Bilder på filtklippning och dess varianter.

Sv: Bilder på filtklippning och dess varianter.

TACK!
Nu ser jag att jag gillar den:D
Jag tycker det var jättesnyggt att klippa så högt och i en så mjuk "våg" vid virveln. Hoppas att du inte har något emot att jag knycker din klippning när jag ska klippa i år. Det är snart dags:bump:

Min lille häst ser ut såhär:

lshoppa-prins-o-bellis-095_112626909.jpg

Lite svårt att se för han är väldigt lik sin orginalfärg i klippningen :D

Jag klipper oftast filtklippning på mina hästar. Tycker det är mest praktisk eftersom dom torkar väldigt fort om dom skulle bli svettiga. O är snyggast av alla halvklippningar
25186_1241811803.jpg

Annars finns alltid denna minde vackra version
28461_1231603172.jpg

Eller om man vill klippa ytterst lite. Jag klipper från örat o ner till armbågen. Räcker gott o väl till ponnyn som svettas ihjäl oklippt. O man slipper täcken=)
43942_1226350509.jpg

Jag kör en lite 'udda' variant rätt ofta, såhär. Man kan om man vill/det behövs dra av magen mer också:

lillenhull2010102821.jpg

Shettisen klippte jag såhär förra året, blir lika i år men i år ryker magen med:

4ejan201035.jpg

Senast ändrad:

KL

Klippte min dam så här i måndags.
Första gången hon klipptes så jag är jätte nöj!

31794427.jpg

Denna häst är klippt ungefär som våran (bild finns ovan), det jag funderar på är hur mycket täcker du din häst? Vår ponny har fått haft ofodrat regntäcke på sig sedan vi klippte henne, även om det inte regnat, eftersom det oftast varit minusgrader på morgonen när vi tar ut hästarna, sedan är det ingen som finns hemma som kan ta av henne täcket så hon får gå med det hela dagen fram till ridning. Vår förra ponny klippte vi inte så jag har ingen direkt erfarenhet. Vill ju inte att hon ska frysa, samtidigt som man inte vill täcka i onödan om ni förstår vad jag menar.

Hon var en liten kamin i sig själv. Gick större delen av vintern med 100 gr foder och halvhals. När det blev under minus 15 grader så 200 gr foder.

Om bara några minus och sen skulle bli plus så inget täcke ut. Om vind/regn ofodrat regntäcke.
Om minus hela dagen så fleecefodrat regntäcke.

Hade fri tillgång på foder dock (äta värmer), och som sagt hon var en liten kamin i sig själv, mycket lättare att av misstag övertäcka än att hon frös.

Tack för svar. Lite att gå efter, även om alla hästar är olika. Vi har inte haft denna ponny över någon höst/vinter än så vi har inget att jämföra med, men vi får väl testa lite och hålla koll på hur varm/kall hon blir.

Chili, jag gillade din klippning!

Jag står just i begrepp att klippa min mammut till häst, men jag vill inte klippa så mycket, då han gärna ska klara sig utan täcke för det mesta, men samtidigt inte behöva bli sjöblöt innan man ens ridit iväg från stallplanen. Det blir nog något åt det här hållet, vad tror ni om det?

hehe ja den blir ganska lång på vintern. runt 10 cm ungefär=)
och jag fick faktiskt filtklippa henne i slutet av april förra året bara för att hon inte fällde vinterpälsen och var genomsur av svett när termometern närmade sig 20+ =)

hehe ja den blir ganska lång på vintern. runt 10 cm ungefär=)
och jag fick faktiskt filtklippa henne i slutet av april förra året bara för att hon inte fällde vinterpälsen och var genomsur av svett när termometern närmade sig 20+ =)

Det är mitt största problem med min häst oxå. Därför filtklipper jag nu höst/vinter och sedan framåt feb/mars (beroende på när vintern släpper) så tänker jag helklippa rubbet. Då slipper man pälsen när det blir varmt men behöver ändå inte klippa över ryggen när det är kallt :)

Jag har inspirerats som jag skrivit ovan av Chili:

I år ser han ut såhär, i dagsläget blir han väldigt svettig om han rids ordentligt men det kanske blir mer lagom när vinterkylan kommer.
1_111374155.jpg

Och även av kvandi:

Här tre lager Andi...
jeandiskittr.jpg

Såhär blev resultatet:
PICT2080.jpg

Och jag är så stolt över den underbara lilla hästen som tidigare försökt ha ihjäl både maskinen, mig och sig själv gick att klippa allt det här (bakben, mage insida lår trodde jag inte skulle gå helt ärligt....) på en förmiddag!

2 h ca tog det och jag bytte säkert ställe typ 50 gånger - seriöst alltså. Han är väldigt kinkig med att peta i pälsen och klippa är ju peta*100 typ... Så han börjar ruska på sig, man får säga åt honom och hålla maskinen still emot, fortsätta lite så han står snällt och byta ställe. Hela tiden. Jag var aningen nervös att det inte skulle gå att binda ihop alla fällt och ena sidan av huvudet gick asbra, på andra sidan flippade han ur men med lite avbrott stod han och sov lika lugn som på första sidan sedan! Så nu sitter inte nosgrimman för tajt längre... ;)

Innan denna klippningen var han klippt halva halsen, halva bogen och frambenet men med lägre linje på hals/bog. Frambenet klippte jag inte om eftersom det inte vuxit ut störande mycket - dvs han torkar fortf om benen. Och pga ovan nämnda kinkighet så nej, det blir inga raka linjer, än ;) Stannar man för länge på ett ställe eller lägger lite för mycket tid bakom något drag blir han direkt misstänksam och drar sig undan och ruskar på sig.

Mer bilder:
PICT2079.jpg

PICT2081.jpg

PICT2082.jpg

PICT2083.jpg

Pga alla kassa bilder så filmade jag lite när han blev utsläppt en sväng innan lunch. En fet spark borde han dock ha :cool:
http://s80.photobucket.com/albums/j...11 december/?action=view&current=PICT2084.mp4

På slutet syns det tydligt - en 156 cms ponny som stått och ätit hö under 1 hs klippning (jag kom på att testa knepet som inte fungerat innan igen mitt i klippningen) är såklart VÄLDIGT hungrig på lunch en timme tidigare än vanligt, om stalldörren är öppen ;)

Tänkte klippa min polle i nån form av filtklippning. Men hur ska jag få det lika dant på båda sidor??

lägg på en filt och klipp efter :idea:
Eller lägg på en filt och rita efter med en krita el likn. förutsatt att din häst inte är skimmel då :p

*kl*

Jo jag tänkte på en sak, hur klipper alla under magen och på baklåren/insidan låren? (Någon som klipper "skinkorna" :o:o:o:o under och på sidan av svansroten?

Min donna blir nämligen minst sagt förbannad :devil: om man petar för mycket på hennes innerlår (förutom när hon känner för att bli kliad på juvret :D) och eftersom att hon ska klippas för första gången i år känns det lite pirrigt!

Jag har klippt häst förut, men mest trötta ridskolehästar som sover sig igenom det! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 858
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 552
Senast: IngelaH
·
Hästvård I år ska jag klippa min häst för första gången. Han har gått på lösdrift de senaste åren och behövt sin päls men i år står han...
Svar
0
· Visningar
1 174
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 726
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna