Bilbur, vilken?

Gabriol

Trådstartare
Behöver lite tips, har precis köpt ny bil, en Peugeot 406.
Någon som haft en sån, och haft bur i? Vad har ni haft för bur?

Är på jakt efter en dubbelbur med avtagbar mellanvägg, låsbar och rejäl konstruktion. Har tittat på bla Mim, Robust och Jeppe.

Var har ni för erfarenheter? :)

Sv: Bilbur, vilken?

Vi har en (eller egentligen 2) bur från Robust. Vi hade väldigt sjå att få ihop det. Vår bil är väldigt konstig i insteget vilket gör att vi måste fälla ett av sätena för att få in eller ut burarna. Men, när de väl sitter där är de som fastgjutna.

Jag hade dubbelburar från Kombiburen som jag sålde idag faktiskt. Var jättenöjd med dem.

Nya bilen har fått en Alu-flex bur som jag haft en vecka och jag är hittills riktigt nöjd med den också. Lätt, skrammelfri men ändå rejäl. :)

Den enda bur som är krocktestad är MIM Variocage, finns någon som är testad för enbart frontalkollisioner o Jeppes som är belastningstastad.
Finns någon liten Schwesisk bur som oxå är krocktestad, för katter o små hundar, ser ut som MIM.
Är mycket nöjd med min bur, jag får inte en elefant i nacken om det smäller o hunden har god chans att överleva, bl a tack vare deformationszonerna.
De som sitter i baksätet överlever oxå.

Problemet är ju att MIM:s burar inte går in i alla kombimodeller (inte om man inte har tax i alla fall). Därav Robustburen. Hade jag haft en v70 eller något annat "vanligt" så hade jag också valt MIM, men det är inte säkert att rätt storlek går in i ts bil.

Kanske ska skriva storleken på hund också, jag har en jaktgolden. Alltså ingen jättehund, men jag vill att han ska ha så stor & säker bur som möjligt då vi åker ganska mycket bil.

Vad jag kan se på MIMs hemsidan går deras L modell in i min bilmodell, visst går dom att reglera något?

Boburen, från Eksjö. Lämna in bilen för måttagning, om du inte har typ en V70, de gör han i sömnen.
Hämta en vecka senare, passar perfekt, inte dyrare än andra.

Jag har en small i min bil, vovven är 59 i manken o väger ca 24 kg, jag använder inte mellanväggen. Storleken är perfekt för honom.

Ja buren går att reglera lite i djupstorlek.
O mellanväggen behöver inte sitta i mitten.

Jag har två bilar och två hundburar. I den ena har jag en dubbelbur från Kullatorp som jag tycker är kanon. I den andra bilen har jag en enkelbur från MIM. Nu har jag ju två stora hundar och har burarna i största storlek som gick att få men du kan gå in och kika på hemsidorna och se om dom går att få till just din bil. Jag kan rekomendera båda dom två burarna iallafall då jag och många jag känner är nöjda med dom.

Mim buren:

Kullatorps buren:

*delvis KL*

Just det där med att mellanväggen inte behöver vara i mitten låter ju bra, är det så på flera burmärken tro?

Tycker att en halvbur blir för liten, men skulle samtidigt vilja ha lite lastplats med möjlighet att sätta dit mellanvägg om det skulle behövas.

Vad tror ni om att köpa material och gå till någon som kan svetsa ihop det till en bur? Kan det bli bra, tror ni?

En svetsad bur har inga deformationszoner, beroende på material så blir hunden antingen mosad, eller så blir passagerarna i baksätet skadade vid en krock bakifrån.
Jag kör en Honda CRW o det finns gott om lastplats på sidorna o ovanpå buren, o det skulle behövas.

puttar upp en lite äldre tråd med en fråga om ämnet bilbur. Vi är på g att byta upp oss till en kombi, då grabbarna omöjligt får plats i älskade lillbilen. Så då är frågan, vad ska man välja för bur? Det verkar luta åt en äldre v70 och jag vill helst ha bur, har två hundar den ena är en liten en på 45 i mkh och dryga 10 kg och den andra en 70 cm i mkh och 25 kg ungefär. Av förklarliga skäl behöver den ena mer plats än den andra, och jag vill att dom ska åka säkert båda två.

Jag är helt rådvill då jag helt ärligt inte haft med bilburar att göra förr, lillen åkte i sele i lillbilen och innan dess har jag åkt kommunalt. Tips mottages tacksamt!

Just eftersom du kommer ha en v70 - titta på MIM-burarna. De är bäst om de får plats i bilen. Blir det trångt finns andra varianter.

Mellanväggen är en aning flyttbar i MIM Variocage. Vad är det för hund du har som är så hög men väger så lite? Jag har två 30 kg's (en 60 cm hög och en 65 cm) hundar i en V70 med en XXL bur. Fungerar perfekt!

Jag har en storpudel, som är omusklad för tillfället.

Den lilla är som sagt, väldigt liten i jämförelse

Så frågan är ju om det går att hitta en bur där dom åker säkert båda två, för det känns som att mellanväggen borde flyttas mer än bara lite för att det ska bli bra... Hur mycket lägre är säkerheten bur vs galler?

Senast ändrad:

Jag har en Primek. Tyvärr kan man inte flytta mellanväggen så jag har tagit bort den helt och hundarna åker ihop. Antagligen är den inte speciellt säker, men säkraste alternativet för min bil. Jag har en Renault magane, halvkombi. Har plockat bort baksätena och har buren där.

Jag har en Robust bur i min Skoda Fabia som jag är jättenöjd med. Precis som Roxer skrev, var det lite stökigt att få dit den men när den väl är där så går den ingenstans.

Jag är jättenöjd med buren. Jag har flyttat mellanväggen åt sidan med hjälp av spännband för jag ville ha lite lastutrymme i bagaget, mest för vardagliga saker som stövlar mm. Men den skramlar inte det minsta.

20091229-1102.jpg

En MIM som du tar ur mellanväggen på skulle jag rekommendera. Om du kan ha dem ihop. Min hoffe tar säkert lika stor plats som din storpudel och hon ligger säkert och bekvämt i buren. Tänk på att buren ska inte vara för stor för hunden då åker den omkring och kan skada sig p g a det vid en olycka. Alternativt kan du ha två enkelburar.

Så frågan är ju om det går att hitta en bur där dom åker säkert båda två, för det känns som att mellanväggen borde flyttas mer än bara lite för att det ska bli bra... Hur mycket lägre är säkerheten bur vs galler?

Med tanke på att folk kör med 2 st Schäfrar, exempelvis, i varsin halva av en vanlig dubbelbur så får säkerligen din storpudel plats på ena halvan utan problem.
Jag har förvisso lägre hundar än dig, men dom har en mycket kraftigare kroppshydda, och det är inga problem alls att ha dom två största i varsin halva av MIM, Primek eller Robust.
(30 resp 35 kg stycket)

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Behöver skaffa ny lösning för hundarna i bil. En beg. äldre VW Caddy ska de åka i framöver, och då skulle jag vilja ha dem i dubbelbur...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈