Bilist som tutar på lösspringande sto med föl!

Sv: Bilist som tutar på lösspringande sto med föl!

KL
Hade faktiskt en polare som drog ett spö i rutan på en som passerade. Han förtjänade det dock och jag anser att kör man så jäkla nära så man ens når bilen med ett dressyrspö så är de åt helskotta för nära. Han blev vansinnig men hon bet ifrån rätt bra hon med och informerade honom om att han skulle vara förbannat lycklig över att det endast var spöet som träffade och inte hela hästen. Han blev tyst och körde därifrån. Blev dock inga skador på bilen!

KL: Rida ut mitt på vägen kan funka om inte bilisten bakom börjar tuta som en galning för att man ska flytta sig.:devil:

Sen har vi ju de som kör upp bredvid och kör l-å-n-g-s-a-m-t för att barnen i baksätet ska få titta ordentligt på den fina pållen.

Känner att denna tråd börjar spåra ur. Kan vi sluta med denna "stenkastning"?

Jag ville bara med denna tråd få fram hur man går tillväga när inte polisen anser att det ändå inte skett en olycka, finns inget att göra.

I det läget min man hamna i bla hade det kanske inte varit dumt att ha något att kasta framför bilen. Tjejen drar iväg, fölet blir rädd och springer framför bilen. Hon tvärnitar för att fölet inte ska bli påkört.

Kan man då inte vänta tills man gått iväg med stoet och fölet innan man drar iväg igen? Hon rivstartar ju igen efter fölet sprungit undan, lägger sig på tutan och visar finger. Min man hade ju fullt upp med stoet och fölet, även tjejen som mötte upp oss vid hagen. Tjejen i bilen hade ju absolut inte tid att vänta, tid att prata med oss....

Är fortfarande skärrad för vad som kunde hänt, men man tänker inte alltid logiskt vid dessa situationer.

Måste faktiskt bara göra ett tillägg i stendebatten.
Nån skrev att det var samma bilar och man visste vilkna det var. Ta då kontakt med personerna, prata med dem och förklara vad som kan hända.

Har man en så lugn häst att man hinner kasta en sten, dessutom så noga att man kastar den FRAMFÖR bilen, då är det väl bättre att ha en penna med, skriva ner reg.nr och ringa upp personen. Biter bättre tror jag.

(för övrigt tycker jag att havren va en bra idé om personen i fråga ändå inte lyssnar)

Red ofta förbi en riksväg förr, och vid ett antal tillfällen har bilar (och lastbilar) hängt sig på tutan när man ridit förbi. Hade som tur var en kolugn häst, men det höll på att gå riktigt illa en gång när hon va på bushumör och sprallade till när en lastbil tutade och kanade ner i ett stort krondike, hade hon snubblat hade jag kunnat hamna under henne och då hade vi varit fast... och det är såpass djupt att ingen hade sett oss från vägen heller. Så det finns enormt många korkade idioter. Men det som just bitit bäst har varit att ta en snack med dem (i de fall vi vetat vilka det är).

Senast ändrad:

Det lär dessutom funka med vilket spö som helst, inte bara en carrot stick (som jag antar att du menar). Smart metod! :laugh:

Jag skulle inte förvänta mig att en bilist skulle stanna och vara lugn och trevlig efter att ha fått en sten på bilen.
Men efter att ha blivit omkörd så att min och hästens säkerhet riskerats (och det kanske tom hänt nått) är jag inte heller lugn och trevlig. :devil:
Jag har aldrig kastat en sten i ett sånt läge, då jag är så naiv (och har kort minne kanske) att jag inte räknar med att folk ska bete sig som de faktiskt gör ibland, så jag har aldrig någon sten till hands.
Men när det varit en incident... hade jag haft en sten i näven då så hade jag kastat. I vredesmod om inte annat. Jag har ett väldigt hetsigt temperament i vissa situationer.. Och utsätter folk mig och mina djur för fara för att de är dumma i huvudet och respektlösa, ja, då brinner stubinen snabbt :crazy:

Spömetoden lär funka så länge spöet är tillräckligt tydligt så att bilisten upptäcker det på långt håll. Ett litet tanigt svart dressyrspö tror jag inte att man hinner uppfatta i tid. Om man inte sätter en liten påse eller nått i ändan.
Ja, hur som helst är det en bättre metod då det förebygger situationen, för även om jag har en hämnd-sten i fickan så hjälper det inte mig och hästen blir tossig och någon blir skadad. Förutseende är bättre och effektivare än hämnd.

Känner att denna tråd börjar spåra ur. Kan vi sluta med denna "stenkastning"?

Jag ville bara med denna tråd få fram hur man går tillväga när inte polisen anser att det ändå inte skett en olycka, finns inget att göra.

I det läget min man hamna i bla hade det kanske inte varit dumt att ha något att kasta framför bilen. Tjejen drar iväg, fölet blir rädd och springer framför bilen. Hon tvärnitar för att fölet inte ska bli påkört.

Kan man då inte vänta tills man gått iväg med stoet och fölet innan man drar iväg igen? Hon rivstartar ju igen efter fölet sprungit undan, lägger sig på tutan och visar finger. Min man hade ju fullt upp med stoet och fölet, även tjejen som mötte upp oss vid hagen. Tjejen i bilen hade ju absolut inte tid att vänta, tid att prata med oss....

Är fortfarande skärrad för vad som kunde hänt, men man tänker inte alltid logiskt vid dessa situationer.

Personligen undrar jag hur det där inte kan vara vårdslöshet i trafik?

Och du tror att vi menar att man ska kasta sten på de bilförare som sköter sig? Ursäkta men är DU helt blåst i huvudet, för att låna dina ord.

Vi pratar om en extrem åtgärd för att förhindra en olycka då det finns gott om dårar som INTE passerar i vettig hastighet UTAN god marginal OCH GÄRNA "varvar" OCH tutar.

Vad gör bilföraren "rikspuckot" ovanstående om inte med uppsåt vill skada eller skrämma ryttaren/hästen?

Inte på något sätt vill jag uppmuntra ryttare till att kasta sten på bilar. Dock kan jag förstå, då jag befunnit mig i sitsen, att man tar till de medel man kan för att freda sig.
Tänk att det finns lika många ryttare på vägarna som det finns åsikter om hur bilister bör passera ett hästekipage.. att köra 50kmh i jämn hastighet förbi ett hästekipage med god marginal är kanske helt fel för en viss ryttare.. medans en annan irriterar sig när bilisterna saktar ner till 30kmh..

blir en ryttare irriterad och kastar sten vet man fan aldrig när..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama