Bilist som tutar på lösspringande sto med föl!

Dana

Trådstartare
Skulle chipmärka vårt föl och skulle ta det samtidigt med de andra fölen som gick i hagen.

Vi tog med oss 2 ston och deras föl och fick då gå en bit på grusväg för att komma till vårt stall. Nästan framme sliter sig den ena stoet och springer ut på vägen med sitt föl. Ringer till en annan tjej som är borta vid hagen, då de sprang/gick åt det hållet.

Min man följer efter hästen med föl för att möta upp den andra tjejen som väntar vid hagen. Jag står kvar vid vårt stall för att ha koll om det kommer någon bil. Otur så kommer det en bil, jag vinkar åt tjejen att stanna, men hon åker vidare: Försöker få henne att förstå att hon kanske behöver sänka farten lite....

Min man får syn på henne, får henne att stanna och då har hon fått se stoet med föl. Stoet är infångat. Då ska tjejen i bilen åka iväg helt plötsligt, drar iväg med en rivstart, fölet blir rädd, springer ut framför bilen, och hon får tvärnita.

Tjejen blir irriterad, drar iväg igen, lägger sig på tutan och visar fingret.

Som tur var gick allt bra. Vi fick bilnumret så den andra tjejen har ringt polisen, men jag vet inte vad som sas.

Det måste väl egentligen räknas som vårdlöshet i trafik, men händer väl inget så länge det inte hänt någon olycka.

Tyvärr finns ju inte sms-tjänsten kvar på Vägverket så man kan se ägaren på bilen, men jag får hoppas att hon åker förbi när jag är ute, för hon behöver lära sig ett och annat.

Sv: Bilist som tutar på lösspringande sto med föl!

Det går väl att kolla upp ägaren på vv:s hemsida?
Fytusan vilket rikspucko!!! :devil::mad::crazy:

Tråkigt det är med folk som inte har något innanför pannbenet.

Hos mamma när man rider finns det folk som visar noll i hänsyn, en dag fick jag nog, jag hade en sten i fickan ifallatt liksom, men så en dag kommer det ett riktigt rikspucko, och jag hyvar iväg stenen, varpå han tvärbromsar och frågar om jag är dum ihuvudet. Suck.

Gick in på transportstyrelsens hemsida, fick ett namn och sökte på både Eniro och Hitta. Fick samma namn men olika telenummer och kartan visade inte på samma ställe. Hmmm...

Blir bara så arg när folk inte kan visa hänsyn. Är mycket hästar här ute där vi bor.

Kanske ska skriva en insändare i tidningen, typ dagens ris?

en dag fick jag nog, jag hade en sten i fickan ifallatt liksom, men så en dag kommer det ett riktigt rikspucko, och jag hyvar iväg stenen, varpå han tvärbromsar och frågar om jag är dum ihuvudet. Suck.

Hans reaktion var ju riktigt mild, jämfört med hur jag skulle ha reagerat om någon kastade sten ut i vägen..

Instämmer. Kan verkligen två fel göra ett rätt?

Instämmer. Kan verkligen två fel göra ett rätt?

Nä, men två fel kan förhindra en olycka. Hon fick stopp på bilen...

Jag har haft häst i Stockholms förort och sett förstahand exakt hur jävla otäckt det kan gå när folk utan vett kör bil i närheten av hästar. Om alternativen är att riskera landa på någons huv med 800kg häst över sig eller en lackskada och en förbannad förare så är mitt val enkelt.

Fick förstås uppfattningen att föraren tvärbromsade för att kunna fråga om hon var dum i huvudet. Har annars oerhört svårt att förstå varför det skulle förhindra en olycka att kasta sten.

Fick förstås uppfattningen att föraren tvärbromsade för att kunna fråga om hon var dum i huvudet. Har annars oerhört svårt att förstå varför det skulle förhindra en olycka att kasta sten.

För att föraren stannade?

Liksom puckon till förare plötsligt kör försiktigt om hästens rumpa riktas ut mot bilen eller hästen börjar veva med hovarna... "Akta lacken för fan!"
Det kan man kalla prioritering...

Jag tar absolut inte människor som kör oförsiktigt i närheten av djur eller barn (eller någonting förresten) i försvar men funderar rätt mycket på vad som kan hända om fler ryttare agerar på det här viset. Kan ju faktiskt bli så att vissa bilförare verkligen blir hatiska och därmed mycket farligare än tidigare vad gäller ryttare.

Själv kan jag konstatera att vi har inte problemet där vi rider. Jag har häst i byn där hästarna är fler än invånarna. Nästan alla som kör där är beredda på att det dyker upp hästar på vägen när som helst. Alltså kör man lugnt och fint. Även jag. Kollar in hästarna och undviker att komma för nära och hastiga manövrer som kan skrämma hästarna.

Det låter som ett trevlig samhälle du bor i. Här är det väldigt annorlunda.

Jepp, det är underbart. Tyvärr bor jag inte där men jag har förmånen att få ha häst där.

En av mina stallkamrater red på en äng. På vägen intill (väldigt lite trafik) stannar en bil och ett gäng killar hivar ut trumpeter och börjar bröla mot ekipaget. De får ingen reaktion (stabil häst) så de åker vidare...

Hade det varit jag hade jag blivit rejält skadad efter en skentur.

Jag kan inte förstå hur en människa som är gammal nog att ta körkort inte kan inse de möjliga konsekvenserna av en sån grej. En människa kan bli allvarligt skadad och till och med dö.

Ack ja och den siste idioten är ännu ej född.:crazy::crazy:

Som sagt, sökte ju efter namnet på ägaren på bilen. Fick ju 2 olika träffar.

Den ene bor på en hästgård så hon borde ju ha lite koll med detta om hästar. Den andre bor i ett samhälle, men kan ju likväl kunna visa hänsyn ang hästar.

Känner bara så länge polisen inte anser att det skett en olycka vill man ju ändå att bilisten ska förstå hur man kanske visar lite hänsyn då det finns hästar omkring särskilt föl.

Har ju egentligen inte med trådens överskift att göra, men ser att några reagerade på detta. Skulle själv ha "sten" i fickan för att kasta framför bil som inte kan visa hänsyn och kör för fort.

Det finns alltför många bilister här som inte visar hänsyn, fast många rider förbi här.

Tråkigt det är med folk som inte har något innanför pannbenet.

Hos mamma när man rider finns det folk som visar noll i hänsyn, en dag fick jag nog, jag hade en sten i fickan ifallatt liksom, men så en dag kommer det ett riktigt rikspucko, och jag hyvar iväg stenen, varpå han tvärbromsar och frågar om jag är dum ihuvudet. Suck.

Har ju egentligen inte med trådens överskift att göra, men ser att några reagerade på detta. Skulle själv ha "sten" i fickan för att kasta framför bil som inte kan visa hänsyn och kör för fort.

Det finns alltför många bilister här som inte visar hänsyn, fast många rider förbi här.

ursäkta men är ni helt blåsta eller? :eek: Vad vill ni ha ut av att kasta just en STEN på en bil och sabba lacken? vill ni bli polisanmälda för skada på annans egendom? att kasta sten på bilar är sabotage och det ska man få böter, betala skadestånd och få prick i registret för.. :mad:
skulle jag köra förbi nån av er i vettig hastighet, med god marginal utan att varva motorn eller något, och man får en sten på bilen, ja då skulle det ta hus i helvete..

det ni vill är väl att få en REAKTION, och inte en edsvuren fiende.. så ta med er en näve havre istället, det smattrar på bilen men gör absolut ingen skada på lacken, då får ni er reaktion men slipper polisanmälan..

BeastieBabe: innan du svarar kan det vara bra att läsa inlägget först....

Skrev sten i parentes, skrev även framför bilen

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama