Sv: Bilder på ridkjolar!
Om du är seriöst intresserad. Och det faktiskt blir en kjol av det så kan jag rita en måttsatt skiss som du kan förstora upp. Dock blir det ju ungefärliga mått. Du måste också ange om du vill ha modellen som går över rumpan på hästen eller ha den delad även bak. Likaså hjälper det till om du vet hur pass mycket tyg du vill ha i den. Ska den se ut som en historisk klänning till fots så bör man göra den rätt vid så inte sprunden visar sig när du går. Är det en modern praktisk variant som är delad bak kan man göra den av mindre tyg så blir den inte så stor och otymplig.
Den enda modellen ridkjol jag funnit mönster till är en ridkjol till damsadelridning som inte är en riktig kjol utan ett "förkläde". Den är formad över knät och ligger inte under sätet på ryttaren. Den fästs vanligen runt höger tå och fållen ska vara parallell med marken. Väldigt strikt dressyrmässigt snyggt men fullständigt ointressant om man rider grensle.
Min vardagskjol har jag tillverkat i bävernylon då det är vindtätt, slitstarkt och vattenavvisande. Min kjol i ylle använder jag bara vid uppvisningar. Den är ju inte direkt lättvättad och alla som brukar vara runt hästar kan ju själva tänka hur nedekanten/fållen ser ut efter en dag på en lerig stallbacke...
En annan grej. Rider du med stövlar kan du göra kjolen kortare. Jag som oftast rider i skor vill ha min så lång att den når över vristerna för att värma även där.
Jag har gjort ridkjolar i lite olika material: Tex ylle, krossad sammet, VCT, nån slinkigt polyester-bomull blandning. Det är inte alltid upp till mig heller eftersom jag rider med i en kadrilj och alla ska ha likadana dräkter.
Men hemma använder jag min bävernylon kjol. Och en som jag faktiskt gjort i vaxduk att använda när det är riktigt ruskigt ute.