Bilder på ridkjolar!

Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag måste sy en ridkjol till nästa vinter. Så jag puttar upp den här tråden. Förfrös mitt ena ben förra vintern
och har trots nästan ingen ridning, då hästen är dräktig, och trots att jag svept in mig i ylletäcken när vi lunkat
ut i skogen och haft dubbla långkalsonger och fodrade ridbyxor ovanpå det nästan förfrusit ett ben i vinter igen.
Det är inte roligt när benet blir fullt med blåsvarta märken och knöggliga "pucklar". :crazy:

Är det någon som har tips om vart man kan hitta ett mönster på en ridkjol? Kan sy lite, eller ja, det enda jag sytt
är min studentklänning, men det gick ju relativt bra, så jag borde kunna knåpa ihop en ridkjol om jag har ett mönster. :p
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Det är superviktigt med materialet i alla kläder du bär när det är rysligt kallt. Jag är själv superkänslig för kyla, och jag har ridit i -30 utan att frysa, tack vare ULL. Jag kan garantera dig att om du skaffar dig lite fodrade vindbyxor, ett par byxor i ull, REJÄLA stickade ull-långkisar (lika tjocka som lovikavantar), och "tunna" ull-långkisar under det så kan jag inte tänka mig att du skall frysa. Skall du sy ridkjol som skall hålla värme bör även den vara i ull, och om du är extra smart så har du fodrat den i ett vindtyg, så att du kan vända den ut o in när du rider, och vindtyget kommer utåt.

Jag har sytt en del ridkjolar, och det är ganska enkelt. Två framstycken, två bakstycken omlott och fästa i en linning. Knäppes med brett kardborreband och en liten knapp. Plättlätt ;)
1f379c0780592eb94afaab763538531f.jpg


Annars läs i tråden, finns en del tips där på mönster.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag har ull-långkalsonger + fodrade ridbyxor och ibland även benvärmare. :( Jag fryser inte, men benet blir blått hursom.

Ska läsa mer ordentligt i tråden. :bow:
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag har ull-långkalsonger + fodrade ridbyxor och ibland även benvärmare.
Ja, i mina "ögon" låter det för lite. Fodrade ridbyxor är ju inte direkt så värmande, och om du bara har ett par tunna ull-långkisar under där är det inte konstigt att det blir kallt för benen. Du behöver mer luft mellan som kan isolera :idea: Tänk lite micheline.

Sen är det viktigt att se över skorna, att de är torra och att du har ull-sockor i, utan att det blir för trångt.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Fast mer kan jag inte ha. :o Då kommer jag ju inte ner i sadeln.

Har ullstrumpor och mohairstrumpor på fötterna. :)
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Ja, jag vet inte. Jag själv har inte problem att komma ner i sadeln när jag är påbylsad, men det blir ju lite mer "glidigt" med alla lager, och speciellt när jag har mina överdragsbyxor som har glansigt foder mot mina ullbyxor. Men så rider jag ju mest ut om det är så att jag behöver så mycket kläder på mig. I ridhus brukar det räcka med ull-lånkgkisar och ridbyxor, överdragsbyxor bara under uppvärmning.

Ridkjol lär ju vara det perfekta för dig, för då kommer du ju kunna ha mindre kläder under. Bara att börja sy ;) Välj ett riktigt tjockt kapp-ylle så skall det nog bli bra.

Och se till att skorna är torr-torra! Bara lite lite fukt gör att isoleringen försämras massor. Sko-tork är ett måste för mig.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Vad snyggt och smart modell. Jag har köpt ullfilt på ÖB som jag tänkt sy antingen en cape eller en ridkjol av. Det ligger och väntar på min inspiration än, men den kommer väl. (hoppas jag). Ylle är det bästa material som finns tycker jag.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Tack! :)
Inspirationen brukar alltid komma när man har dåligt med tid, tyvärr :crazy: Sån e jag iaf. Hoppas du hittar tiden, lägg upp bild sen!
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag rider bara ut numera, eller ja, ibland är jag inne och snurrar runt på några unghästar i ridhuset, men
på unghästarna blir det ju bara korta pass och i ridhuset blir det inte så kallt. :) Och jag vill kunna komma ner
i sadeln ordentligt på smådjuren, och någon kjol passar inte då heller, så då får jag helt enkelt stå ut.

Min egen är stabil som en sten, men det känns inte hållbart vira in sig i ett ylletäcke när man rider ut, torde
vara lite lättare med en kjol som faktiskt sitter fast. :p

Har beställt nya skor nu också, såg att det börjar gå hål i ridskorna, i övrigt har jag gummistövlar fodrade med ludd på fötterna. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Fiorano
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: Buongusto
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp