Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder

Måste leta reda på det :D Vår kissunge är annars väldigt förtjust i Crminial minds och Futurama, speciellt Futurama :p

Red chili: Satan vilken vacker katt! Älskar badkarsbilden, helt otroligt vacker! Vilken katt :love:

Vad vacker!!!

*resten kl*

Min lilla Lysa har fått agera modell nu, hon tyckte dte var skitkul att matte lekte med henne så länge, hehe hon älskar att leka med sådana där fiskespö med kattleksak, så köpte ett- som gick sönder direkt... och de är lite förtkorta för att leka med och fota, så har gjort två egna- längre, för att passa de olika objektiven:p

I3377355W337H507V20121123T192251Z.jpeg

I3377356W676H421V20121123T192251Z.jpeg

I3377395W323H507V20121122T222754Z.jpeg

karatekisse
I3377398W329H507V20121122T214157Z.jpeg

I3377400W676H444V20121122T222316Z.jpeg

I dag fyller min Prins 1 år och det firas med mumsig fisk.

I går var vi på HD-röntgen och HCM.scanning. Resultatet på HD får vi vänta på men HCM-scaningen blev godkänd.

Besök av tomten

135392574879545500_resized.jpg

135392575110315000_resized.jpg

Väck mig när maten är serverad

135392575606894100_resized.jpg

Mums
135392575789831400_resized.jpg

Åh vilken ståtlig kisse!!

*kl

Charlie på sin favvodyna i fönstret. Perfekt ställe att spana ut, att ligga och spana på hunden och att sova på, tycker han:)

IMG_4861.jpg

IMG_4858.jpg

IMG_4860.jpg

Iaraphel; Fantastiska bilder! Och ursöt kisse!

Men hur får du till den där mörka bakgrunden utan att det blir blixtkänsla på katten?

Och har du (eller någon annan) tips på hur att fota i kyrkan? Dottern är Lucia i år! (Har ny systemkamera och är rätt ringrostig då min förra system var med film...)

Nyponros; du måste fota Charlie så man ser ögonen bättre! Ser ljuvliga ut!

Tack, vad glad jag blir att du gillade dem :).
egentligen är jag rätt kass på studio/blixtfoto, men de sista fotona där är fotade med två softboxar, den ena snett mot kissen och den andra snett mot från andra håller (bakifrån) och 1-2m framför bakrunden som var svart. så det ljus som ev kom från blixten mot henne och bakrunden "slås ut".

men egentligen är det lättare än så o om man inte har studioblixtrar. den inbyggda blixten går inte så långt så är man i någorlunda mörkt rum och är nära katten (men inte så blixten "slår ut" katten så den blir överexponerad (svårare fota vit katt med blixt)

men allra bäst är att skippa blixt o ta hjälp av solen, brukar fota blommor o hästar så, i en dörröppning (mörkt inne) men med dagsljus på motivet :).

kyrkor är svårt, men har du tur är dte stora fönster med ljusinsläpp. ska du fota med blixt måste du ju vara väldigt nära motivet. när jag fotade syrrans bröllop hade jag ett fats objektiv i kyrkan så jag kunde blända till 1,8 o dels bara ha skärpa på dem + att det går bättee fota i mörker. fats då måste du också vara relativt nära (fast är du lucians mamma (grattis förresten) borde du ju få sitta längst fram :). har du lång slutartid istället o vilket som kan krävas så om du inte har stativ ta stöd mot något (ryggstöd eller sådan där bra plank som är framför även första raden oftast). mer tips har jag inte..

Ok, blända ner till 1,8 låter bra. Har inget fast objektiv, varför är det bättre? Har inget stativ heller, får ta stöd på vad som finns runt mig.

Men kan man inte ändra iso-talet? Fast då får man kanske för mycket brus i bilden? Lite är väl okej, blir ju lite romantik i bilden? Jag har för mig att 400 blir bra men hur blir 800?

*knapplån*

Lillskrutt växer så det knakar. Favoritsysselsättningen just nu är att sova hela dagarna och vara en riktig odåga på nätterna.

Väljer sovplats med omsorg..
557099_10151101044903425_1462704622_n.jpg

Solo uppskattar hennes sällskap iaf
545475_10151145336893425_700770607_n.jpg

Gammeltanten Tamlin tycker nog mest bara att hon är jobbig, men lika bra att hålla fast så lillskiten ligger still :D
291829_10151180530298425_1829570646_n.jpg

Min lilla Bellis har funnit sig väl tillrätta här hemma nu. Vi blir mer och mer övertygade om att hon tror att hon är en hund. Hon var ju ensam kvar av ungarna i 2 månader och lekte mest med uppfödarens två jyckar. Hon apporterar, bär omkring på saker, knycker grejer o springer iväg med, hon slickar en på handen när man sätter fram den och ska tvätta en när hon gosar. Hon är en riktig liten personlighet.
Ska försöka få lite bättre busbilder en dag när sambon är hemma o kan leka, det var svårt att synka fjädervippa i ena handen och tung systemkamera i den andra.

29619_10151524382877542_1396417677_n.jpg

Fjädervippan är hennes stora favvis här hemma. Den går hon och bär omkring på, och det är inte många fjädrar kvar nu. Hon hoppar och skuttar efter den, så där kan man få bra bilder.

522260_10151524382992542_2121069832_n.jpg

Hon har även dille på att ligga på musmattan vid datorn, så nu fick brödkorgen flytta dit. Igår somnade hon halvvägs ner i den.

35895_10151533406037542_1378827509_n.jpg

Ok, blända ner till 1,8 låter bra. Har inget fast objektiv, varför är det bättre? Har inget stativ heller, får ta stöd på vad som finns runt mig.

Men kan man inte ändra iso-talet? Fast då får man kanske för mycket brus i bilden? Lite är väl okej, blir ju lite romantik i bilden? Jag har för mig att 400 blir bra men hur blir 800?

Fasta objektiv går ofta att blända ner mer.

Hur högt iso-tal som blir bra beror lite på vilken kamera du har.
Min kan hantera väldigt höga iso-tal utan att ge brus som förstör bilden, medan andra är sämre på det. Bäst är att testa sig fram.

Annars är extern blixt ett bra sätt att få ljus utan för mycket blixtkänsla. Men då är det bäst om du kan köpa en som går att rikta, så du kan studsa ljuset mot det du fotar istället för att det ändå blir en blixt som ligger rakt på.

För att inte bli för OT kan jag visa lite med mina bilder:

Extern blixt
xida_0790.jpg

ida_0436.jpg

Högre iso (den övre skulle jag tro ligger på 400-640, den i mitten på högre än så och den nedersta var över 3000)
ida_0256.jpg

ida_0457.jpg

28318.jpg

Dessvärre tappar ju bilderna en hel del kvalitet vid uppladdning till både blogg och photobucket, så de ser ju lite bättre ut i verkligheten. Men du ser i alla fall skillnaden :)

När det dessutom gäller en sån engångsgrej skulle jag också ta foton i både raw-format och jpeg. Då är det betydligt enklare att rädda bilder som blivit lite för mörka.
Och framför allt: Testa inställningarna i kameran direkt när du kommit fram och kolla bilderna direkt för att försöka finjustera så mycket som möjligt innan det är dags för de riktiga bilderna. Tänk även på att ljuslågan kan bli helt vit om du försöker göra bilden allt för ljus, och då försvinner myskänslan.

Cili; Tusen, tusen tack för alla tips. Har redan börjat öva lite. Rätt kul!

Också till alla senaste kattfotograferna;

Underbara bilder! :love: :love:
Finns nog inga djur som är så underbara när de sover. Eller när de inte sover... Tack för att ni delar med er!:bow:

Hakar på med en liten fråga, hoppas det är ok! Vet du om en extern blixt har någon dämpande effekt på "röda ögon" (som det ju blir när man fotar en blåögd kisse)? Det är så tråkigt med lysande röda ögon på varenda bild.:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
150
Senast: EmelieW
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
Svar
18
· Visningar
932
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 306
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens