*Bildtråd* Ni har ingen???

Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Bara för en person är just veterinär så har dom inte alltid rätt.
Jag har samtalat med en hel del rent ut sagt "spån" men även med otroligt yrkesskickliga veterinärer.

Självklart är jag en bukeskribent,
Jag har ridit för en av BB`s elever i 4 år & har aldrig ens varit i närheten av dom förböjningar som du uppvisar på ditt fotoalbum.
Har varken hört eller sett någon av han elever förespråkar sådan ridning & mig vetandes så förespråkar inte BB den ridningen iheller.
Ingen av dom större A/R/klassiska ryttarna jag umgås/samtalar med förespråkar den sortens ridning.

Min tränare hade rent ut sagt slitit mig av hästen & skickat in mig i sargen om hon fått reda på att jag hade ridit på det viset.

för att få hästen lösgjord i nacke & rygg måste du få den att jobba m bakdelen först, inte att gå på bogarna.

får man fråga vem som är tränare? Mest så det inte är en elev som rider för en elev som i sin tur rider för en elev till BB själv. Det förekommer!!

Och nu sju stycken. Kan tillägga att jag är utbildad instruktör, samt undervisar i klassisk dressyr, och i mina ögon är den träning som syns på bilderna inget annat än nedbrytande.
Men snyggt paddockstaket!

Jag ska göra ett sista inlägg i detta forum (varför trodde jag att man skulle kunna följa det som står i början av denna tråd?!?) :angel: :rofl:

Ni bör nog noga städa i era egna led. Flera av er rider för samma tränare som mig. ;) Veterinären vet jag flera av er som anlitar. ;) Båda två är välutbildade och det har skrivits massa berömmande artiklar om båda i flera hästtidningar bla Hästfocus. Det är ingen elev, till en elev, till en elev utan denna tränare är direkt utbildad av Bent och har tagit riddartiteln i ett steg(kan nog vara flera steg men det vet jag inte).

Tränaren flera ekipage som tävlar (hmm kanske det som är "felet") i höga klasser både i hoppning och dressyr framgångsrikt.

Jag tror fortfarande mer på dom båda än vad ni skriver om ni så blir 100 stycken som skriker i den här tråden.

Tror ni på allvar att jag red hästen fast i den formen? Isåfall är ni mer naiva än jag kunde föreställa mig. :eek: Det finns ju bilder (flera stycken) där hon inte rids böjd. Hon reds böjd något steg här och där men eftersom kameran tar 2,5 bilder i sekunden så kanske det inte syns?!

Tack och adjö på detta forum. Får söka information på annat ställe i framtiden. :cool:

tycker hästen ser ngt framtung ut på den bilden.
plus snedställd i huvudet.

25.jpg

min travare. i liknande bild.

Knapplån

Jag kan lika gärna hänga ut mig själv. ;)
Här är jag och min ponny.
På bilderna är jag sned och låst i ryggen. Det är därför jag sitter så illa. På andra bilden är jag och häst för första gången på ett nytt ställe. Han blev väldigt stressad. Så jag drog ner energin och bara försökte få honom avslappnad.

ZebLektionMini.jpg

ZebVrmd2005Mini.jpg

pellen skrev:
På flera bilder är ju hästen kraftigt förböjd men vissa bilder, såsom denna:
http://www.pixbox.se/pic_show_id4181544.html
skiljer sig ju inte mycket från andra bilder jag sett här på Buke som skildrar den s.k. framåt-nedåtsökningen.

Jo men pga den kraftiga förböjningen så går ju hästen i stort sett framstupa, du ser ju själv hur långt efter bakdelen är och hur långt inunder hästen frambenen är, det skall ju vara lite mer tvärtom även i framåt nedsökningen och särskilt där är det ju viktigt.

Kolla Stiletts bild, helt annorlunda i samma position.

Jag vet att jag inte är någon superryttare eller har en superhäst. Men du kan ju inte säga att mina bilder är mycket sämre än vad andra visat upp här på barock och andra forum.
Och jag rider för nämda tränare. Vi är en del som rider för dem i vårat stall. Och ingen har forlörat tankeförmåga eller förmåga att se kritiskt på saker. Och det är ingen som rider sin häst på ett skadligt vis.
Något sektliknande beteende har jag inte varit med om. Men vi tycker vi har bra tränare. Och kvittot på det är väl glada, stolta och nöjda hästar. Som gåtts igenom av diverse massörer, veterinärer etc och enbart fått beröm. Det tycker jag visar på att hästarna mår bra.

Ja har iaf aldrig upplevt att någon av mina tränare bett mig göra något som är skadligt för min häst. Och jag kan tänka själv och se om min häst går på ett felaktigt sätt. Jag må inte rida så jättebra. Men jag kan en hel del teori.

Jag tror att bilderna som visats tidigare i tråden inte riktigt är vad tränaren är ute efter. Jag tror att man bara ville få en häst som är kort och hög att lära sig att sänka sig. Och att man försöker lära hästen att sänka sig genom böjning. Men att ryttaren, som är lite ovan vid detta ridsätt, inte riktigt får till det. Jag tror att man här skiter i form i övrigt bara man får hästen att släppa den psykiska och invanda barriär den har mot att sänka sig. Och så vill man nog ha den längre eg. Samt att man bara använder så mkt böjning under något pass.
Men jag vill inte direkt uttala mig åt någon annan. Och vill ni veta varför eller diskutera kring det kanske ni bör kontakta dem ni pratar om.

Senast ändrad:

tuaphua skrev:
Jag vet att jag inte är någon superryttare eller har en superhäst. Men du kan ju inte säga att mina bilder är mycket sämre än vad andra visat upp här på barock och andra forum.
Och jag rider för nämda tränare. Vi är en del som rider för dem i vårat stall. Och ingen har forlörat tankeförmåga eller förmåga att se kritiskt på saker. Och det är ingen som rider sin häst på ett skadligt vis.
Något sektliknande beteende har jag inte varit med om. Men vi tycker vi har bra tränare. Och kvittot på det är väl glada, stolta och nöjda hästar. Som gåtts igenom av diverse massörer, veterinärer etc och enbart fått beröm. Det tycker jag visar på att hästarna mår bra.

Ja har iaf aldrig upplevt att någon av mina tränare bett mig göra något som är skadligt för min häst. Och jag kan tänka själv och se om min häst går på ett felaktigt sätt. Jag må inte rida så jättebra. Men jag kan en hel del teori.

Jag tror att bilderna som visats tidigare i tråden inte riktigt är vad tränaren är ute efter. Jag tror att man bara ville få en häst som är kort och hög att lära sig att sänka sig. Och att man försöker lära hästen att sänka sig genom böjning. Men att ryttaren, som är lite ovan vid detta ridsätt, inte riktigt får till det. Jag tror att man här skiter i form i övrigt bara man får hästen att släppa den psykiska och invanda barriär den har mot att sänka sig. Och så vill man nog ha den längre eg. Samt att man bara använder så mkt böjning under något pass.
Men jag vill inte direkt uttala mig åt någon annan. Och vill ni veta varför eller diskutera kring det kanske ni bör kontakta dem ni pratar om.

Men om du är så insatt i teorin borde du kanske veta att det inte handla om huvudets position när man ska få hästen att slappna av. Du kan inte för allt smör i Småland få, varken fysisk eller psykisk avslappning med den sortens övning.

Jag kan inte hålla med om att de skiter i formen, det är ju precis det de inte gör, huvdet ska ner, därmed Bastu, huvudet ska flexas, därmed Bastu, bilderna talar för sig själv.

Kan inte nån för någon gång skull bara ta o skita i huvudets placering och bara inse att man inte kan bygga häst på det viset.

(Kan kan man men så blir det också som det blir)

Dessutom säger ju Professorer och utredningar att steglängden minskar med Hyperflexion, varför söker man efter detta i en avslappningsövning? Det får jag inte ihop. Även om det är en marginell minskning så finns den, vilket innebär en dörr som stängs, inte en dörr som öppnas.

Pilen som denna ryttare skjuter hamnar i ryttarens fot.

Och vad det gäller att jag skulle träna för ovan sagda tränare, tillåt mig småle, för det skulle ske, över min döda kropp.

*KNAPPLÅN*

NU byter vi diskussionsbilder!!!!

Nu räcker det!!!

Alla kommentatorer i tråden, som rider som en dröm, i ett helt pass, andra gången de rider för en ny tränare, får annars lägga in en hel bildserie från andra passet de själva rider för en ny AR-tränare, där de rider helt klanderfritt från början till slut.

Jag har varit frikostig med mina bilder, sen första gången jag red för tränare och det lät likadant då, att jag och min tränare sågades totalt. Men nu när jag ridit för min tränare i 3 år, så får jag sällan några sådana sågande kommentarer.

Därför anser jag, att nu räcker det med motorsågen i just det här ämnet.

Tack för mig

Mvh

IngelaH, som absolut inte heller tycker att det ser vackert ut och inte heller rider sin häst, för att det ska se ut så som det gör på den aktuella bildserien. Men alla måste få "börja om" någonstans, för att få det att bli bättre. :bow:

Men Ingela, detta är ett diskussionsforum..
håller med att elaka kommentarer ska undanbedes.
Men man måste ju få påpeka om ngt kan se ut vara lite fel, eller åt fel riktning och därefter ge tips på vad som kan vara bättre. Jag tror säkert att alla är medvetna om att detta är ett forum, och bilder är bilder och kanske inte speglar 100% av verkligheten, men så finns det även ett ordspråk att "bilder aldrig ljuger". Igentligen vore filmer det bästa att kunna lägga in, men alla har inte den möjligheten.

Jag förstår för det första inte varför du har en så otrevlig ton. Och för det andra förstår jag inte varför du svarar på något som Tasja sagt till mig.
Jag känner inte Tasja, har aldrig träffat människan.

Du kan säkert mer teori än mig. Det kan du nog egentligen utan tvekan.
Vad jag sagt är att jag inte riktigt tror att bilderna visar vad tränaren var ute efter. Det är en ryttare som endast ridit Akademiskt 2 gånger. Märk väl att jag inte vill förolämpa ryttaren.

Att be hästen sänka sig i hals och nacke, och söka sig framåt nedåt tror jag inte jag är ensam om att syssla med. Vare sig inom vanlig dresssyr eller Akademiskt dito. Eftergift, avspänning, framåt/nedåt och stretching av överlinje ser jag som något gott. Och det tror jag många andra gör med.

IngelaH skrev:
Alla kommentatorer i tråden, som rider som en dröm, i ett helt pass, andra gången de rider för en ny tränare, får annars lägga in en hel bildserie från andra passet de själva rider för en ny AR-tränare, där de rider helt klanderfritt från början till slut.

Min bild är från första tillfället jag red för den tränaren ;)

Tillägg:
Vad är det som ser så fruktansvärt ut på mina bilder? Jag rider på det sätt jag blivit lärd och på ett sätt som jag tycker verkar logiskt och bra för mig och häst. Men du får gärna, utan att vara alltför otrevlig, tala om vad det är som ser så vansinnigt ut på mina bilder? Eftersom jag rider på det sätt jag blivit lärd av mina tränare.

För visst ser jag att det inte ser alltför bra ut, det är ju inget avancerat. Vi har mycket lång väg kvar att gå. Men vi jobbar på det, försöker och har kul. Mer tycker jag inte man kan begära.
Och hästen har aldrig tyckt att dressyr varit roligare. Han är jättestolt över vad han kan.

Vet inte om det var "första gången", men här är en sex år gammal bild av mig på samma häst. Kan ha varit första gången vi provade kandar. Jag har inte heller gjort någon drastisk kursändring i min ridning, så jag kan inte säga när jag "började" rida akademiskt.

cillamazal.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 501
Senast: Badger
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Senast: fio
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar