Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

ako

Trådstartare
Vi står ju i begrepp att skaffa en hund till, och kommer i så fall att behöva en bilbur. Tidigare har Zorro åkt med bälte i baksätet, men om man ska ha två känns bur som ett bättre alternativ. Har dock inte lyckats hitta någon som passar vår bil, som är en Subaru Forester. Någon som vet hur man får tag på bilburar till bilar som inte de burar man hittar i djuraffärer passar till?
Tack på förhand!
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Det finns ställbara "lastnät" att köpa, iallfall förr på biltema.
Om man vill ha så att man kan ha bakluckan öppen och galler där. Så skulle jag kolla in en som är för stor men som går att fästa och be en händig kvinna eller karl skära till den och slipa till kanterna så att som små inte gör sig illa... Inte du heller för den delen...
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Det finns ställbara "lastnät" att köpa, iallfall förr på biltema.
Om man vill ha så att man kan ha bakluckan öppen och galler där. Så skulle jag kolla in en som är för stor men som går att fästa och be en händig kvinna eller karl skära till den och slipa till kanterna så att som små inte gör sig illa... Inte du heller för den delen...

Biltemas Lastnär är av modell superkass kvalite.

En bur ska inte bara vara för o hålla hunden på plats utan också ett krocksäkert skydd både för hunden o med passagerare.
Jag tröttna på alla burar som inte höll måttet eller så höll dom måttet men var svin dyra.

Eftersom jag jobbar som plåtslagare/svetsare bestämde jag mig för o dra igång o bygga egna burar. Gjorde en bur åt mig själv som jag är ruskigt nöjd med. Men har nu lagt hundburs tillverkningen på hyllan. Men hann med ett 20tal burar o alla kanon nöjda med dom fått många beställningar i efterhand som man fått tacka nej till.

SÅ mitt råd är att höra med nån händig plåtslagare som mått bygger buren åt er.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Forester har äckligt lite bagageutrymme med tanke på bilstorleken... en kompis till mig har en sån och hon har satt in galler + grindar eftersom det då blir lite mer plats.

Du kan beställa det på ex. Jeppes (googla).

//E
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Tack för alla tips allihop :)! Ska börja md att googla Jeppes.

Jo, visst har Forestern litet bagageutrymme :( . Däremot är den super att dra hästtransport med, och man får dra hela 1500 kg på B- kort med den. Alltså: Bra som hästbil, mindre bra som hundbil...
 
Senast ändrad:
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Jag rekommenderar varmt PRIMEK Bilburen. Finns i 5 olika storlekar som standard och därutöver kan man få en måttbeställd för ett visst pristillägg.

Jag har kört med deras burar i ca 15år och har bara positiva erfarenheter. Vissa påstår att burarna skrammlar. Mina har inte gjort det. Däremot händer det att lösa grejer ligger mot burens sidor och skrammlar, men det gör det det ju i så fall oavsett burmodell.

Primeks burar är testade i riktiga krocktester på krockbana och inte ihopsvetsade efter enbart teoretiska uppskattningar. Det tycker jag känns tryggt. Inte bara för hunden utan kanske även för baksätespassagerare.

En annan fördel som jag visserligen inte nyttjar så ofta - är att de är ihopfällbara. Jättebra när man i bland behöver använda bilen fullt ut och därmed behöver stoppa undan buren i något förråd eller så. Blir som ett IKEA-paket = platt.

Kolla gärna deras sida under rubriken "Om Primek". Där står hur de resonerade 1981. Lite skrämmande är att vissa tillverkare resonerar så fortfarande. De är mer intresserade av att buren håller än att hunden och de övriga i bilen gör det.

Nu kan det låta som om jag är partisk, men jag kan försäkra att jag har inte haft mer kontakt med företaget än de gånger jag beställt burar. Dock är jag mkt nöjd med både företag och burar.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

När jag ser en PRIMEK bur får jag klåda.

Fula o alla skruvar över allt som är haffsiga lösningar.Galvade är dom också vilket jag tycker är skitfult , Pulverlackade ska det vara i endra silver eller svart, eller allra helst hammarlack.
Nej tacka vet jag stilburen snygga lösningar dom kan man beställa så man kan få dom o plocka isär dom men på ett betydligt mycket snyggare sätt mer genomtänkta lösningar än PRIKMEK isär tagning.
Mina burar har jag själv tittat mycket på stilburen, för dom är enkla o riktigt snygga de räknas nog som de bästa burarna på marknaden men de dyraste också. Det var just det jag sa att endra duger dom inte eller så duger dom men alldeles för högt pris o där kommer stilburen in. En bur kostar runt 6000-7000:-
De har även med Glasluckor i laminerat glas om man vill(iaf hade dom det förr nu vet jag inte.

http://www.stilburen.se/
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

OK. Kan hålla med dig om att de inte är världen snyggaste, pulverlackat är finare. Men t ex skruvarna finns ju av en orsak och inte för att "det var enklast så" och konstuktionen är ju gjord efter erfarenheter från krockar.

Mer genomtänkta lösningar finns det säkert, men man kanske ska fråga sig utifrån vilket perspektiv? Är det för att det skall vara snyggt och passa bilen/ägaren - eller är det utifrån hunden och säkerheten? Jag säger inget om just Stilburen men en del tillverkar burar med just buren i sig som mål medan andra tänker på andra värden. Samma sak som en del väljer hund efter färg och utseende och kanske mindre efter dess egenskaper.

Var och en väljer ju efter eget huvud (och plånbok) och jag tycker det är bra att det i dag är betydligt fler tillverkare än för typ 15år sedan då det i princip bara fanns Primek och Jeppe (och någon till). Jeppe hade då precis börjat tillverka burar. I dag har vi fler tillverkare att välja på och chansen att hitta just "sin" lösning är betydligt större.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Hejsan alla. Jag är ny här och jag läste ditt inlägg om att du hade lite svårt att hitta en bur till din bil.
Jag hade samma problem (har en skoda felicia kombi) och dom har ju en hög kant vid luckan och jag skulle inte kunna ha vilken bur som helst så jag kollade runt lite och jag beställde min bur från www.mitax.se en tvärställd bur som är helt underbar:love: . fick specialbeställa den då skodan också har ett hyfsat litet utrymme och den skulle passa en hyfsat stor hund (schäfer/boxer hane). Just att den är tvärställd tycker jag var det bästa för krockar man ligger ju hunden så den få hela kraften över hela kroppen och inte slungas runt. Enda nackdelen med den är att man helst inte flyttar den då den väger men det ser jag bara som posetivt då den inte flyttar sig (självklart har jag spänt fast den med lastremmar så den verkligen sitter på plats). Gå in och kicka lite, dom är väl kanke inte dom billigaste men jag rekomenderar dom varmt, min syster har beställt en likadan till hennes hund och hon har ju en volvo vilket änndå är betydligt enklare att hitta en bur till men hon ville också ha en tvärställd.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Gå in på www.jeppe.com. Dom har riktigt fina burar med hög säkerhet.
Jag ska beställa grindar därifrån och har bekanta som har en bur från dom, de är toknöjda!
En grind till din bil skulle kosta mellan 2075-2195 kr!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

En del text, men mycket lämnades ute. Kändes som om sidan var ganska ofullständig. Men den kanske blir bättre med tiden?!? De kanske nyss startat sidan?!??

Det enda som nämdes under säkerhet var att utrymmningsvägen frigörs på 2sek. Bra! Men det vore intressant att få veta hur? Det står inte och det visas inte.

Om den tvärställda buren stod inte så mycket mer än att den var tvärställd och att det var skjutdörr.

Dynan under tillbehör lät intressant, men det finns ingen bild eller bra beskrivning på den.

Sen ser det ut att vara helsvetsade hörn på buren och det vet jag inte är så bra vid en krock. I alla fall inte för ev passagerare i baksätet.

Jag som inte har så stora extrautrymmen (förråd etc) tycker det är tråkigt att buren inte var i hopfällbar, men man kan väl kanske inte få allt?!?

Men det var i alla fall snygga burar och oavsett vad man har för bil så fixar de ju en modell som passar. Men det gör väl de flesta tillverkare i dag?!?
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Ett litet tips bara. Läs på (eller ring och kolla med dom) om vad Jeppe menar med säkerhetslösningar i konstruktionen och prata sen med de som gör Primek-buren (och andra tillverkare) och ställ samma frågor. Så gjorde jag.... och när jag för några år sedan köpte ny bur så kollade jag vidare med ytterligare några tillverkare....


Alla tillverkare har sin syn på säkerhet och sina lösningar som de tror på. Jag prioriterar min hund och min familj - därför valde jag Primek. Sen får andra göra sina prioriteringar och bedömningar.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Till sony: Angående utrumningsluckan är det hela baksidan som man bara lyfter av och så har man hela utrumet att jobba med om olyckan skulle vara framme inga lås eller haspar bara "krokar".

Jag valde att köpa dynan och den gör verkligen ett bra jobb den är mjuk (han har bara en tunn fleecefilt över dynan) och den går ju upp på kanterna vilket göra att smutsen och pälsen stannar där och tassarna inte kommer i kläm. Bara att dammsuga och torka av med fuktig trasa och den ser lika fräch ut som när vi köpte buren (har haft den sedan i sommras och används ett flertal gånger om dagen), kan ta lite mer "detaljerande" bilder när jag får tid.

Varför skulle det inte vara bra med helsvetsande hörn på en bur för?

Vad jag vet så är det väl bara mim-buren som är krocktestad och godkännda.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

.
Sen ser det ut att vara helsvetsade hörn på buren och det vet jag inte är så bra vid en krock. I alla fall inte för ev passagerare i baksätet.
QUOTE]

Vidarutveckla gärna det där med helsvetsade hörn tack!

Jag svetsar hela min med hela svetsar runt om över allt, dessutom svetsar jag varje maska på nätetvetterligen så är det få som gör det när det gäller burar. Anledningen till det är att det tar tid.Stilburen svetsar hela buren med svetsar bara varannan maska för o spara tid.

helsvetsa buren har inget med säkerheten för med passagerare och göra då buren är så stor att den omöjligt kan ta sig framåt i bilen. Därav finns det ingen risk o skada nån annan. Fördelen med en rejält svetsad bur är att den håller mycket bättre vid en krock.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

OK. Får väl kolla mer på detta med utrymmningslucka när det blir dags för byte av bur nästa gång.


Helsvetsade hörn gör buren väldigt stark. En stark bur ger inte vika i t ex en krock bakifrån. Vad händer om du blir påkörd bakifrån och har en väldigt styv bur? Jo, buren förblir intakt men flyttar baksätet lika långt framåt som bilen trycks in bakifrån. Ett helt golv i buren ger samma effekter (om det inte är av mjukare typ som ger efter). Normalt åker mina barn bak. Därför vill jag gärna ha en bur som ger efter. Hårdheten på nätet och svetsarnas hårdhet och utformining gör även det sitt till. Ett hårt och styvt nät blir som en större nåldyna när det spricker sönder. Ett mjukare galler ger efter och går inte sönder utan viker sig men håller i hop.

Mim-buren är en relativt ny bur och den är ju godkänd av TÜV. Det är bra och den är gjord för att ge efter vid en påkörning bakifrån. Skillnaden mellan den och t ex Primek är att Mim buren bara deformeras vid en påkörning rakt bakifrån medan det inte spelar någon roll i från vilken sida kraften kommer i från när det gäller Primeks bur. Primeks bur är också konstruerad för att fånga upp kraften i från en "flygande" hund. Dvs gallret är relativt mjukt och ger efter. Mim-buren ser ut att vara betydligt mera "stum" i det avseendet. Men Mim-buren är ju testad av TÜV. Något som slår högt i anseende. Primeks bur är krocktestad i hop med Folksam i Sverige. Något som kanske slår högt i Sverige, men inte internationellt på samma sätt som TÜV.

Såg nu att Agria ger förmåner om man köper Mim-buren. Samma typ av förmåner gällde tidigare Primek.


När det gäller krocktester så finns det säkert flera som säger sig ha krocktestat (t ex Jeppeburen som på sätt och vis är testad). Men det är dyrt att testa på det sättet och därför bygger nog flertalet burar efter teoretiska antaganden kring säkerhet.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Visst håller själva buren bättre vid en krock om man helsvetsar. Frågan är väl om man vill att den skall göra det eller ge efter?

På samma sätt byggde man bilar förr. De var styva för att hålla för en krock. I dag bygger man med förhållandevis mjuka deformationszoner som tar upp krockkrafterna. Eftersom hundburar oftast finns i det område som räknas som bakre deformationszon så tycker jag att den bör vara konstruerad så att den ger efter - så som t ex Mim-buren och Primeks burar.

Men det är så som jag resonerar tills någon kan komma med bra argument för motsatsen. Det primära för mig är att hund och passagerare skyddas. Hur själva buren ser ut efter en krock spelar mindre roll så länge den skyddar hund och människor. Att skaffa en ny hundbur efter en krock verkar som ett av de mindre bekymmren. :smirk:
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Buren måste ju ta vägen nånstans om buren ger vika vart hamnar då allt annat matrial jo i sylvassa föremål som kommer lite varstans i bilen, kan nog både halshugga o strimmla folk med buren då.

Nej jag föredrar helbur ändå ja sällan man blir så rejält påkörd bakifrån att den andra bilen hamnar så långt in i bilen, tror att den andra buren som viker sig blir livsfarlig för både barn vuxna o garanterat hunden, men dom är ersättningsbara vilket inte människor är.
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Jo, buren måste ta vägen någonstans. En hård bur trycks framåt. Även om det bara är 5-10cm kan det ge t ex rygg eller wiplash-skador som är allvarliga nog. En "mjuk" bur "knölas i hop" på plats.

"allt annat material"? Vad skulle det vara? Det som vi normalt har liggande löst i kring buren??! :confused:

Menar du buren i sig så är just finessen med en "mjuk" bur att den inte splittras sönder på samma sätt som en styvare bur kan göra. Fungerar konstruktionen som avsett så håller den i hop, men deformeras. Dvs inga vassa trådar eller andra sylvassa bitar. Det är just det som konstuktionen och materialvalet skall motverka jfr med en hård och styv bur.

Vi har nog samma mål, men olika teorier om vad som fungerar bäst. Låt oss hoppas att ingen av oss krockar och behöver konstatera vad som fungerar bra eller mindre bra. :smirk:
 
Sv: Bilbur till lite ovanligare bil (Subaru Forester)?

Nej jag hoppas verkligen inte att jag krockar.

Men tror det är mest i teorin att det ska funka så.
Efter som det är samma stål typ jag har i mina burar så är matrialet lika hårt o går av vid samma brottgräns o.s.v.

om buren bara deformeras vart tar det vägen då om nån kör på dig bakifrån jo med största sannolikhet framåt, och personen framför för en hundbur i backen snacka om whiplash.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 182
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Mina tre huskatter och jag ska förhoppningsvis på nya äventyr tillsammans, då jag kommit in på en utbildning i England till hösten. Igår...
Svar
16
· Visningar
5 521
Senast: Millz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp