Bilder på filtklippning och dess varianter.

M

-moa-

Eftersom en andra spårade ur och jag faktiskt också ville se bilder på filtklippningar och varianter på det (alla typer av "halvklippningar") så startar jag en ny tråd, där jag vill se bilder på dom klippningarna!
(och inte massa diskussioner om det behövs eller annat orelevant. Och för dom som måste lägga sig i och fråga så svarar jag direkt att ja jag tänker klippa och ja det behövs för jag har en vuxen häst som numera är under igångsättning och svettas rejält på ett normalt pass. Och jag är inte ute efter nån kunskap här, bara bilder!)

Så, bilder snälla för jag msåte klippa nu i veckan så behöver lite inspiration på vad som kan funka bäst och se vettigt ut :)

Sv: Bilder på filtklippning och dess varianter.

Bra gjort Moa!

Inviger tråden då med bilderna jag la upp på den förra tråden som spårade ut

Klipper inte bågen vid själva virvlen, klipper "mjuka" kanter istället för skarpa kanter pga. nallepälsen och sen försöker jag klippa efter schabraket (vilket varierar mellan alla schabrak än det jag klippte efter..)

såhär klippte jag för ca 5-6 år sedan.
Ingen jättebra bild men klippt högre upp bara (+ en underbar stolsits...)

såhär klippte jag för ca 5-6 år sedan.
Ingen jättebra bild men klippt högre upp bara (+ en underbar stolsits...)

Den klippningen gillar jag! (tror jag;))
Kan du inte försöka hitta en bättre bild. Hade varit kul att se klippningen bättre.

Här kommer lite olika varianter som vi haft på spårklippning!

I år ser han ut såhär, i dagsläget blir han väldigt svettig om han rids ordentligt men det kanske blir mer lagom när vinterkylan kommer.
1_111374155.jpg

89.jpg

bda2.jpg

Jag vill inte klippa så mycket då han helst ska kunna gå utan täcke. Han är inte så förtjust i täcken utan biter gärna sönder dem i bogen för han blir snabbt för varm trots att man kan tycka han behöver ha det på när det är snöstorm...

Tack allihopa än så länge :)

Wippos: Oh vilken mysigt fluff :)
Den som är minst päls kvar på, det är bara som ett extremt kort schabrak under sadeln antar jag?

Här kommer lite olika varianter som vi haft på spårklippning!

I år ser han ut såhär, i dagsläget blir han väldigt svettig om han rids ordentligt men det kanske blir mer lagom när vinterkylan kommer.
1_111374155.jpg

89.jpg

bda2.jpg

Jag vill inte klippa så mycket då han helst ska kunna gå utan täcke. Han är inte så förtjust i täcken utan biter gärna sönder dem i bogen för han blir snabbt för varm trots att man kan tycka han behöver ha det på när det är snöstorm...

Vilken bra klippning! Precis sådär skulle jag vilja klippa, kanske lite lägre "överlinje". Och så klipper jag rubbet neråt. Tackar så mycket för inspirationen :laugh:

18355_271989581174_610391174_3818337_3205139_n.jpg

18355_293949431174_610391174_3888164_3570126_n.jpg

Klipper ner till hasen och knät fram. Kanske inte syns så bra på bilderna. Gillar inte halvklippningar då jag tycker det är rätt fult men dom är ju otroligt bra så då får man kanske ta mindre snyggt.. Så blir nog den klippningen i år med om vi inte flyttar till stall med ridhus.

Oh tack alla för alla bra bilder!

Wippos: Oh vilken mysigt fluff :)
Den som är minst päls kvar på, det är bara som ett extremt kort schabrak under sadeln antar jag?

Nja, det är ju även över rumpan kvar, men längre upp än vanligt.
Man kan säga hoppschabraksnivon där om jag på dom andra kör på dressyrschabraksnivon om du förstår vad jag menar ;)

Å vad söt han är när han står och blundar på bilden, man ser riktigt hur han myser. :laugh:

Så här vill jag att min ska klippas.
Jag vill att han inte ska vara genomblöt efter en träning, men jag vill ändå inte slänga på honom 48 olika täcken. Han står dessutom på kallstall nattetid (öppet upp till nock) så där är det kallt.

Här är mina bidrag till samlingen...

ext10.jpg

Med redig utväxt...

Samma häst, lite renare o torrare...
piskvek6.jpg

valborghull.jpg

rullanyklippt_60943320.jpg

En lite mindre snygg variant...
smalandi_34548313.jpg

Mina hästar kan se lite roliga ut framot vårkanten, eftersom jag ofta klipper olika modeller beroende på väder/arbete...
Här tre lager Andi...
jeandiskittr.jpg

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 858
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 552
Senast: IngelaH
·
Hästvård I år ska jag klippa min häst för första gången. Han har gått på lösdrift de senaste åren och behövt sin päls men i år står han...
Svar
0
· Visningar
1 174
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 726
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna