Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst
Jag är en isis person i grunden och vad jag har märk har hjälpt mycket med hästar med mycket pass för att träna upp den diagonala benpars styrkan och takten är att jobba vid hand med böjning i först skritt, och när skritten är riktigt taktsäker så börjar man i trav, vid hand, inga inspänningar eller nåt sånt skit utan bara vid hand i grimma eller kapson, eller tränsbett om det är svårt att kontrollera bra nog men jag brukar aldrig ha det.
Ett spö för att kontrollera bogen, och se till att hästen faktiskt jobbar korrekt på volten med bakbenen, inte sladdar ut, inte trycker ifrån felaktigt utan trampar under sig och bär.
Ett par steg i trav räcker i början och sen mer och mer och sen när traven sitter bra vid hand, DÅ börjar jag träna uppsuttet.
Ingen idé att träna saker hsäten inte är redo för brukar jag tänka. Har ju inget med AR att göra egentligen, bara..logik tycker jag. Jag jobbade med en superpassig häst i somras lite, och efter bara några varv så hade hon fyrtakt som aldrig hade fåtts fram tidigare förutom om hon skyggade (och då hoppade massor åt sidan så vart tvingad att arbeta diagnoalt, fast lite väl extremt och inte på ett bra sätt).
Jag tycker det har gett snabbare och bättre reslutat än att att jobba uppsuttet så kan vara värt att prova.
Håller annars med om det är förböjt mycket av tiden, men det var ju bara en start och som du sa Rom byggdes inte på en dag (fast det är ju en bra tanke i att jobba vid hand också...samma tankesätt liksom)
Lycka till! (och fin häst
)