Bilder på ridkjolar!

Linna

Trådstartare
Jag har tänkt sy mig en ridkjol och vill ha inspiration i form av bilder!
Jag ska ha den främs för värmens skull och inte som uppvisningskjol så ulltyg kommer det att bli men man vill ju gärna att den är lite snygg också!:bump:
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Här är en Amazonas ridkjol :laugh: Lånat kläderna av min kompis:)

sd11.jpg

sd22.jpg
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Dom är superfina!:love: Det blir nog något åt det hållet tror jag..
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

a visst e dom:) Synd att de e så dyyra bara, men det e ju rätt smart att sy en egen om man e duktig på att sy då;) Det e ju lite billigare iaf;)
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Ja ska jag vara helt ärlig så får nog mamma:love: hjälpa mig lite....
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

smart :idea:
undrar hur en ridkjol är skuren?? någon som har bild på "srungena/slitzen" på kjolen? ska nog kila in till symaskinen på en gång..
har haft fleecetäcke på pållan när jag rider och knäppt bogdelen över mina egna ben för att hålla värmen förut.. lite trixigt och trava bara.. :crazy:
men en ridkjol verkar ju hur smart som hellst.. att jag inte tänkt på det.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

har med all sannolikhet sagt det förr och säger det igen.. fi attans vad ni är snygga :d
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Har inga bilder än... Men den är klar:love:!
Den ligger omlott både fram och bak ca 15-20cm och sitter bara ihop i linningen om du fattar hur jag menar?
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

jag tror att jag hänger med, så nu: Hugg tag i en kamera och skicka in en bild ;)
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Ska försöka åstakomma det; jag vet inte hur man lägger ut bilder här men det går väl läsa sig till:crazy:...
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag ska også börja sy en ridkjol nu. En elev har övertygat meg om at jag kan klara det själv om jag aldrig har haft nål och tråd i hendene mine. Hi, hi. Men det skal bli veldig spennende, det blir en blanding av en renessanse klädning och en alv klädning från
Lord of the rings. Som tur är kan min elev sy veldig bra, och hun ska hjälpa mig med alt. Hon har lagat en jätte snygg ritning av den, och vi har bestemt och bestelt färjer och tyger, det blir ylle och matt siden. På tirsdag skal vi börja, hoppas den blir bra :-)

Hva snygga ni är på korten Zahlo :)
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Tack så mycket!

Åh va spännande! Det kommer säkert bli jättefint! Du får lova att lägga in bilder när den är klar;)
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Hej,

är det någon som vet om det finns mönster på ridkjolar att köpa och var isåfall?
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Om du är seriöst intresserad. Och det faktiskt blir en kjol av det så kan jag rita en måttsatt skiss som du kan förstora upp. Dock blir det ju ungefärliga mått. Du måste också ange om du vill ha modellen som går över rumpan på hästen eller ha den delad även bak. Likaså hjälper det till om du vet hur pass mycket tyg du vill ha i den. Ska den se ut som en historisk klänning till fots så bör man göra den rätt vid så inte sprunden visar sig när du går. Är det en modern praktisk variant som är delad bak kan man göra den av mindre tyg så blir den inte så stor och otymplig.

Den enda modellen ridkjol jag funnit mönster till är en ridkjol till damsadelridning som inte är en riktig kjol utan ett "förkläde". Den är formad över knät och ligger inte under sätet på ryttaren. Den fästs vanligen runt höger tå och fållen ska vara parallell med marken. Väldigt strikt dressyrmässigt snyggt men fullständigt ointressant om man rider grensle.

Min vardagskjol har jag tillverkat i bävernylon då det är vindtätt, slitstarkt och vattenavvisande. Min kjol i ylle använder jag bara vid uppvisningar. Den är ju inte direkt lättvättad och alla som brukar vara runt hästar kan ju själva tänka hur nedekanten/fållen ser ut efter en dag på en lerig stallbacke...

En annan grej. Rider du med stövlar kan du göra kjolen kortare. Jag som oftast rider i skor vill ha min så lång att den når över vristerna för att värma även där.

Jag har gjort ridkjolar i lite olika material: Tex ylle, krossad sammet, VCT, nån slinkigt polyester-bomull blandning. Det är inte alltid upp till mig heller eftersom jag rider med i en kadrilj och alla ska ha likadana dräkter.

Men hemma använder jag min bävernylon kjol. Och en som jag faktiskt gjort i vaxduk att använda när det är riktigt ruskigt ute.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Om du är seriöst intresserad.

Om inte annat är jag seriöst intresserad, jag har t.o.m köpt tyg! Jag kommer mig inte för att börja eftersom jag är osäker på hur jag ska göra och inte vill "förstöra" massa tyg. Jag har tänkt mig en delad kjol (både fram och bak), i dagsläget har jag 4m tyg, men är osäker på om det räcker? I annat fall får jag kanske göra en kjol i två färger.
Jag skulle vara jättetacksam för all hjälp!:love:
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Vad snällt av dig :laugh:! Jag har tänkt mig en mer modern praktisk variant som är delad bak. Tygåtgång har jag ingen aning om. Jag rider alltid i skor och har normalt storlek 38/40 på kläder.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag är också intresserad. :bump:

Smart att sy i bävernylon. Hade jag nog inte kommit på själv. :laugh:

Tänkte mig också en vardaglig för värme och regnskydd. Tänker att det måste vara bättre att rida i än otympliga termobyxor och regnbyxor. :laugh:
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag ska fixa detta så snart jag hinner. Måste bara hinna tänka lite så det blir bra och lätt att förstå och ändra mått

Ett argument för att göra kjolen hel bak är att den funkar som ridtäcke eftersom den ligger över hästens kors.

Min kjol i vaxduk är jättestel och inget jag rekommenderar på ovan häst men den är helt vattentät och skyddar både kors och sadel. Dock gjorde jag inte den hellång så jag måste rida i stövlar för att hålla fötter varma. (Men så snart jag är i Malmö ska jag köpa regnklädestyg och limremsor till sömmar och sy en till, fast hellång. Nån som vill köpa min gamla då? (fniss!) )

PS Fyra meter är massor till en delad kjol! Till en som går över korset är fyra meter rätt lagom. Förutsatt att det är minst 90 cm brett tyg. DS
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Låter bra:) Hur mycket tyg kan man räkna med att det går åt till en delad kjol?
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Fiorano
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: Buongusto
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp