Bilist som tutar på lösspringande sto med föl!

Sv: Bilist som tutar på lösspringande sto med föl!

Du skrev sten vilket betyder sten eller annat pingisbollsstort stenhårt föremål och att kasta något i den kategorin mot en bil är att med uppsåt vilja skada bilen eller skrämma föraren till olyckstillbud..

kastar nån något framför min bil reagerar jag direkt att personen som kastade den ville träffa min bil men missade..

hur gammal är du egentligen? som anser att det är OK att uppträda vårdslöst bara för att andra gör det?

PS, du behöver inte skriva mitt nick i början av inlägget, när du klickar på "snabbsvar" i mitt inlägg adresseras ditt inlägg till mig automatiskt, kolla i rubrikraden över ditt skrivna inlägg: "Svar på Sv: Bilist som tutar på lösspringande... av BeastieBabe" :)

Senast ändrad av en moderator:

Sabba lacken är väl minsta problemet. Träffar stenen "rätt", så kan vindrutan flyga i miljarder bitar och rejäl olycka kan ske.

skulle jag köra förbi nån av er i vettig hastighet, med god marginal utan att varva motorn eller något, och man får en sten på bilen, ja då skulle det ta hus i helvete..

Och du tror att vi menar att man ska kasta sten på de bilförare som sköter sig? Ursäkta men är DU helt blåst i huvudet, för att låna dina ord.

Vi pratar om en extrem åtgärd för att förhindra en olycka då det finns gott om dårar som INTE passerar i vettig hastighet UTAN god marginal OCH GÄRNA "varvar" OCH tutar.

Du skrev sten vilket betyder sten eller annat pingisbollsstort stenhårt föremål och att kasta något i den kategorin mot en bil är att med uppsåt vilja skada bilen eller skrämma föraren till olyckstillbud..

Vad gör bilföraren "rikspuckot" ovanstående om inte med uppsåt vill skada eller skrämma ryttaren/hästen?

Inte på något sätt vill jag uppmuntra ryttare till att kasta sten på bilar. Dock kan jag förstå, då jag befunnit mig i sitsen, att man tar till de medel man kan för att freda sig.

Senast ändrad:

Dagens vindrutor flyger inte i miljoner bitar, de går sönder men har en beläggning som gör att rutan ändå håller ihop.
Om man fortfarande pratar småsten vill säga och inte klippblock.

Men varför skulle det förhindra en olycka om ni kastar sten på bilen? :crazy: Förlåt, men jag förstår verkligen inte.

För att bilen STANNAR....

Jag har aldrig kastat en sten och kommer förmodligen aldrig att göra det heller.

Dagens vindrutor flyger inte i miljoner bitar, de går sönder men har en beläggning som gör att rutan ändå håller ihop.
Om man fortfarande pratar småsten vill säga och inte klippblock.

Fast alla har ju inte jättenya bilar med "dagens rutor" = det kan ske och även om inte rutan går i miljarder bitar, så kan det ske en olycka om den som kör bilen får en sten kastad mot bilen, stenen träffar vindrutan och föraren blir skrämd/rycker till/väjer etc.

Edit: Tydligen kan rutor krossas: http://sydsvenskan.se/malmo/article312319/Kastade-sten-pa-bil---krossade-rutan.html

Men ni säger ju att ni inte skulle kasta på någon som inte uppförde sig illa. Har personen redan uppfört sig illa så är ju olycksrisken redan där så att säga, att kasta en sten på bilen bara för att få den att stanna efter olycksrisken är ju bara... jätteonödigt.

Exempel:
Bilen kommer (här kastar ingen sten för bilföraren har inte gjort något fel än)
Föraren gör någonting dåligt, exempelvis lägger sig på tutan eller blåser förbi
Olyckan sker nu om den gör det
Nu har föraren visat sig vara en idiot, alltså kan man (enligt er) kasta sten på bilen
Bilen stannar

Jaha, och sedan då? Skadan är ju redan skedd, det spelar väl ingen roll om bilen stannar efteråt att föraren betett sig dåligt? Då kan man ju inte säga att man kastar stenen för att minska risken, för risken har redan uppkommit. Svårt att förklara i ord, men som sagt så fungerar inte dina argument alls i mitt huvud.

Det finns helt störda förare, folk som verkligen måste vara tappade bakom en vagn eller aldrig ha sett en häst eller inte ha medmänsklighet nog att bry sig om personen på ryggen på hästen. Jag skulle kunna svära mig blå över folk som gör idiotsaker när de möter ett ekipage på vägen. Men kasta sten eller på annat sätt "attackera"? Aldrig. Då är man inte mindre rutten själv.

Ja för att inte tala om vad som kan hända om bilen susar förbi 800kg häst på 30cm avstånd i 90km/h på grusväg och kanske får för sig att tuta samtidigt. Många bilförare anser inte att hästar hör hemma på vägarna och tar sig gärna friheter att demonstrera det. Jag har själv varit med om det många gånger.
Vi hade en gubbe som gömde sig bakom sin häck och smällde med kastrull-lock, samt ibland avfyrade sitt gevär, när man passerade på en ridstig som markägarna gått med att man fått använda. Tänk dig honom bakom en ratt... :crazy:

Hela syftet med stenen är ju att få en dåre som närmar sig på ovanstående vis att sakta ner/stanna för att undvika en olycka. Jag pröjsar hellre för en omlackering än hamnar under hästen i ett dike...

Vet du vad småflickorna i mitt stall gjorde när dårarna kom susandes på vägarna i sina bilar?
De red ut mitt på vägen för att få dem att sakta ner... Det var det enda de tyckte att de kunde göra.

Ofta kände man igen bilarna och visste vilka det var som körde som idioter. Att kasta en sten (dansa ut sin häst på vägen) gör man alltså INNAN, för att få bilen att SAKTA NER.

Är det bara jag som i praktiken mött sådana bilister i trafiken och undrat om det är idag jag ska dö?

Jag skulle inte göra någotdera, jag skulle se till att det lades upp ett fartgupp på vägen, en skylt i diket och sedan skulle jag ta bilnummer på dåren. Att kasta en sten mot bilen skulle aldrig vara någonting som slog mig att jag kunde göra, förstår verkligen inte logiken i det.

Jag rider inte på såna vägar, och måste jag ta mig förbi dem så hoppar jag av och leder. Av någon outgrundlig anledning verkar bilisterna ha mer förståelse så fort det inte är ett ekipage utan en människa med en häst vid handen... :grin:

Jag tänker inte försvara beteendet in i det sista för det är inget jag själv ägnar mig åt (kasta sten på bilar), jag menar bara att det handlar om mer än att "vandalisera oskyldiga förares små ögonstenar".

Logiken bakom självbevarelsedrift? Där har nog många gjort mer än att kasta småsten i tajta situationer.

Nej, jag fattar det och det är inte meningen att hoppa på dig personligen om du känner att jag gör det :) Jag vet att det handlar om mer än så, och för mig handlar det inte om att repa lack utan om att det är ett straffbart beteende.

Det handlar ju inte om att tappa logiken pga självbevarelsedrift utan om ett beräknande beteende om man har med sig en sten i fickan för att kasta på bilar som kommer i för hög fart. Att vandalisera/göra knäppa saker för att man får panik och tappar kontrollen över sig själv är en sak, men att planera det är inte okej. Det är aldrig, aldrig okej.

skulle jag köra förbi nån av er i vettig hastighet, med god marginal utan att varva motorn eller något, och man får en sten på bilen, ja då skulle det ta hus i helvete..

Jag tror nog att de bara skulle kasta något på en bil som kör som en idiot förbi ekipaget. Finns ju ingen mening med att kasta på "bra" bilister.

Bilen stannar

Jaha, och sedan då? Skadan är ju redan skedd, det spelar väl ingen roll om bilen stannar efteråt att föraren betett sig dåligt? Då kan man ju inte säga att man kastar stenen för att minska risken, för risken har redan uppkommit. Svårt att förklara i ord, men som sagt så fungerar inte dina argument alls i mitt huvud.

I mitt resonemang skulle stenen användas för att göra föraren uppmärksam på hur jävla tokigt det kan bli om man beter sig som h*n just gjort.
Jag har flera gånger varit med om att bilar bränt förbi och/eller betett sig så att det uppkommit en stor risk för skada på både folk och fä. De har antingen inte sett detta, eller inte brytt sig, de har iaf bara bränt vidare.
I dessa situationer skulle jag vilja ha medel att få stopp på bilf*n och presentera föraren för den orsakade situationen. På så vis KANSKE den personen lär sig något om hur man kan passera djur. Nästa gång kanske det är en hel hästkropp som hamnar på motorhuven...

Jag kan nog se en sten i fickan som ett självförsvar, snarare än planerad skadegörelse. Man rider ju inte ut i syfte att kasta sten...

Nuförtiden rider vi med en lite annan sorts "spö", det är en 120 cm glasfiberpinne(typ) med en lika lång "snärt". Efter att flera gånger blivit utsatt för idioter i bilar använder jag nu mitt "spö" för att skapa utrymme runt min häst i trafiken, om en bilist kör på min pinne och skadar sin lilla skitbil så är det hans problem och ansvar :idea::devil:

(nej, vi har inte skaffat dessa "spön" pga bilister, utan pga att vi tränar enligt en annan metod, men de är bra att ha i trafiken också...)

Lite OT men...

jo, rutor kan krossas. Oftast är det bara VINDrutan som är gjort av detta säkerhetsglas, medan andra rutor inte är det. Detta betyder ju heller inte att vindrutan inte kan krossas, bara det att i rutan finns det en "film" som gör så att allt hålls ihop.

Har tyärr svårt att tro att en kastad sten mot bilen skulle medföra att bilisten stannar och sedan i lugn och ro lyssnar på dig för att sedan komma till insikt om att det är han eller hon som gjort fel. Bilisten lär bli skogstokig och göra allt annat än att lyssna. Istället lär det bli ett jäkla liv.

Men det är vad jag tror.

Där är en betydligt bättre metod! Att lugnt och fint visa att "nu är jag på den här vägen och jag behöver mer utrymme än vad det verkar". Det är, till skillnad från stenkastning, en tydlig signal till bilens förare att det är dags att sakta ner. Du ger dessutom föraren en faktisk chans att välja att sakta ner eller stanna innan du gör någonting dumt själv. Att få en sten kastad efter sig eller på sig är, för mig i alla fall, inte en självklar signal att "Oj, jag ska nog stanna/skärpa mig/sakta ner", men får jag ett farthinder framför ögonen så gör jag såklart det.

Det lär dessutom funka med vilket spö som helst, inte bara en carrot stick (som jag antar att du menar). Smart metod! :laugh:

ursäkta men är ni helt blåsta eller? :eek: Vad vill ni ha ut av att kasta just en STEN på en bil och sabba lacken? vill ni bli polisanmälda för skada på annans egendom? att kasta sten på bilar är sabotage och det ska man få böter, betala skadestånd och få prick i registret för.. :mad:

Hon skrev ju "framför" bilen ...

*kl*

Jag kan visst se situationer då det är kan vara "bra" att kasta en sten framför bilen, som t.ex. i en situation liknande TS läge:

Min man får syn på henne, får henne att stanna och då har hon fått se stoet med föl. Stoet är infångat. Då ska tjejen i bilen åka iväg helt plötsligt, drar iväg med en rivstart, fölet blir rädd, springer ut framför bilen, och hon får tvärnita.

Bilist som stannar till/saktar ned men sedan får för sig att göra en rivstart i en farlig situation med lösa eller rädda hästar, om en sten då landar någon meter framför bilen så kan en krock med häst undvikas.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 903
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 671
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama