Bilder på ridkjolar!

Sv: Bilder på ridkjolar!

Syr ihop omlott ca 10 cm mitt bak och så knäppa omlott på samma sätt med två hakar, en åt varje håll. Jag har satt ett vanligt bommullsband som infodring i linningen, det blir bylsigt med "riktig" linning om man använder ylle.

Dragkedjan sitter mitt fram utan omlott, men det kan man ju göra som man vill, det är snyggare med en "knappkant" så att den inte syns, men inte nödvändigt. Jag har satt en kort dragkedja, men den kan ju vara längre eftersom man drar upp den till passande längd i sadeln. Se bara till att den inte repar sadeln ;).
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Min mamma sydde en byxkjol till mig efter CG. Wrangels mönster i Handbok för hästvänner. Den är skön att ha på sig både när man rider och till vardags.
Är inne på min tredje av samma slag och den ser ut som en vanlig långkjol då man går bara det att den går lätt att ha då man rider oxå. Den är sydd i mörkgrönt tyg med två slitband vid fållen.
Kanske inte det du är ute efter men jag rekommenderar denna mycket!!! Klar favorit i gaderoben!

o det där lät ju jättefint och praktiskt. Du har ingen bild ? Vad för material är de sydda i?
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

KL

Jag har sytt en ridkjol i dubbla lager, ett slitstarkt yttertyg av typen bävernylon och sedan fodrat den med fleece! Det blev jättebra och varmt! Den är helt rundskuren, vilkket jag tycker är skönt. Min räcker bara strax nedanför knät, men det räcker gott när man rider eller rör sig i stallet och den blir inte så skitig heller. ;)

.

Det där lät också toppen! får man be om en bild? Är så sugen på en vardagskjol utan mängder med tyg. En uppdaterad version av de gamla ridkjolarna så att säga.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Min vardagskjol är inte så vid som mina andra. Det är helt enkelt bara så mycket tyg att det når över häst och mig och fram till lite framför sadelkanten. Jag har ingen bild. Vi bor i mitt i skogen så jag har ingen som jag rider med och jag passar oftast på att rida när ingen annan i familjen är hemma. Skulle det hjälpa med bild på oss?

Min är ankellång då jag oftast rider i skor. Då täcker den skorna när jag sitter till häst men är ändå möjlig att ha när jag gör annat.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Har du sytt din i ull? Fungerar det i vardagslag, tänkte på om det drar åt sig hår och skräp? Eller är det du som har en i bävernylon...? Går den omlott är den delad? Många frågor blev det:confused:...hoppas du har lust att svara. Låter bra att den inte är så lång, har en liten häst som jag inte vill ska försvinna under, vill gärna ha en som inte lägger sig på hästen bakom sadeln utan som delar sig på varje sida.

Har velat ha en vardagskjol sen förra vintern, tror det är varmt , skönt och lite vardagsfint (o så lite ovanligt) men de jag hittat på nätet är mera bara menade att vara vackra så det skulle vara kul att se lite bilder på hur det kan se ut till vardags. Fast jag är glad om jag får lite ingående beskrivning utan bild också!
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Det mönstret jag kan sända (mot en bild på den färdiga kjolen) är på en kjol med bara sprund fram. Men om du inte vill att den ska lägga sig över hästens bak är det en delad du ska ha. Visserligen har jag sett att vissa gör kjolen kortare bak men det är inget jag har gjort.

Jag har en kjol i bävernylon till vardags då det är vindtätt, vattenavvisaden och det fastnar inte så mycket hästhår i den. Och är extremt lättvättat.

Jag har även en i ylle men jag tycker det är tungt och bylsigt (är visserligen en uppvisningsvariant - 1700-tals kopia - med rätt mycket tyg) men ylle är inte vindtätt och min svarta häst brukar lämna tråkiga spår på den senapsgula yllen. (Men det kan ju lätt avhjälpas med att sy en i hästens färg.) Jag tycker inte heller att det är så lättvättat. Mina stallkläder blir så smutsiga! (Rullglad häst utan täcke (för det mesta) = Damm!)

Mina kjolar är sydda i våder med omlott fram. Vissa med rynk i midjan men inte den till vardags då jag ville ha den så smidig som möjligt. Ca 15 cm omlott är lagom tycker jag. Jag har även en med dragkedja och knäppe fram men det är så lätt att sadeln blir repad då.

Men allt är en smaksak. Fundera på hur du vill använda den och hur din vardag är. Det är ju där i kjolen ska funka.

Ska jag försöka fixa bilder på oss i vardagskjolen?
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Ska jag försöka fixa bilder på oss i vardagskjolen?

Jättegärna tack! Det skulle vara jättekul att se en vardagskjol då jag bara sett dom i min fantasi. Har googlat massor men bara fått fram, visserligen jättefina, men inte särskilt praktiska kjolar.

Låter som att bävernylon är både praktiskt och bra. Tänkte på det där med omlott, kan man inte ha det både fram OCH bak så man kan dela på kjolen när man sitter i sadeln. Vet inte om jag tänker helt fel nu, blir det kanske så att rumpan tittar fram:o.

Tänker vidare på material, såg på Naturkompaniet en slags täckjackskjol som var lång och såg jätteskön ut. Tyvärr inget för ridning då den var smal hela vägen ner men det borde gå att sy något liknande för ridning?
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Min mamma sydde en byxkjol till mig efter CG. Wrangels mönster i Handbok för hästvänner. Den är skön att ha på sig både när man rider och till vardags.
Är inne på min tredje av samma slag och den ser ut som en vanlig långkjol då man går bara det att den går lätt att ha då man rider oxå. Den är sydd i mörkgrönt tyg med två slitband vid fållen.
Kanske inte det du är ute efter men jag rekommenderar denna mycket!!! Klar favorit i gaderoben!

Hur tyckte du att kjolen blev? Jag fick inte ihop det mönstret (CG wrangel), nåt var galet med sömsmåtten och inprovningarna mins jag. Så jag övergav försöket till att göra det i tyg. Skulle vilja se bild på din, och gärna förklara var jag tänkte fel :)
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag instämmer. Jag vill gärna se hur det blev! Och berätta om den är praktisk, för- resp nackdelar!

För er som inte sett mönstret är det ungefär som ett par jättevida byxor om jag tolkar (min lite suddiga) kopia.

Fast: :confused:
- det framgår inte klart hur han menar med veck och så.
- mönstret inte måttsatt.
- sömmarna som ska sys ihop ser inte lika långa ut heller.
- och så skriver han nåt om nån ficka men den är inte med på mönstret.
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Nu ska jag inte bli carried away, men:

Jag ser ut som en avdankad tjock hemmafru på ett svart får (frieser med massor vinterpäls) iklädd inte ens riktiga ridbyxor (Islandsbyxor där man inte ser skoningen) och en skidjacka. Då kan man ju inte rida! Och här ute i buschen vet de inte att jag faktiskt har en hypermodern (jämförelsevis alltså ;) ) hjälm med ventilation. Alltså inte ens en riktig ridhjälm med sammet.

Men oj, vad de tycker att jag har fina hästar! På sommaren alltså. Det är bara synd jag inte kan rida. (Vilket jag givetvis inte kan heller, men jag kan klä ut mig!!!!! :rofl: )[/QUOTE]

Det här är utan tvekan ett av de roligar einläggen på buke.jag skrattade så jag grät!:D
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Det är flera mönster. Bla ett sk side-saddle apron vilket bara är en halv kjol/förkläde formad över knäet och sydd så fållen hänger horisontellt. Bara intressant för strikta damsadeldräkter. Och går varken mellan benen eller under sadeln.

Men det sista är säkert jättebra om man vill ha en delad kjol som är som en byxkjol. De skrev att det fanns en flärp att antingen vika åt sidan för att få det ett se ut som byxor eller lägga åt andra sidan så det ser ut som en omlottkjol. Den hade också breda veck bak.

Kanske sån Myrja har? :confused:

Skulle vara kul att se mänsterskissen bara för att jag är nyfiken på hur de tekniskt skurit den och jämföra med Wrangels! :love:
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag har ingen ridkjol, jag har en kappa! :idea: Smidigt med en hel, det värmer jämnt och det drar inte i midjan.
Det gick åt ca 4-5 meter tyg och många timmar... Men så var jag envis och dubbelsydde alla långa sömmar också... :D

Den är så pass stor att jag på vintern får en fodrad jacka med vindstopp under vilket funkar bra ända ner till ca -15¤. Yllet fungerar mycket bra vattenavstötande trots att den inte är impregnerad.

Bild 1

Bild 2

Har också en stoooor mysig luva att gömma mig i när det är busväder. :bow:
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Guud va´ snyggt! :bow: En sån vill jag oxå ha! Fast jag kommer inte att se lika elegant ut eftersom min figur liknar Barbapapas...

Vilket jobb du måste ha lagt ner! Inte lätt att göra överdelen. Underdelen är ju lättare, det vet jag!

Ylle är bra på det viset att det blir inte kallt när det blir vått. När jag bodde på Nya Zeeland hade man bara yllesockar och ylletröjor när vi var och vandrade. Perfekt!

Måste även berömma Nica2 för den utomordentligt arbetade kjolen med avtagbart fleecefoder. :bow: Jättefint och mycket bra då man ju kan avända kjolen både när det är svinkallt och när det bara är småkyligt och blåsigt!

Jag har äntligen fått min man att fota mig och Fransje med vår vardagskjol. Inte snygg, som sagt, men praktisk. Inte ett vinddrag går igenom! Jag red i minus 18 graders kyla! Fast eftersom jag inte har fleecefoder fick jag ju ha både långkalsonger och ridbyxor under... (Kände mig som en Michelin-figur...)

167238_1518890255352_1327403407_31193405_5738571_n.jpg


167217_1518889575335_1327403407_31193403_7042390_n.jpg

Obs Den faller konstigt för den hänger på en krok i källaren när jag inte använder den.

163741_1518890175350_1327403407_31193404_4521195_n.jpg


Ursäkta resten av klädseln också. Inte snygg den heller. Men jag får ursäkta mig med att jag inte möter en själ när jag är ute och rider. (Min fina Kyrajacka måste jag spara till när jag är medhjälpare på tävling till min kompis. Till min urtjusiga mycket duktiga dressyrkompis. Då kan man verkligen inte se ut hur som helst!)

PS Vi grillade korv sen. Helt underbart! Vi är verkligen idioter men det är så mysigt med eld i sån snö och kyla. Det var min mans idé. Jag hade hellre legat under duntäcket på min värmemadrass hela dagen. Tur att jag har en man full med så goda idéer! :love: DS
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Tack! Jo det tog en liten kvart eller så... :angel: För att inte tala om att jag hade 3 blåsor bara efter att ha klippt ut alltihop! :o
Bara ärmarna brottades jag med i 2 timmar...

Din kjol måste vara mycket behändig! Men det är ganska stor vidd på den va? vad har den för fållmått?
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Ja Faust_86, men du har ju nytta av den resten av ditt liv! Såvida du inte sliter ut den. Och då lär du ju har fått nytta av den i allfall!

Min vardagskjol är rättså lagom för att passa över hästens rumpa men ändå nå fram över mina knän och över bossorna på sadeln. (Jag är rätt frusen och vill inte ha in nån blåst där!) Men man kan nog ta bort lite tyg om man vill.

photo.php


Fållens längd är 5,5 m men jag är kort och kjolen är bara 88 cm lång inkl linning. Fram. Den är längre bak.

Filmen minda tipsade om är ju kanon! Då finns ju inga hinder att ni som vill göra delade kjolar sätter igång!

Dock funkar hennes beskrivning bara på tyger som är breda, typ 140 cm bredd och inte mönstrade. Men har man smalare tyg (eller mönstrat) kan man ju göra ett "mönster" i billigt bredare tyg och sedan lägga "mönstret" på det smalare tyget fast trådrakt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bilder på ridkjolar!

Jag ser ut som en avdankad tjock hemmafru på ett svart får (frieser med massor vinterpäls) iklädd inte ens riktiga ridbyxor (Islandsbyxor där man inte ser skoningen) och en skidjacka. Då kan man ju inte rida!

Ti hi. jag ser ut som trollet Plupp som rider på en svart myskoxe ( nordsvensk med massor av vinterpäls). Iklädd joggingbrallor och thermostövlar & en illgul "vägarbetesjacka" med reflexer eller en vadderad skogshuggarjacka.

:D
 
Sv: Bilder på ridkjolar!

Hahaha!

Samma här! Jag brukar faktiskt låna min mans varseljacka när det är mörkt.

Det är så pensionärsdamerna med gåstavar snubblar av bara anblicken. Och grannens schäfer är rädd för oss!
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
833
Senast: Fiorano
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Marvin
·
Utrustning Känner mig lite omodern nu, men har börjat fundera på att köpa thermoridbyxor som komplement till de riktigt kalla dagarna. Jag går i...
2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: Buongusto
·
Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp