Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???
Tasja skrev:
För att få just den här hästen att länga ut halsen och inte krypa upp måste jag först få böjningen och ibland blir det lite för mycket innan hon länger ut. Det är inte rollkur, långt ifrån. Rollkur låser fast nosen mot bogen. Hon är inte på något sätt fastlåst i denna formen utan ett jobb som vi just nu måste göra för att stretcha ut yttersidorna. Hon lägger annars nosen åt sidan motställd om jag inte rider henne väldigt ställd först. Tro mig hästen har attityd och minsta "fastlåsthet eller tvång" gör att hon står på två ben. Så hon är mycket fri i denna form även om du inte tycker det ser så ut.
Vi aspirerar inte på att rida AR alls, utan mer med klassiskt tänk. Tränaren är riddare (hos Bent eller vad ni kallar det) men även vanligt dressyrutbildad. Jag kommer aldrig rida på en hand och stång. Är inte ute efter den delen från AR.
Nu vet inte jag vilken tränare du rider för, men de är mkt ledsamt att du rekommenderas att rida på detta viset
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04180000-04189999/640x480/4181547.jpg?0
För att låsa upp ryggen. Först behöver vi tänka oss två hinkar vatten. en fram, en bak. i mitten har vi en stång.
Den bakre kan vi sänka hur mkt som helst, den bibehåller sin balans, vattnet stannar kvar, den främre hinkens handtag böjer sig med automatik, vattnet stannar kvar.
Om man gör tvärtom, böjer hinken fram bara så rinner vattnet ut och allt blir kaputt.
Man måste alltid, alltid börja bak!
För att kunna stretcha ut ryggen (Och då undrar jag ju egentligen vad det var som var låst på hästen) men ändå, för att kunna stretcha ryggen behöver hästen stöd.
Var tycker du att din häst har stöd? Från din hand? (O-ja)Från dina ben? (Nope, men vore trevligt)Från sig själv? (Nej, men det borde den)
Stark bakdel betyder lösgjord nacke, hals, manke OCH hela ryggen.
Att bända runt halsen på det viset ger inget, inget annat än en ännu mer låst häst, både fysiskt och psykiskt.