Sv: Bilder
Ok, blända ner till 1,8 låter bra. Har inget fast objektiv, varför är det bättre? Har inget stativ heller, får ta stöd på vad som finns runt mig.
Men kan man inte ändra iso-talet? Fast då får man kanske för mycket brus i bilden? Lite är väl okej, blir ju lite romantik i bilden? Jag har för mig att 400 blir bra men hur blir 800?
Fasta objektiv går ofta att blända ner mer.
Hur högt iso-tal som blir bra beror lite på vilken kamera du har.
Min kan hantera väldigt höga iso-tal utan att ge brus som förstör bilden, medan andra är sämre på det. Bäst är att testa sig fram.
Annars är extern blixt ett bra sätt att få ljus utan för mycket blixtkänsla. Men då är det bäst om du kan köpa en som går att rikta, så du kan studsa ljuset mot det du fotar istället för att det ändå blir en blixt som ligger rakt på.
För att inte bli för OT kan jag visa lite med mina bilder:
Extern blixt
Högre iso (den övre skulle jag tro ligger på 400-640, den i mitten på högre än så och den nedersta var över 3000)
Dessvärre tappar ju bilderna en hel del kvalitet vid uppladdning till både blogg och photobucket, så de ser ju lite bättre ut i verkligheten. Men du ser i alla fall skillnaden
När det dessutom gäller en sån engångsgrej skulle jag också ta foton i både raw-format och jpeg. Då är det betydligt enklare att rädda bilder som blivit lite för mörka.
Och framför allt: Testa inställningarna i kameran direkt när du kommit fram och kolla bilderna direkt för att försöka finjustera så mycket som möjligt innan det är dags för de riktiga bilderna. Tänk även på att ljuslågan kan bli helt vit om du försöker göra bilden allt för ljus, och då försvinner myskänslan.