Bilbur- Robust eller Mitax? Yta per hund i bil=

ako

Trådstartare
Hej! Nu är jag här igen en sväng :). har inte blivit många stunder framför datorn sedan lilla Tassa, cockervalp, flyttade in för tio dagar sedan. Allt går hittills bra o hon o Zorro, Springer fem år, kommer bra överens.

Nåväl: Vi ska skaffa blilbur o har tittat runt på ebn massa olika modeller. Att få den specialanpassad till bilden verkar inte vara några problem, mitt problem är att jag inte kan välja mellan Robust o Mitax- burarna. De andra alternativen har jag redan sorterat bort.

Alltså : Ni som ahr burar av dessa märken. Vad tycker ni?

Undrar oxå om någon vet vilken storlek på utrymme i bilen som minst rekommendras till springer, ca 25 kg o cocker, ca 13 kg som vuxen? Funderar på att göra två olika stora "fack".

Tusen tack!!
 
Sv: Bilbur- Robust eller Mitax? Yta per hund i bil=

Tyvärr har vårat kära djurskyddsmyndighet glömt o sätta mått på burar till våra hundar i bil. medans dom kan krångla o fjanta med mindre viktiga saker knepiga satar som jobbar på det där stället:smirk:
 
Sv: Bilbur- Robust eller Mitax? Yta per hund i bil=

Ha,ha :)! Konstigt när de millimeterbestämmer allt annat...

Undrar dock mer vad som är lagom- har ju aldrig haft bur förut, utan haft vovve i bälte, och vill ju inte stå där med min fina, måttbeställda bur o inse att utrymmet till någon av hundarna är för litet...

Tack, tack!Gärna fler svar :)
 
Sv: Bilbur- Robust eller Mitax? Yta per hund i bil=

Jag kan inte ge dig några mått exakt men mina hundar Schäfer och rottweiler dom har en halva av en helbur med måtten 55cm bred och 110cm lång då får du kanske ett lite hum om hur stor du behöver. De ska inte ha för litet och inte för stort. Denna bur som jag har är dessutom lagligt storlek för TJH.
 
Sv: Bilbur- Robust eller Mitax? Yta per hund i bil=

Jättebra :)! Då har jag lite riktmärke. Trodde du hade två rottisar, förresten?
 
Sv: Bilbur- Robust eller Mitax? Yta per hund i bil=

Jag beställde en ny bur till vår Citroen C5 för några veckor sedan av en privat kille som fixar burar måttbeställda till ett mycket bra pris.
Den är skrammelfri med löstagbar mellanvägg i plywood.
Jag är mycket nöjd med denna. Speciellt med priset, 2835:- med bussfrakt! Det billigaste till C5 som jag hittat annars var dryga 4000:- lite häftigt tycker jag.
 
Sv: Bilbur- Robust eller Mitax? Yta per hund i bil=

Hejsan.
Jag har en tvärställd bur från Mitax. Jag är gätte nöjd med den, helt skrammelfri och stadig, hunden ligger lungt och skönt och brukar inte resa sig föränn man stannar.
Vi fick special beställa den då vi har en "lite krånglig bilmodell". Vi köpte med dynan som är väldigt praktisk då den går upp på kanterna så att det inte är grus och smuts överallt i bilen men har även en tun fleecefilt till honom. Bakluckan tycker jag är bra då det inte kommer päls eller fukt på sätet framför. Det ända som är en nackdel med som änndå är bra är att buren väger en hel del. Jag har en schäfer/boxer som inte är så gätte stor varken på höjden eller bredden och jag tror att min bur är 85 cm bred kan mäta den när gubben kommer hem. Men mät dina hundar på höjden och brädden (kan kanske vara lite svårt med valpen) men tänk på att det är ju mindre utrumme desto bättre, men självklart skall hunden ligga bekvämt, ring och hör efter så kan ni nog komma överrens om måtten. Jag fick betala 4.300 kr för buren, han hade inga mått innan så han fick göra allt från grunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej gänget! Jag är förkyld och har för mkt tid och därför passar jag på att ställa en fråga /göra em tråd 🤣. Som några vet så skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
4 319
Övr. Hund Vi hade en Artfex till gamla hunden som vi sålde när hon dog (då tänkte vi nog minst 5 år till nästa hund men nu efter 2 får vi hem en...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 936
Senast: ako
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Jag har nyligen påbörjat jakten på en ny bilbur, eftersom den vi har nu är för stor (!) och det känns svårt att motivera att ha den kvar...
2
Svar
36
· Visningar
4 228
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp