Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråd 2010 Klassisk/akademisk ridkonst

Spansk skritt på en skolad häst som kan det startar man oftast genom att knacka med spöet på ena bogen och sen lyfter man en tygel i taget för att få den att fortsätta. viktigt att lära in det varvat med ryggning för att få med bakdelen, typ 5 steg framåt i spansk skritt, backa för att hämta uppp bakdelen och fram igen...

Jag vet inte vad jag rider ärligt talat:D
Det finns många olika trav i Spanien. English trott är när man rider lätt och stolpar iväg. Sen finns det mer framåt typ i slängtrav, vilket är en konst för det blir lätt galopp om man är det minsta ojämn i sina hjälper.
Sen finns det väldigt sakta trav och passage och allting däremellan.
Jag övar mest på att smidigt växla mellan de olika, målet är väl att behålla energin i slängtraven och kunna korta upp den till spansk trav och sen till passage.
"Min" häst går i passage lätt men det beror inte på mig utan på att tränaren ger den order från marken :o
Min häst skulel nog aldrig kunna gå i sån trav som på den filmen för han saknar den exteriören som behövs för det.

Ja, jag tänkte ju inte på det mitt i ridningen där iom att jag mest bara ridit andra raser. Den enda andra spanjor jag ridit regelbundet reds in i Sverige och var inte så långt utbildad då jag började.:D
Men det misstaget gör jag nog inte om.

Ja, de rider ju rätt annorlunda där nere mot här. Men så är ju hästarna rätt annorlunda mot halvbloden med. Och deras kultur rätt annorlunda mot vår.

Men det är kul! Jag som trodde jag skulle bli med spanskt sitter nu med halvblod istället. Men om det blir en till efter gammelgubben blir det nog spanskt eller portugisiskt.

kl

Pink:
jiji9.jpg

jiji7.jpg

Teddy:
jiji15.jpg

jiji2.jpg

Verkligen fina "vardagskort"! Teddy ser ut som en förvuxen ponny i jämförelse med Pink :)

Tack! visst e dem :D haha ja XD De e mina ponnysar båda två iofs :D

KL
Här kommer ett par bilder från senaste kursen.
(det fanns lite bilder också)
31823805.jpg

31826622.jpg

Åh! Han är ju helt galet söt! Jag tror jag har fått en till bukefavorit.:love:
Och vad duktiga ni är redan! bra jobbat!

visst e han! haha ohh ;)
Ja han är en riktigt pärla faktiskt! är jättenöjd med honom :D Tack!

Wow vad bra han går med tanke på hur kort tid du jobbat med honom!
Speciellt bild 3 var ju väldigt trevligt på.
Att han är så jäkla söt gör ju inget heller :)

Instämmer med övriga, han ser jättefin ut för att ha tränats så kort tid! Snyggt jobbat! :)
Hur går det med takterna? Har för mig att det var lite svårt att sära på takterna i början.

NÄ, har ni redan en galopp att jobba med?! Fyy så fuskigt ;) Välmatchade var ni också!

-moa- Ja han är jätteduktig! kul att jobba med!

Totola: Tack! visst e han :D Det går jättebra, han håller takterna rätt bra nu, han tappar tvåtakten i traven när han spänner sig och nu slappnar han av för det mesta så det går framåt :)

Hanna_Z Haha "jobba med" är väl kanske inte direkt rät uttryck, första gången jag galopperade flera varv åt varje håll igår som han slappnade av i, det är inte direkt så man kan göra mycket mer, bara hålla igång den utan att driva i varje steg haha XD
Men mycket bättre än innan iaf! Jag är nöjd!

Jag bildbombar...

Först lite skritt óch trav i skolorna, dock bara travöppna på bild.
tappitm_116502019.jpg

tappitm2_116502253.jpg

tappitm4_116502352.jpg

Sen jobbade vi med att ifrån kort samlad skritt gå över till kort samlad trav, utan att öka tempot alltså. Det är svårt i vanliga fall för Tappi och nu hade vi inte ens stöd utav ett staket! Men jag tyckte han var duktig.
tappitm6_116502463.jpg

tappitm7_116502571.jpg

tappitm8_116502682.jpg

tappitm1_116502141.jpg

Jag jobbar inte med huvudetsplacering just nu, vill han vara hög i formen får han det, han blir mer avslappnad ju säkrare han blir i övningarna.

Tack, tycker också han är ganska söt :)
Och tur är väl det för han är ganska förskräcklig exteriört egentligen. Kort hals, lång rygg och korta ben!
Vad kan han vara, 90 cm i mkh eller nått sånt :)
Liten men tror att han är något ändå ;)

Tack så mycket!
Och vilken sötnos du la ut bilder på! Skoj med jobb o långa tyglar :laugh:

Men vilken söting!! Nu blir man ju sugen på att ha en såndär liten lurvboll att jobba med :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 492
Senast: thoora
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Jag har bestämt att det blir en ny handväska i december, då får jag löneförhöjning retroaktivt! Jag har en oäkta "klassisk" Micael Kors...
Svar
5
· Visningar
940
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama