Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst
Oh vad jag känner igen det där!
Jag har en 4-gångare till Islandskorsning med samma taktproblematik, kroppsform och lite liknande psyke som din verkar ha.
Det är inte de lättaste hästarna att rida dressyr på direkt.
Min har kommit lite längre i utbildningen. Men jag känner igen det där sedan förr. Och så fort han står och tappar muskler så kommer taktmissar som ett brev på posten.
Och då stressar han upp mer, blir hetare och blir mindre kontaktbar och ridbar.
Det jag ser är att det går för fort. Och då menar jag kanske inte SÅ mycket i tempo. Men takten är på tok för snabb. Hästen skulle behöva vila mer på steget(tänk på att du ska kunna rida varje steg.. helt omöjligt i den takten). Jag ser även jag att hästen är förböjd. Den böjer av framför manken istället för att böja hela kroppen jämt. När man får in ytterbogen och hästen inte är förböjd på en punkt i halsen just framför bogarna/manken så brukar islandshästarnas takt förbättras. Att du rider den låg i formen tror jag är ett måste. Annars brukar de låsa ryggen och tappa takten.
Knepet för att få dem i takt är att planera linjen, sätt alla kroppsdelar på linjen i jämn böjning(yttertygel ser till att bogen kommer in och hästen inte förböjs), luuuuuuuugn och vänta på dig och låg i fomen. De här hästarna är jättekänsliga för balansen. De har den inte i takt av naturen. Så fort som de rubbas minsta ur balans så låser de ryggen, separerar benen och fixar sin balans genom att skjuta loss ett ben, tappa/låsa ryggen och takten sabbas. Så deras förmåga att hålla ryttaren i en bekväm position över stock och sten och kunna separera benen för att ta sig fram är ju vad de avlats på och är fenomenela på. Dessvärre är det en nackdel i dressyren.
När man lärt dem att gå i takt och inte låsa sig och separera kroppsdelarna så kan man börja komma till ridning på dem och höja formen. Men för att få det där vilande steget som är ren trav så måste de gå lite lågt och lugnt och i jämn böjning. Vi pratar inte segt maskande trav nu, utan vanlig arbetstrav.
Galoppen började jag med på min efter att han var stabil i traven. Han kunde helt enkelt inte galoppera rent innan han var rätt stark i traven, varken avsuttet eller uppsuttet. Han ramlade framåt med lite för låst rygg. Jag kunde galoppera ute för sakens skull på rakare spår. Men inne blev det bara lutande tornet och räsertempo. Så det lät vi bli tills han orkade bära sig på ett annat sätt. Den styrkan kom med skolorna. Och iom att han hade sånna problem med galoppen ville han gärna försöka skjuta ut diverse kroppsdelar då. Att innan skola honom till att vara på linjen i skritt och trav var mkt gynnsamt.
Jag tycker du ser lite framåttippad ut i bäckenet rätt ofta. Iom att din häst själv är en sån som ramlar fram lite så skulle jag vara extra noga med att sitta så jag inverkade mindre framåttippande med sitsen. Jag skulle vinkla bäckenet lite bak så att jag kunde låta skänkeln ligga i lod och låta överlivet vara kvar bak.
Otroligt söt liten häst! Och jag vet hur svårt det är med både deras kropp och psyke. Jag tycker ni kämpar på fint! De är fantastiskt roliga de här små hästarna! Det är väääldigt mycket häst i den lilla kroppen.