*Bildtråd* Ni har ingen???

Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

*kl*

Får lägga in mina bilder igen:

0001.jpg

0010.jpg

0003.jpg

0013.jpg

(Vackraste protesten hitills. :D )

:p Rollkur, inte Rollkür ;)

Det är inte ett dressyrpass ridet till musik utan en "kur" (som i kur-ort, fast uttalas kor med samma o som i "Ove") där man rullar ihop.

:p Nu ska du inte vara sån.

*jag som alltid skrivit rollkur med rollkür :o *

Det där är en ögonblicksbild så där djupt ska hon inte gå hela tiden. Men detta är som sagt andra passet och det vi främst vill få fram är stretch på yttersidan. Hästen är låst i ryggen pga andra problem och behöver just för tillfället denna ridning. Hon blir lätt stressad och hög i formen därför strävar vi mot mer böjning och avslappnad men nosen ska betydligt längre fram än på denna bilden. Men för att komma dit så blir det ibland så här innan hon slappnar av och sträcker ut överlinjen.

För att få just den här hästen att länga ut halsen och inte krypa upp måste jag först få böjningen och ibland blir det lite för mycket innan hon länger ut. Det är inte rollkur, långt ifrån. Rollkur låser fast nosen mot bogen. Hon är inte på något sätt fastlåst i denna formen utan ett jobb som vi just nu måste göra för att stretcha ut yttersidorna. Hon lägger annars nosen åt sidan motställd om jag inte rider henne väldigt ställd först. Tro mig hästen har attityd och minsta "fastlåsthet eller tvång" gör att hon står på två ben. Så hon är mycket fri i denna form även om du inte tycker det ser så ut.

Vi aspirerar inte på att rida AR alls, utan mer med klassiskt tänk. Tränaren är riddare (hos Bent eller vad ni kallar det) men även vanligt dressyrutbildad. Jag kommer aldrig rida på en hand och stång. Är inte ute efter den delen från AR.

Du såg ut att ha väldigt roligt när du rider :)

CillaW skrev:
Här är vi på en bild från i somras:

http://cillaw.zoomin.se/I39930.jpg

Ohhh :love: :love: :love:

Den pedagogiska handikapphästen, som var klart mörkare grå i färgen, när jag fick rida honom.

Vad fina ni är!!!

"Ja, en sån där vanlig häst... vit..."

/sagt av mamma, när min fd ridlärare undrade vad jag köpt för häst, när mamma berättade att jag blivit hästägare 2001. :rofl: :rofl: :rofl: GISSA, om jag lade en "fusklapp" i hennes handväska till nästa gång... :angel:

Senast ändrad:

Ja jag kan ju inte påstå att jag håller med dig om något du skrivit, men så länge du har en plan med det...

För min del är och förblir det ridning jag hoppas att jag slipper att se (någonsin).
(fortfarande) för min del så finns det bättre sätt att släppa på såna problem...man tjänar inget genom att sätta mer spänningar i en häst, vilket det automatiskt blir när man överböjer så extremt och höjer upp nacken samt drar in näsan på hästen.

/Renée som själv har en häst som låser ryggen i trav, men kommer runt det på helt andra sätt för att få det att lossna.

Senast ändrad av en moderator:

Vill inte vara elak på något sätt, blir som spider väldigt ledsen när jag ser sådana bilder :cry:

Rider du din häst så förböjd så blir resultatet han hon faller ned & går på bogarna, flyttar inte bak vikten & bär sig med bakdelen.
Rider du på det viset en längre tid så lär du antingen få en kotledsinflammation eller eller en senskada som ett brev på posten.

Att rida så förböjt släpper inga spänningar utan det skappar FLER spänningar i kroppen istället.

Den A/R du rider på dina bilder är den A/R som vi vill få bort, med förböjda hästar.

Ps. om du länger dina stigläder & inte rider m hoppläder så kommer du åt att hålla om din häst bättre med benen plus du rätar automatiskt upp dig så din tyngdpunkt hamnar mitt över hästen. du kommer bättre åt att inverka med sitsen & kan be hästen flytta bak sin vikt & bära mer bak genom att tippa ditt bäcken ngt framåt dvs du sätter dig lite mer på skinkorna..

Så länge du sitter i hoppläder så kommer du sitta framåtlutad & lägga din egen tyngdpunkt över hästens bogar.

CillaW skrev:
Är det inte därför man rider?

Jasså det visste jag inte.
(obs, ironi!)

Det jag syftade på var snarare att det syntes väldigt mycket på dig, ryttare brukar oftast ha anlagt ett väldigt koncentrerat/fokuserat minspel. Men det framgick tydligen inte.

Då kan jag ju glädja er ;) båda med att även en veterinär (kunnig och erfaren på alla sätt och vis) är inblandad i detta sätt att träna hästen och tja tro det eller ej men jag litar mer på honom och min tränare än två bukeskribenter. Vi får väl se vem som har rätt och vem som har fel. :idea:

Brukar i vanliga fall rida i dressyrsadeln men den passar inte just nu. Därför är hoppsadeln på i just detta pass. Kan inte ha längre läder i den för då hamnar jag på bakvalvet i sadeln och får helt fel tyngdpunkt på hennes rygg.

Tasja skrev:
För att få just den här hästen att länga ut halsen och inte krypa upp måste jag först få böjningen och ibland blir det lite för mycket innan hon länger ut. Det är inte rollkur, långt ifrån. Rollkur låser fast nosen mot bogen. Hon är inte på något sätt fastlåst i denna formen utan ett jobb som vi just nu måste göra för att stretcha ut yttersidorna. Hon lägger annars nosen åt sidan motställd om jag inte rider henne väldigt ställd först. Tro mig hästen har attityd och minsta "fastlåsthet eller tvång" gör att hon står på två ben. Så hon är mycket fri i denna form även om du inte tycker det ser så ut.

Vi aspirerar inte på att rida AR alls, utan mer med klassiskt tänk. Tränaren är riddare (hos Bent eller vad ni kallar det) men även vanligt dressyrutbildad. Jag kommer aldrig rida på en hand och stång. Är inte ute efter den delen från AR.

Nu vet inte jag vilken tränare du rider för, men de är mkt ledsamt att du rekommenderas att rida på detta viset

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04180000-04189999/640x480/4181547.jpg?0

För att låsa upp ryggen. Först behöver vi tänka oss två hinkar vatten. en fram, en bak. i mitten har vi en stång.

Den bakre kan vi sänka hur mkt som helst, den bibehåller sin balans, vattnet stannar kvar, den främre hinkens handtag böjer sig med automatik, vattnet stannar kvar.

Om man gör tvärtom, böjer hinken fram bara så rinner vattnet ut och allt blir kaputt.

Man måste alltid, alltid börja bak!

För att kunna stretcha ut ryggen (Och då undrar jag ju egentligen vad det var som var låst på hästen) men ändå, för att kunna stretcha ryggen behöver hästen stöd.

Var tycker du att din häst har stöd? Från din hand? (O-ja)Från dina ben? (Nope, men vore trevligt)Från sig själv? (Nej, men det borde den)

Stark bakdel betyder lösgjord nacke, hals, manke OCH hela ryggen.

Att bända runt halsen på det viset ger inget, inget annat än en ännu mer låst häst, både fysiskt och psykiskt.

Jag tycker också att det ser bedrövligt ut, och jag tror att jag kan lite anatomi.

Det blir... fyra bukeskribenter. Hittills.

och nu fem... sådana tränare borde polisanmälas som rekommenderar sådan urusel ridning och sedan ha mage att kalla det för klassiskt :eek: Finns överhuvudtaget inga likheter med klassisk ridning. Tragiskt är vad det är :(

Inte heller var det där en ögonblicksbild om nu inte 5 sidor med foton i stort sett samma position kallas ögonblick :smirk:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
639
Senast: Squie
·
Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 501
Senast: Badger
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 027
Senast: fio
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka