Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???
tuaphua skrev:
Jag vet att jag inte är någon superryttare eller har en superhäst. Men du kan ju inte säga att mina bilder är mycket sämre än vad andra visat upp här på barock och andra forum.
Och jag rider för nämda tränare. Vi är en del som rider för dem i vårat stall. Och ingen har forlörat tankeförmåga eller förmåga att se kritiskt på saker. Och det är ingen som rider sin häst på ett skadligt vis.
Något sektliknande beteende har jag inte varit med om. Men vi tycker vi har bra tränare. Och kvittot på det är väl glada, stolta och nöjda hästar. Som gåtts igenom av diverse massörer, veterinärer etc och enbart fått beröm. Det tycker jag visar på att hästarna mår bra.
Ja har iaf aldrig upplevt att någon av mina tränare bett mig göra något som är skadligt för min häst. Och jag kan tänka själv och se om min häst går på ett felaktigt sätt. Jag må inte rida så jättebra. Men jag kan en hel del teori.
Jag tror att bilderna som visats tidigare i tråden inte riktigt är vad tränaren är ute efter. Jag tror att man bara ville få en häst som är kort och hög att lära sig att sänka sig. Och att man försöker lära hästen att sänka sig genom böjning. Men att ryttaren, som är lite ovan vid detta ridsätt, inte riktigt får till det. Jag tror att man här skiter i form i övrigt bara man får hästen att släppa den psykiska och invanda barriär den har mot att sänka sig. Och så vill man nog ha den längre eg. Samt att man bara använder så mkt böjning under något pass.
Men jag vill inte direkt uttala mig åt någon annan. Och vill ni veta varför eller diskutera kring det kanske ni bör kontakta dem ni pratar om.
Men om du är så insatt i teorin borde du kanske veta att det inte handla om huvudets position när man ska få hästen att slappna av. Du kan inte för allt smör i Småland få, varken fysisk eller psykisk avslappning med den sortens övning.
Jag kan inte hålla med om att de skiter i formen, det är ju precis det de inte gör, huvdet ska ner, därmed Bastu, huvudet ska flexas, därmed Bastu, bilderna talar för sig själv.
Kan inte nån för någon gång skull bara ta o skita i huvudets placering och bara inse att man inte kan bygga häst på det viset.
(Kan kan man men så blir det också som det blir)
Dessutom säger ju Professorer och utredningar att steglängden minskar med Hyperflexion, varför söker man efter detta i en avslappningsövning? Det får jag inte ihop. Även om det är en marginell minskning så finns den, vilket innebär en dörr som stängs, inte en dörr som öppnas.
Pilen som denna ryttare skjuter hamnar i ryttarens fot.
Och vad det gäller att jag skulle träna för ovan sagda tränare, tillåt mig småle, för det skulle ske, över min döda kropp.