bilbarnstol

H

Hopphopp

man får ju hyra bilbarnstol på bb när man fött.. men man får väl byta till större sen efter några månader va? eller har jag hört fel?
och om man får det får man hyra en där när barnet är 7 månader om man inte hyrde från början?

Sv: bilbarnstol

Får man?

Det är en djungel av stolar, alla ser olika ut, den ena passar i bilen och den andra inte. Vissa är upp till 6-7 kg och andra +10 kg. Vissa väger bly andra väger inte mer än bebis. Vissa sätter man fast med bältet och andra har en bas som man fäster med bältet som man sen klickar i själva stolen.
En stol som passar jätte bra i en bil passar inte alls i en annan.

Du kan hyra babyskydd från vissa babybutiker, men inte överallt i landet. Jag vet inget BB som hyr ut sådana.

Det du tänker på är nog det försäkringsbolag som hyr ut stolar, där man efterhand byter upp sig från babyskydd till bakåtvänd stol och till sist till framåtvänd bältesstol.

Vi hyrde babyskydd till ettan och tvåan, köpte sedan bakåtvänd stol när de växte ur babyskyddet. Fick sedan ärva ett babyskydd (från kusiner) till trean och även fyran kommer få använda det + de urvuxna bakåtvända stolar vi har.

jo jag gick på föräldragrupp innan jag födde och då sa dom att man kunde hyra såna här på bb.. i växjö.men jag fick en så jag hyrde aldrig nån men tänkte om man kunde hyra en nu för hon börjar växa ur den jag har..

men jag hittar ingenstans på landstingets hemsida..(den är ju helt rörig:crazy: )

men får gå dit imorgon och fråga

Tänk bara på att ett babyskydd som tappats i golvet eller fått en hård smäll på andra sätt är förburkad. Och hyr man ett skydd kan man ju aldrig säkert veta ... det syns inte på dem heller. Det FINNS dessutom stolar som går från nyfödd och upp till 3 år. Vi hade ett acta graco babysskydd, och bytte vid 7 månader till en bakåtvänd, men den är godkänd från nyfödd (den gick att vicka och lägga i ilägg så funkade den till minibebis).
Vill bara varna liiite för att hyra.

Edit: Oj, såg nu att du menade den större varianten, tänk om man kunde lära sig läsa ..

Den minsta stolen, alltså babyskyddet kan man hyra på BB här i Växjö. Men större stolar får du sedan skaffa dig på annat håll. Tror att babybutiker och försäkringsbolag har uthyrning så kolla med dem.

IF har ett jättebra paket med 3 stolar, varav den 3e får man.

Den första är ett babyskydd som man har från födseln och upp till 13 kg.

Den andre är från den åldern där den förste är för liten och upp till 4 år. Från ca 9 månader.

Den 3e är från den åldern där den andre är för liten och upp till 10 år kanske..

Jättebra paket faktiskt, vi använder det. Väldigt säkra stolar och mycket prisvärdigt. Kolla deras hemsida http://www.if-sakerhet.se/xx036FDGBGLHDGFCPEJGOGEGFHICOGIHEGNDPHDGFHDHDGJGPGOGJGEDNDBDIDIDFDGDIDCDJDIDJ

(klicka på bilbarnsstolar i menyn till vänster)

jo du kan visst hyra bilbarnstol från landstinget men tror bara det är stol nr 1... kostar ca 300kr.

såg att TS tillhör samma landsting som mig och de finns på centrallasarettet i växjö och i ljungby och går att hämta 9.30-11.30 och mellan 12.30-14.00 och du kan åka dit o hämta den redan innan bebis är född. fråga i receptionen för vet inte var på lasarettet du hämtar den. det står info om detta i häftet de skickar ut "välkommen till växjö BB/förlossning"...
hoppas du hittar!!:)

Senast ändrad:

måste oxå tillägga att bilbarnstol som man hyr från försäkringsbolag inte är "helt nya", de kontrolleras noga när de kommer tillbaka och kemtvättas innan de pakteras om och skickas ut till ny kund.

jo du kan visst hyra bilbarnstol från landstinget men tror bara det är stol nr 1... kostar ca 300kr.
Långt ifrån alla landsting har den servicen! :idea:

I Kalmar läns landsting fanns möjligheten tidigare, men det är numera babybutikerna som har denna uthyrning. I andra landsting finns ingen uthyrning alls.

Vi var helt inne på att hyra från IF, men sedan jag har lyft och grejat med deras babyskydd ( besafe izi sleep ) så avböjde jag och sambon den tanken ..

Det var klumpigt och tungt anser jag :/

Men när man sedan har en fast bilstol så spelar det ju mindre roll, vi vill inte ha ett sådant klumpigt babyskydd ...

*knapp*

Vilka landsting erbjuder hyra av stol?

Nu har vi redan köpt en men kan ju vara intressant att veta. :)

värmlands landsting erbjuder det. Karlstad iaf 2 modeller en för 350 och en för 450 då f¨r man ha dem i 9 månader. Har inte sett dem ännu men vi har tänkt att hyra då det är dags för mej om bara 2 veckor...

Ifs stol är den tyngsta på marknaden, men för oss har det funkat jätte bra med den stolen. Så mkt bar vi inte runt på Rasmus i stolen.

Vi har mellanstolen från IF och den väger apmycket! Tror det var 14 kg eller nåt. Klumpig, men den känns enormt säker.:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Kommer här med ny fråga! Länge sen jag hade valp...😅 Vår valp är 6,5 månader Har slutat bita i våra händer å fötter oftast men ännu...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Hellhound
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 921
Senast: lizzie
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
478
Senast: Anonym456
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka