Bilder på ridkjolar!

Sv: Bilder på ridkjolar!

Ta den tid du behöver. :)

Vad är enklast att sy, en hel eller delad? Eller är det ungfär lika?
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Vet faktiskt inte säket men om jag skulle sy en skulle jag använda två bitar på 90x120 plus tyg till linning. Jag har inte själv sytt någon delad och de jag känner som sytt delade har använt massor av tyg för de syr till uppvisningar.

Mönster är på väg. Ska bara försöka rita lite beskrivande bilder.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag har beställt tyg 145-150cm bredd, 2,5 meter. Det räcker till att göra en delad ridkjol, men den blir inte vid. Det blir mer av en arbetskjol. Lägger in bilder sen när den är klar. Förhoppningsvis nästa helg.

Jag tycker det är snyggt när den inte är så vid, klart den ser inte så WOOW-igt ut, men om man bor i hoppstall så får man ju vänja in dom lite i taget :D (Visst, jag är redan en kuf - men nån måste ju vara det oxå.)

Lite OT, men jag tycker det är så roligt.
Jag fick en sån härlig kommentar av hopptjejen i stallet (som är otroligt utrustnings- och klädmedveten. 16 år. Jag tror hon egentligen tycker att jag är lite tuff (hon gillar mina baggy lottabyxor med häng) kanske för att jag vågar bryta lite mot normen. Så nu då... Jag bytte till mig en jacka mot ett schabrak jag sytt för ett tag sen, så när hon såg mig i den sa hon: "Oj! Vilken snygg jacka du har! Du är ju tom trendig! *paus, tills hon såg emblem på ärmen* Åhh!! Har du en Kingsland? Mamma, mamma! Hon har en Kingsland, en sån som jag oxå vill ha!!!" Hade det inte varit jag så tror jag inte hon hade reagerat så starkt. Jag tycker det är härligt att chockera. :D
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Visst är det kul! :p

När jag följer med min dotter till ridskolan försöker jag vara "normal" för hennes skull men, när det var som kallast, hade jag min ridkjol och en Kyra jacka. DÅ var det några som sår undrande ut! Men jag frös inte.

Hemma har jag gamla väl ingångna kläder, arbetsbyxor och nån gammal skidjacka som är vindtät. Så min grannar/skogsmötare tror att det är någon annan på min hemsida. För inte kan det väl vara jag! Och så blir alla förvånade att jag har en ridbana... Den syns inte för den ligger en bit iväg.

Nu ska jag inte bli carried away, men:

Jag ser ut som en avdankad tjock hemmafru på ett svart får (frieser med massor vinterpäls) iklädd inte ens riktiga ridbyxor (Islandsbyxor där man inte ser skoningen) och en skidjacka. Då kan man ju inte rida! Och här ute i buschen vet de inte att jag faktiskt har en hypermodern (jämförelsevis alltså ;) ) hjälm med ventilation. Alltså inte ens en riktig ridhjälm med sammet.

Men oj, vad de tycker att jag har fina hästar! På sommaren alltså. Det är bara synd jag inte kan rida. (Vilket jag givetvis inte kan heller, men jag kan klä ut mig!!!!! :rofl: )
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Om jag gör ett mönster för hel ridkjol kan väl du ta och göra om det till ett mönster för delade? Så har vi ett av varje. Jamenaralltså eftersom du gjort såna och inte jag. Så slipper jag gissa.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

HAHAHAAA Jag tror jag skrattar ihjäl mig! :rofl::rofl:
avdankad tjock hemmafru på ett svart får

Ja, men härligt att höra att det finns fler som kan konsten att vara sig själva :D
Jag ser mer ut som en tomte som fått för lite gröt, på en förvuxen grå fluffig köttbulle, som dessutom skulle kunna vara en ponny med tanke på våra ursnygga bettskivor. Jag längtar till sommaren och min vackra häst. :love: (fast det är klart att han är vacker nu med... På insidan... :D)

Självklart kan du skicka din kjol om du vill - men jag tror du egentligen klarar av att göra om mönstret själv, om du skulle vilja. Det är inte svårt, vi kan nog lyckas på korrespondens. Kanske ska vi ta det på PM så att vi inte kapar denna bildtråd... mera.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Ja, gud va kul det kan vara att inte passa in! ;)

Skulle vara kul att se en sommar/putsad-bild och en vinter/vardags-bild! :rofl:


Nä, nu ska jag stänga datorn och göra färdigt det där mönstret jag lovat!

Hörs i morrn´
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag lyckas inte lägga in allt här med bilder och inte heller lyckades jag lägga filen på min hemsida. Så alla som vill ha "mönstret" får PM:a mig sin mejladress. Eller vänta tills jag fixat felet... :crazy:

Betalning för mönstret är att jag får en bild på färdigt verk! ;)
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Kär i ridkjolar men jag kan sätta en femma på att mina små islänningar skulle försvinna under en!
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Här är tre synpunkter att lyssna på eller strunta i ;) :

Jag tycker inte att det gör något att hästen täcks av kjolen. Min häst är ju inte direkt lång i ryggen... Man ser ju framdel, huvud och hals förutom benen.

Gör en delad vettja! Hör med ovanstående expert eftersom jag inte själv sytt någon (än).

Gör en kjol som är kortare bak, det gör ibland mina kadriljkompisar. De gör helt enkelt en vanlig ridkjol fast gör den kortare bak så att den når ner på hästens rygg och lite längre. Vid benen är kjolen hellång. Om du minutiöst studerar bilderna så ser du att någon har en kjol som inte når över korset på hästen.

Skanska%20mote%20jpg.jpg

och
Skanska%20par%20jpg.jpg



För mer inspiration kolla på Skånska Frieserhästföreningens hemsida. Där finns många kjolar i olika modeller. Alla har olika smak och vissa testar lite olika till olika dräkter.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Min mamma sydde en byxkjol till mig efter CG. Wrangels mönster i Handbok för hästvänner. Den är skön att ha på sig både när man rider och till vardags.
Är inne på min tredje av samma slag och den ser ut som en vanlig långkjol då man går bara det att den går lätt att ha då man rider oxå. Den är sydd i mörkgrönt tyg med två slitband vid fållen.
Kanske inte det du är ute efter men jag rekommenderar denna mycket!!! Klar favorit i gaderoben!
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag är sååååå intresserad av att sy en ridkjol. Jag har idag köpt material, hoppas det räcker bara!! Hur mycket tyg har ni andra nvänt då ni sytt?
Mitt mål med kjolen är att slå två flugor i en smäll:
Hålla mig och sadel varm och torr då det är skit väder ute
samt Värma hästens kors.

Ramla riktigt illa förra vintern då hästen tog ett glädjeskutt under en galopptur. Hade ridtäcket fastspänt över bena och höften. Tappade balansen och när jag ramlade av så fastnade jag regält i täcket. Inte nice!
Nu vill jag ha en ridkjol! Någon som kan hjälpa mig?
Bilder, mått, idder kanske mönster :) Tacksam för all hjälp!
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag använder 4 meter tyg när jag syr en kjol. De jag syr går över rumpan på hästen.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag har också tänkt sy en kjol i ylle :)
Jag vill ha en mest för värmens skull. Det jag funderar över är om man ska sy den enkel eller dubbel. Skulle gärna vilja ha en dubbel, så man får en vändbar kjol i två olika färgen. Men jag har hört att det kan bli lite väl tungt och otympligt. Någon som har erfarenheter?
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jar har en kjol i ylle och den är rätt tung. Prova och ta 4 m resp 8 m ylle på armen och tänk dig att härbergera det runt midjan. Jag skulle inte sy den dubbel men det är ju helt upp till var och en.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

KL

Jag har sytt en ridkjol i dubbla lager, ett slitstarkt yttertyg av typen bävernylon och sedan fodrat den med fleece! Det blev jättebra och varmt! Den är helt rundskuren, vilkket jag tycker är skönt. Min räcker bara strax nedanför knät, men det räcker gott när man rider eller rör sig i stallet och den blir inte så skitig heller. Jag har en i ylle också men den är delad både fram och bak och lagd omlott ca 10 cm och fotsid, men den används bara till festliga tillfällen. Fördelen med Fleece och ylle är att man slipper sick sacka och fålla alla kanter ;)

Pesonligen tycker jag det är svårt att sy byxkjolar, det är inte lätt att få till passformen.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

KL

Jag har sytt en ridkjol i dubbla lager, ett slitstarkt yttertyg av typen bävernylon och sedan fodrat den med fleece! Det blev jättebra och varmt! Den är helt rundskuren, vilkket jag tycker är skönt. Min räcker bara strax nedanför knät, men det räcker gott när man rider eller rör sig i stallet och den blir inte så skitig heller. Jag har en i ylle också men den är delad både fram och bak och lagd omlott ca 10 cm och fotsid, men den används bara till festliga tillfällen. Fördelen med Fleece och ylle är att man slipper sick sacka och fålla alla kanter ;)

Pesonligen tycker jag det är svårt att sy byxkjolar, det är inte lätt att få till passformen.

Jag har en tjock yllefilt (tror det är ylle) den är tung som bara den. Men om man nu gör en delad kjol hur syr du linningen? sätter du i en knapp eller syr man hällor o sätter i ett bälte? Har du bilder? hade varit jätte intressant att få se
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Min har en vanlig linning och är knäppt med en rejäl hake, en sådan som man ofta har i finbyxor om du vet vad jag menar då. Är tyget jättetungt skulle jag klippa utställda våder och bara lägga ett par veck på varje stycke uppe vid midjan, så man kan ha lite under den och få lite mer vidd.

Den dubbla kjolen ha jag satt en kort (ca 25 cm) lång delbar dragkedja uppochner mitt fram, för att kunna dra upp när man sitter i sadeln.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Min har en vanlig linning och är knäppt med en rejäl hake, en sådan som man ofta har i finbyxor om du vet vad jag menar då. Är tyget jättetungt skulle jag klippa utställda våder och bara lägga ett par veck på varje stycke uppe vid midjan, så man kan ha lite under den och få lite mer vidd.

Den dubbla kjolen ha jag satt en kort (ca 25 cm) lång delbar dragkedja uppochner mitt fram, för att kunna dra upp när man sitter i sadeln.

Gud va trög jag känner mig, men då syr du alltså ihop tyget omlott där bak? och har en sån hake fram som fästs så att man drar tyget omlott där med då? vad för ngt material, alltså stumt eller elastiskt till linningen eller? hmm hade varit väldigt kul med en bild om ngn har att visa upp.

Det där med dragkedja va väl en smart ide? hur lång bör den vara då? men då får man väl inte tyget omlott väll?
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Fiorano
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: Buongusto
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp