Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha ni skulle se verkstan i detta nu. Går knappt att ta sig runt där inne just nu
Och nej jag har ingen bild på det
Halvt riktat mot dig och halvt allmänt: jag förstår inte riktigt det här? Jag upplever liksom inte alls att jag prioriterar bort något bara för att det är rent och välstädat här hemma? Tvärtemot gissar jag att jag lägger betydligt mindre tid på städ och plock än många andra i tråden just på grund av att jag har ett städat utgångsläge, med ordning på mina saker, och framför allt: inte saker i överflöd.
Nåväl, jag vill inte slå ner på alla de som faktiskt tycker att tråden bidrar med någon slags verklighetsförankring och ångestlindring. För mig är det precis tvärtemot dock, och jag är av en fast övertygelse om att människor mår bättre i välordnade hem. Men, to each their own, och jag köper om folk inte håller med mig. Vad jag inte alls köper dock är att ett stökigt hem skulle representera något slags "livfullt" hem. Jag tycker det lyser igenom en diskurs i tråden att de som har stökiga hem minsann lever så mycket mer, inte är ångestförstoppade av sin egen vilja till ordning osv... jag förstår verkligen inte varför vi som har förmåga att slänga saker när de skall slängas och att ställa tillbaka saker på sina platser inte skulle kunna tycka att annat är viktigare än städning
@Happimess Jag ser ett stort värde i att en annan, väldigt ordinär verklighet presenteras i sociala medier/på internet istället för att konstant bli överöst med till synes perfekta hem/människor/husdjur/liv. Min upplevelse är att om du har ett stökigt hem så är det detsamma som att du inte är tillräcklig och helt enkelt en lite sämre människa än alla som orkar/vill städa oftare.
@Happimess Lite roligt användarnamn för någon som inte förstår glädjen i en tråd med stök (jag är själv anti-stök och tog lite anstöt av det tidigare inlägget som antydde att folk som har undanplockat lever någon slags sterilt liv som aldrig lämnar några spår, men förstår absolut att tråden kan vara befriande)
Jag har nog aldrig varit i ett hem helt utan livstecken? Och då har jag ändå varit i jättemånga "minimalistisk-modern-inredningsarkitekt"-hem. Det är liksom bara på bild/film som allt är sådär supersterilt. Det finns skor eller jacka i hallen om någon är hemma. Det finns en katt/hundbädd. Det finns konst/design som förmedlar personlighet. Bordet har den där repan från festen när hon fyllde 30. Etcetc. Livstecken och personlighet finns även hos oss som inte har stökigt. Vi är människor som alla andra liksom. Ibland finns det till och med lite smutsig disk i diskhonJag är ledsen att jag skrev onödigt kritiskt mot "rena" hem. Jag skrev så för att det är nåt slags " default" att välstädat är det "fina" och stök är det " fula".
Personligen känner jag mig väldigt obekväm i väldigt välstädade, minimalistiska och stilrena hem. Jag saknar det vardagsmänskliga. För mig blir det som en människa utan mimik, jag har svårt att läsa av personen då, likaså förstår jag mindre personens liv när inget de gör lämnar nåt spår i deras hem.
Ex.vis, skitiga stallskor i hallen - nu vet jag att personen gillar häst, de hänger i stallet och troligtvis så mycket att det slutar vara nån mening att plocka bort de skorna.
Hundleksaker under möbler, eller kattleksaker- det bor en hund eller katt här. De är inte här nu, men nu vet jag att jag kan fråga om hunden eller katten.
Är det nåt hantverksprojekt framme, då kan jag fråga om det. Eller färg som inte är undanstuvad i nåt skåp, penslar etc.
I ett minimalistiskt, välordnat rum blir jag stum.
Ja men ungefär så. Risken är ju förstås att man bara ser dessa stylade hem eller editerade filterbilder och hur man än försöker så jämför man sig själv. Också med katalogerna. Det kan vara omedvetet också.Utan att citera ett specifikt inlägg utan rent allmänt om sociala medier. Jag tror inte man såg fler ostädade hem innan internet, jag tänker på hur folk städat hemma innan de får gäster i alla tider. Ordning och reda har nog alltid symboliserat ett välordnat liv och vi har nog alltid jämfört oss med andra. Däremot ser man nog fler städade hem nu för tiden i och med sociala medier. Personligen ser jag dock ingen större skillnad på sociala medier och valfri katalog. Folk visar saker de tycker om, och inte att förglömma att många tjänar pengar på att visa det som andra tycker om. Så även om det kan vara svårt ibland så tror jag man mår gott av att tänka att sociala medier är just uppvisning, inte normen och inte vardagen. Likväl som att folk klär upp sig och sminkar sig när de går på fest, och inte ser likadana ut en hemmakväll i soffan.
Sen även om jag mestadels fyller mina flöden med vacker inspiration så tycker jag också att det är befriande med kontraster ibland. Det är kul, och viktigt, med folk som utmanar den här rosaskimrande bubblan som många har i sina telefoner.
Jag har nog aldrig varit i ett hem helt utan livstecken? Och då har jag ändå varit i jättemånga "minimalistisk-modern-inredningsarkitekt"-hem. Det är liksom bara på bild/film som allt är sådär supersterilt. Det finns skor eller jacka i hallen om någon är hemma. Det finns en katt/hundbädd. Det finns konst/design som förmedlar personlighet. Bordet har den där repan från festen när hon fyllde 30. Etcetc. Livstecken och personlighet finns även hos oss som inte har stökigt. Vi är människor som alla andra liksom. Ibland finns det till och med lite smutsig disk i diskhon
Vi kan väl bara vara olika utan att värdera det ena eller det andra? Jag tror inte jag eller någon av de jag känner som är ordningssamma faktiskt ser ner på eller dömer stökiga hem (så länge det är någorlunda hygieniskt i alla fall). Förstår liksom att inredningskataloger och instagram kan vara stressande men lägg inte över det på oss som råkar ha det undanplockat.
Vet du vad. Jag tycker inte alls attmit stökiga hem är "livfullt" eller något annat positivt adjektiv.Halvt riktat mot dig och halvt allmänt: jag förstår inte riktigt det här? Jag upplever liksom inte alls att jag prioriterar bort något bara för att det är rent och välstädat här hemma? Tvärtemot gissar jag att jag lägger betydligt mindre tid på städ och plock än många andra i tråden just på grund av att jag har ett städat utgångsläge, med ordning på mina saker, och framför allt: inte saker i överflöd.
Nåväl, jag vill inte slå ner på alla de som faktiskt tycker att tråden bidrar med någon slags verklighetsförankring och ångestlindring. För mig är det precis tvärtemot dock, och jag är av en fast övertygelse om att människor mår bättre i välordnade hem. Men, to each their own, och jag köper om folk inte håller med mig. Vad jag inte alls köper dock är att ett stökigt hem skulle representera något slags "livfullt" hem. Jag tycker det lyser igenom en diskurs i tråden att de som har stökiga hem minsann lever så mycket mer, inte är ångestförstoppade av sin egen vilja till ordning osv... jag förstår verkligen inte varför vi som har förmåga att slänga saker när de skall slängas och att ställa tillbaka saker på sina platser inte skulle kunna tycka att annat är viktigare än städning
Ögonblicksbild i köket. Lägg gärna särskilt märke till träroten som för ungefär en vecka sedan relokerats från vardagsrumsbordet till köksbordet, den halva paprikan på skärbrädan sedan vemvetnär och alla spindelburkarna som bott i köket i snart två veckor eftersom jag fortfarande inte fått ordning på alla terrarier. (och kanske lite för att jag tycker om att ha dem där så att jag kan titta på dem. )
Benätarfilten brukar jag faktiskt alltid plcka bort efter användning. Go me!
Visa bifogad fil 82164
Alltså del ett håller jag med om; vissa mår bra av undanplockat, andra spelar det ingen roll för.Fast det har också antytts i tråden att alla skulle må bättre av att ha det mer undanröjt etc. Att man drar likhetstecken med rent/undanplockat och välmående. Jag tycker inte det stämmer, ofta känner man ångest över hur det "borde" vara, inte egentligen saker lite här och där i sig självt. Varför ska man må dåligt av några kartonger i hallen, vs må bra om det inte är kartonger i hallen, om de varken är i vägen eller luktar illa?
Jag har varit i minimalistiska hem där det inte finns skor i hallen, de är i ett skåp, jackan också. All konst är noga vald för att passa in, likaså möblerna. Man kan inte gissa om nåt är arvgods, eller en present som kanske inte helt gick i husägarens stil.
Var hos en vän för länge sen som hade det just så, blev världens stelaste middag. Till slut, efter att ha fått titta runt i huset, så hittade jag en liten skulptur i sovrummet som hen hade gjort i yngre dar. Hen ursäktade sig, den var för ful för att ha framme egentligen, men den fick vara i sovrummet iaf. Det var en jättefin byst i terracotta, men passade tydligen inte in. Det skar lite i mitt hjärta då...
Jag är ledsen att jag skrev onödigt kritiskt mot "rena" hem. Jag skrev så för att det är nåt slags " default" att välstädat är det "fina" och stök är det " fula".
Personligen känner jag mig väldigt obekväm i väldigt välstädade, minimalistiska och stilrena hem. Jag saknar det vardagsmänskliga. För mig blir det som en människa utan mimik, jag har svårt att läsa av personen då, likaså förstår jag mindre personens liv när inget de gör lämnar nåt spår i deras hem.
I ett minimalistiskt, välordnat rum blir jag stum.
Vet du vad. Jag tycker inte alls attmit stökiga hem är "livfullt" eller något annat positivt adjektiv.
Jag skäms och jag lider.
Men jag klarar inte att hålla det så fint som det skulle kunna vara. Jag orkar inte och jag förmår inte. Jag hyser den största beundra för alla dem som har välstädade och prydliga hem Det är avundsvärt.
Vore jag friskare skulle det vara mer ordning här. Att det är rörigt är inget jag valt.
Tråden är en humoristisk ångestlindring - för mig.