det oxå, det räcker med en helg i stockholm och jag kan sucka över att behöva vänta 10 min på nästa. ;)

Ja det handlar ju mer om vad man är van vid! Nu åker jag mest pendeltåg iof, men den ska gå 4 ggr i timmen, det kan tyckas mycket för vissa men det är liksom "normalt" för mig. Om den helt plötsligt börjar strula med tiderna, tåg inte kommer etc. så ruckas ju mina rutiner och planering.

Är man van vid att bussen kommer 1 gång varannan timme så tycker man ju säkerligen att 4 ggr i timmen är lyx! Men det är ju vad den personen är van vid och har att relatera till.

Fast vad är en kvarts försening att gnälla över, om man råkar missa en buss eller ett tåg? Här kan man bli stående i två timmar om det är vid fel tid på dagen - och då menar jag bussen ute på riksvägen. I vår by går det förvisso en busslinje, som är anpassad efter skolorna. En buss på morgonen och två på eftermiddagen.... (och morgonbussen kommer fram till järnvägsstationen 5 minuter efter att tåget "bortåt" har gått, upptäckte vi när vi hoppades att maken skulle kunna åka kollektivt när han jobbade 10 mil hemifrån)

Tråkigt att höra att en till råkat ut för det, men då är jag i alla fall inte ensam. Jag bor precis utanför en zongräns men har inte full koll på vart den går. Det måste ändå vara SLs ansvar att se till att deras personal tar rätt betalt av deras kunder.
Det är inte rimligt att varje privatperson dels ska hålla koll på zongränser och hur mycket resan kostar och dels på hur mycket det finns kvar på kortet. Jag kan inte och då har jag tillbringat hela mitt liv i Stockholms innerstad och de norra förorterna. Jag är dessutom bra på att räkna och har ett gott minne men det hjälper inte när maskinerna drar fel och dessutom ser man det inte.

ja men det är ju du mer van vid? Jag är inte van att behöva vänta i timmar på kommunikaton. Jag är van vid att tåget går 4 ggr i timmen och jag planerar efter det. Är tåget 15 min sent så kanske jag missar en väntade buss eller liknande. Klart man istället kan åka tidigare, det gör jag oftast ändå ;) men jag försöker bara förklara att "gnället" nog uppkommer just för att man planerar utefter det man är van vid. Och nog gör man oftast inte det vid en försening, men när det blir förseninger näsan varje dag i vissa perioder, då är det inte så roligt.

Liknande trådar

Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 753
Senast: sjoberga
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 543
Senast: Liran
·
Juridik & Ekonomi Tog tag i att rensa ur ett köksskåp där en hel hylla är fylld med sparade gamla betalda räkningar, tråkiga/ev känsliga papper från ett...
Svar
11
· Visningar
1 990
Senast: Mineur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 665
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama